רפואה אסתטית: בדרך לפיקוח?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הרפואה האסתטית מתפתחת בקצב מהיר - ומניבה תוצאות טובות, בעלות נמוכה יחסית. ראוי להסדיר את התחום - ובינתיים, מומלץ להיעזר ברופא שעבר הכשרה ייעודית

רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-2311031 (מספר מקשר)

תחום הרפואה האסתטית תפס תאוצה בשנים האחרונות, בעיקר בשל העלות הנמוכה יחסית של הטיפולים והתוצאות המתקבלות: טבעיות וטובות. ניתן לחלק את הטיפולים האסתטיים לטיפולים בלתי פולשניים (כגון: מסאז'ים או לייזר); ולטיפולים פולשניים (הזרקות בוטוקס או חומצה היאלורונית).

מהם הגורמים המשפיעים על קצב הזדקנות העור?

קצב הזדקנות עור הפנים שונה מאדם לאדם - ותלוי בגורמים רבים, כגון: משקל, סוג העור, חשיפה לשמש, גנטיקה ואפילו מקצוע. כך, למשל: שחקנים ומורים משתמשים הרבה במימיקה כשהם מדברים - מה שמאיץ את קצב ההזדקנות של העור והופעת קמטים וקמטוטים. אורח החיים, המצב הבריאותי ואפילו האופי - משפיעים אף הם על קצב הזדקנות העור. כך, למשל: חיוך הגורם לכיווץ בעוצמה של הפה וזוויות העיניים; אנשים שאינם רואים טוב - ולכן מכווצים את העיניים וכו'.


המלצה היא להגיע לייעוץ כבר בגיל 30-25. צילום: שאטרסטוק

המלצה היא להגיע לייעוץ כבר בגיל 30-25. צילום: שאטרסטוק

מהו הידע הנדרש ברפואה אסתטית פולשנית?

תחום הרפואה האסתטית הפולשנית (הזרקות) - נפוץ בעיקר כטיפול בקמטים. לעומת הטיפולים שאינם פולשניים - תחום ההזרקות דורש רקע כירורגי, מיומנות וידע נרחב בתחום העור, הפיזיולוגיה והאנטומיה של הפנים. לכן, תחום זה עדיין בגדר תחום חדש ומתפתח. כחלק מהתפתחות התחום, משתכללים כל הזמן גם החומרים המוזרקים - וכיום הם בטוחים יותר ומעניקים תוצאה לטווח ארוך יותר.

מדוע קיימים מיתוסים הקשורים להזרקות? מהם המיתוסים השכיחים?

ריבוי המידע באינטרנט הינו מבורך - אך לעיתים מידע לא מהימן יוצר דיסאינפורמציה; וגרם להפצת דעות קדומות, שאין להן בסיס מציאותי, בהקשר של רפואה אסתטית. נסקור להלן מספר מיתוסים נפוצים אודות הזרקות, נפריך אותם - ונציג את העובדות הנכונות בנושא.

"כדאי לדחות את תחילת הטיפולים כמה שיותר, כדי שהתוצאה תהיה טובה יותר."

טעות! ככל שמתחילים מאוחר יותר, כך עולה הסיכון כי מצב הקמטים עמוק כל כך - עד שהטיפול היחיד שניתן להציע, כדי לשפר אותו, הוא ניתוח מתיחת פנים. ככל שמתחילים את הטיפולים האסתטיים בגיל צעיר יותר, כך ניתן לשמר את היופי ואת המראה הצעיר של הפנים, לטווח ארוך יותר.

"הטיפולים האסתטיים גורמים לנשים להיראות כמו בובות עם הבעה לא טבעית."

טעות! אין שום הצדקה או בסיס לחשוב כך. התמונות המוכרות, המציגות נשים עם שפתיים מנופחות והבעה קפואה, הן תוצאה של טיפולים - שאין להם קשר עם טיפולי אסתטיקה. מטרת הטיפולים האסתטיים היא להשיב את מראה הפנים לקדמותו, להעניק לפנים תוצאה טבעית, לשמר את האלסטיות והחיוניות של עור הפנים לשנים רבות יותר - ולשפר את הליקויים שנוצרו עם הזמן.

מתי מומלץ להתחיל את הטיפולים האסתטיים?

תהליך הזדקנות העור הוא תהליך אינדיבידואלי - ומשתנה בין אדם לאדם. לכן, ההמלצה היא להגיע לייעוץ כבר בגיל שבו מתחילים להיראות בפנים קמטוטים ראשונים וסימני עייפות (בדרך כלל גיל 25-30). בשלב זה, אין צורך לעיתים לעשות טיפול פולשני - ולרוב ממליצים קודם על טיפולים קוסמטיים משמרים. בדרך כלל, מומלץ להתחיל הזרקות סביב גיל 35-40.

האם עדיף להיעזר בחומצה היאלורונית או בוטוקס?

הבחירה בחומר המילוי נעשית בכל מקרה, לגופו, על פי השיקולים המפורטים אודות כל אחד מהחומרים.

חומצה היאלורונית: חומר טבעי שנמצא בגוף (יש לו תפקיד לחבר בין התאים ולסייע בשמירת הלחות). חומר זה אינו נשאר בגוף לנצח (מתמוסס בגוף כעבור שמונה חודשים עד שנתיים) - ואינו גורם לתגובה אלרגית או דלקתית.

השימוש בחומצה היאלורונית מומלץ בעיקר לשם מתן תמיכה לתאי העור, למילוי ולטיפול בקמטים קטנים - ועד עיצוב ממש של מראה הפנים: "בניית" עצמות לחיים, עיצוב אף חדש, מילוי שפתיים, שיפור המראה של אזור הלסת התחתונה והסנטר וכו'.

בוטוקס: הבעיה השכיחה ביותר בעור היא קמטים. ברוב המקרים, ניתן להזריק בוטוקס באזור המצח (בין הגבות), בזוויות העיניים, בקמטים שמעל השפה העליונה, בקמטים שבאזור הסנטר וכו'.

הקמט הוא ביטוי חיצוני של תהליך משיכה של העור, בזמן התכווצות השריר. הבוטוקס הוא חומר שלמעשה משתק את עצבי השרירים בהזרקה מקומית. השריר שבו הוזרק הבוטוקס נחלש - ולא מתכווץ עוד; ולכן, איננו מושך את העור (מה שגורם להעלמת הקמטים). לאחר הזרקת בוטוקס, השריר משותק למספר חודשים, עד שההשפעה עוברת (כעבור כחצי שנה לא נשארת שום השפעה - ואז יש לשוב לטיפול נוסף).

כיצד מתנהל תהליך הטיפול?

בשלב הראשון, המטופלת מספרת מה מפריע לה - ומה היא רוצה לשפר. לאחר מכן, מבצע הרופא בדיקה כללית של מצב "בקיעות העור". ההחלטה על אופן הטיפול היא בהתאם לממצאים: רמת הזדקנות העור, דיספרופורציה בפנים (למשל: שקעים באזור הרקות, או פנים בעלות מבנה רזה שחלקן העליון צר יותר), אסימטריה (בעיקר באזור העיניים, או בחלק תחתון של הפנים), קמטי הבעה (למשל: באזור האף) וכו'.

רופא מוסמך ובעל ניסיון יודע להציע את הטיפול הנכון ביותר לבעיה. כך, למשל: ניתן לתקן דיספרופורציה ו/או אסימטריה עם זריקה אחת של חומצה היאלורונית, במקום שאותו רוצים למלא.

בדרך כלל, הטיפול עצמו מתבצע ללא הרדמה (לעיתים, עם אלחוש) - ונמשך בין 10 דקות לחצי שעה. בעקבות הטיפול, עשויה להופיע אדמומיות מסוימת באזור הזריקות, נפיחות או שטף דם קטן. במקרים כאלה, מומלץ להניח על האזור קומפרסים קרים. לאחר הטיפול, יש להימנע מחשיפה לשמש למספר ימים - ולהגיע לביקורת כעבור כשבוע.


לקוסמטיקאיות בישראל אין הרשאה להזריק. צילום: שאטרסטוק

לקוסמטיקאיות בישראל אין הרשאה להזריק. צילום: שאטרסטוק

האם ייתכנו סיבוכים?

רמת הסיבוכים נמוכה - ועל פי הסטטיסטיקה, סיבוך מתרחש אחת למאות אלפי הזרקות. הסיבוכים השכיחים ביותר הם המטומה (דימום) ונפיחות. פגיעות בכלי דם נחשבות נדירות.

מי מורשה להזריק בישראל?

לקוסמטיקאיות כלל אין הרשאה להזריק.

על פי החוק בישראל, מספיק רישיון לעיסוק ברפואה - אך המגמה היא לעשות בדק בית בנושא; ולבנות מערכת שתדרוש הכשרה ייעודית - ולא תאפשר לטפל, כאשר מדובר ברופאים שלומדים אחד מהשני או עושים קורס קצר בקרה כזו יכולה למנוע סיבוכים.

לסיכום: מומלץ להתחיל בטיפולים אסתטיים בגיל צעיר, כדי להשיג תוצאות טובות יותר. אין תשובה גורפת לשאלה האם עדיף להשתמש בחומצה היאלורונית או בוטוקס. כל מקרה נבחן לגופו. בכל מקרה, מומלץ להיעזר ברופא שעבר הכשרה ייעודית בנושא.

ד"ר יורי מנוסקין הוא כירורג, מנהל היחידה לניתוחים לפרוסקופיים בבי"ח "אסותא" באשדוד; בעל רישיון אירופאי לטיפולים אסתטיים מתקדמים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר מנוסקין יורי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום