השתלת ריאה: לזכות מחדש בחיים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מספר מחלות ריאה סופניות מחייבות השתלת ריאה, העשויה להאריך את חיי החולה בשנים רבות. מדובר בניתוח מאוד מורכב. כך זה מתנהל, עד שניתן לנשום לרווחה

רופא למחלות ריאה ,מומחה לרפואה פנימית
077-2310101 (מספר מקשר)

השתלת ריאה נועדה לחולים עם מחלת ריאות סופנית, הצפויים למות תוך שנה וחצי - שנתיים, אם לא יעברו השתלה. בנוסף, גם חולים שאיכות החיים שלהם גרועה והגיעו לשלבים מתקדמים, במחלות ריאה שונות - כך שהם הופכים תלויים באספקת חמצן חיצונית ואינם יכולים לבצע פעולות פשוטות (הליכה או עלייה במדרגות) - מועמדים להשתלת ריאה.

באיזה מחלות ריאה נהוג לטפל באמצעות השתלה ריאה?

מדובר במספר מחלות, חלקן שכיחות (כגון: נפחת הריאות הנובעת מעישון) וחלקן שכיחות פחות (כגון: פיברוזיס ריאתי - צלקות ברקמת הריאה). מחלות אחרות הפוגעות בתפקודי הריאה הן סיסטיק פיברוזיס (שמקורה גנטי) ומספר מחלות ריאה שכיחות אחרות.

סרטון: פאנצ'

מהי נפחת הריאות?

המחלה הראשונה שפגיעתה דורשת השתלת ריאה היא אמפיזמה (נפחת הריאות). מחלה זו נגרמת מעישון, ההורס את בועיות האוויר שברקמת הריאה. מאחר שדרך בועיות האוויר מועבר החמצן אל הדם - כאשר מספר גדול של בועיות נפגע, נוצרים חללים גדולים בריאה והיא מתנפחת.

פגיעה זו מקשה על הנשימה של המטופל; ככל שהמחלה מתפשטת, היא מלווה בירידה ברמת החמצן הנקלט בריאה - ובפגיעה חמורה במעבר החמצן אל הדם.

הסימפטומים לנפחת ריאות כוללים קוצר נשימה, שיעול, חוסר יכולת לעלות מדרגות; ובהמשך, צורך באספקת חמצן חיצונית למחזור הדם - על מנת לשמור על רמת החמצן הדרושה לתפקוד הגוף.

קו הטיפול הראשון בנפחת הריאות הוא באמצעות משאפים, אינהלציות ושיקום ריאות. יחד עם זאת, כאשר תפקודי הריאה יורדים מתחת ל-25%-30%, איכות החיים של המטופלים הופכת בלתי נסבלת; ואורך החיים הצפוי מתקצר. במצב כזה, עוברים לקו ההגנה הטיפולי השני - החלפת ריאה אחת או שתי ריאות.

מהו פיברוזיס ריאתי?

פיברוזיס ריאתי היא מחלה נדירה - שסיבותיה אינן ידועות. בפיברוזיס ריאתי, נוצרות צלקות על רקמת הריאה, המחליפות את הרקמה הבריאה.

כתוצאה מכך, שטח הפנים של רקמת הריאה הבריאה הולך ומצטמק. הסימפטומים של פיברוזיס ריאתי דומים לסימפטומים של נפחת הריאות; וכך גם קווי הטיפול הראשון והשני.

מהו סיסטיק פיברוזיס?

סיסטיק פיברוזיס היא מחלת ריאה שמקורה גנטי. מחלה זו מופיעה כבר מלידה - ומוצאת ביטוי בזיהומים חוזרים ונשנים בריאות. מחלה זו פוגעת גם במערות האף ובלבלב ועשויה לגרום גם לסוכרת, אך פגיעה של סיסטיק פיברוזיס בריאות עלולה לגרום תמותה.

ריאותיהם של ילדים החולים בסיסטיק פיברוזיס מתמלאות במוגלה. הפרשות המוגלה לריאה גורמות חנק - והחולים נדרשים לטיפול משולב, באספקת חמצן חיצוני ובאנטיביוטיקה לטיפול בדלקת (קו הגנה טיפולי ראשון).

בשלב מסוים, גם אצל חולים אלה - יורדים תפקודי הריאה למצב שבו נדרש ניתוח להשתלת ריאה. יחד עם זאת, בשל התקדמות האמצעים הניתוחיים, טיפול כזה עשוי להאריך כיום את חייהם של המטופלים עד גיל 30-35, בעוד שבעבר רוב רובם מתו מהמחלה בגיל 8-10.

איזה מחלות ריאה נוספות דורשות השתלת ריאה?

מספר מחלות ריאה עלולות לחייב השתלת ריאה. המחלות השכיחות הינן: יתר לחץ דם ריאתי, סיליקוזיס וסרקואידוזיס.

יתר לחץ דם ריאתי: נגרם על ידי לחץ גבוה בעורק הריאה, המלווה בפגיעה בחדר הימני של הלב. על פי רוב, החולים ביתר לחץ דם ריאתי צעירים יחסית - הם מתקשים במאמץ ואף עלולים להתעלף ולאבד הכרה במאמץ.

סיליקוזיס: מחלת ריאות המאפיינת אנשים שעובדים עם שיש בעיקר מסוג אבן קיסר. הריאות נפגעות כתוצאה משאיפת אבק השיש - וכשתפקודי הריאה יורדים, נדרשת השתלת ריאה חדשה.

סרקואידוזיס: מחלה דלקתית של הריאות, הגורמת - כמו זיהומי ריאה אחרים - לכך שאי הספיקה של הריאות מביאה לצורך באספקת חמצן חיצונית, כמו גם למוגבלות קשה בפעילות יומיומית; ובנוסף, לצורך להחליף את הריאה הפגועה.

מה המקור של תרומת ריאה?

תרומת ריאות יכולה להתקבל רק מאנשים שמתו מוות מוחי - בין אם כתוצאה מתאונה או חבלה; ובין אם כתוצאה של אירוע מוחי.

מעבר לכך, תרומת ריאות ניתן לקבל רק ממטופלים שהם ומשפחתם נתנו הסכמה לתרומה.

למרות השיפור שחל בשנים האחרונות במודעות לצורך בתרומת איברים - התור לתרומת ריאה עשוי להימשך בין חצי שנה לשנה. זאת, נוכח מספר סיבות: אין מספיק תורמים ו/או הסכמות לתרומה.

האם קיימת גם אפשרות לתרומה מאדם בריא, כמו במקרה של תרומת כליה?

קיימת גם אפשרות נדירה להשתלת ריאות - שתרמו אנשים בעודם בחיים. במקרה כזה, לוקחים מתורם חי אונה אחת מהריאות שלו - ומשתילים לחולה אחד. מדובר בניתוח בעל סיכון רב לתורמים, הדורש למעשה שלושה ניתוחים הנעשים במקביל: שני ניתוחים לכריתת אונה בודדת משני תורמים; וניתוח השתלה אצל המקבל.

מהן האפשרויות העומדות בפני מטופל הזקוק להשתלת ריאה?

חולה המועמד להשתלת ריאה עובר בדיקה מקיפה במכון הריאה, לצורך הערכת מסוגלות לעמוד בניתוח. במהלך הבדיקה, רופא הריאות מוודא כי לבו של החולה חזק מספיק וכי מוחו וכליותיו מתפקדים כראוי.

במקרה שמצבו הגופני של החולה נמצא תקין, נבחר סוג השתלת הריאה הדרוש לו - השתלת ריאה בודדת, השתלת שתי ריאות או השתלה משולבת של ריאה ולב. כל זאת - בהתאם למצבו, צרכיו, תפקודי הריאה שלו ומחלת הריאה שלקה בה.

השתלת ריאה בודדת נעשית בעיקר אצל מטופלים שיש ודאות כי הריאה השנייה שלהם אינה מזוהמת, או אצל חולים מבוגרים יותר או חולים קשים - שהניתוח עלול לסכן אותם.

השתלת ריאה בודדת היא ניתוח פשוט יחסית, המאפשר כי תורם אחד יוכל לתרום לשני חולים. כלומר: הניתוח מגדיל את אפשרויות השימוש בתרומת ריאות.

השתלה של שתי ריאות נעשית אצל חולים שהזיהום או הפגיעה התפשטו אצלם לשתי הריאות. על פי רוב, חולי סיסטיק פיברוזיס מצויים בקטגוריה זו.

מתי יש צורך בהשתלה משולבת של לב וריאות?

השתלה משולבת של לב וריאות נדרשת במצבים בהם הגורמים לפגיעה בריאות פוגעים גם בלב ובתפקודו. למשל: חולים עם לחץ דם ריאתי - יזדקקו לעיתים להשתלה משולבת, בשל הפגיעה בחדר הימני של הלב, המוביל לעליית לחץ הדם ופגיעה בתפקוד הריאה.

חולה המועמד להשתלת ריאה עובר בדיקה מקיפה במכון הריאה. צילום: שאטרסטוק
חולה המועמד להשתלת ריאה עובר בדיקה מקיפה במכון הריאה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת השתלת ריאות?

מרגע שמתקבלת הודעה על תרומה מתורם בבית חולים כלשהו בארץ, שהוכרז כמת (מוות מוחי) - היא מועברת למרכז ההשתלות הארצי. מרכז ההשתלות יוצר קשר עם המנתח - וזה קובע מי מהמועמדים ברשימת ההמתנה יקבל את התרומה. הקביעה נעשית בהתאם לסוג הדם של התורם וגודל הריאות הנתרמות.

מהרגע שהריאות הוצאו מגוף התורם, יש להשתיל אותן בגוף המקבל תוך 6 שעות. בשל כך, במקביל להוצאת הריאות מגופו של התורם - מתחיל הניתוח של הוצאת הריאה החולה והכנת הריאה לקליטה אצל המקבל. מדובר בפעולה מורכבת ביותר, הדורשת תיאום ברמה גבוהה בין שני בתי חולים, העובדים יחד - ובמקביל.

ההשתלה עצמה הינה ניתוח מורכב, הנמשך 4-6 שעות; ובמהלכו מחברים את הסימפונות, העורקים והוורידים של הריאה (מהתורם) - לאלה של המטופל.

כמה זמן אורכת ההחלמה לאחר השתלת ריאה?

לאחר הניתוח, המטופל מאושפז למשך שבועיים - ולאחר מכן הוא משוחרר לביתו.

לאחר 2-3 שבועות נוספים, ניתן לחזור לפעילות יומיומית רגילה. באופן מידי מתחילים בנטילת תרופות נוגדות דחייה ונוגדות זיהומים; ובמקביל, בשיקום הריאות. השיקום כולל פיזיותרפיה ופעילות גופנית אירובית, המסייעת בהפעלת שרירי החזה והריאות החדשים.

ב-85%-90% מהמקרים, ההשתלה מצליחה - והחולה יכול לחזור לחיים רגילים ולהפסיק כל טיפול אחר שנזקק לו קודם לכן (כולל טיפול במשאפים, אינהלציות ואספקת חמצן חיצונית).

בכמה שנים מוארכת תוחלת החיים של מושתלי ריאה?

במרכז הריאות הארצי בבית החולים בילינסון, נעשו מאז 1997 ועד היום 650 השתלות ריאה. העדויות מראות כי בממוצע אורך החיים של המטופלים שעברו השתלה מוארך בעשר שנים; ישנם חולים שמגיעים אף לתוספת חיים בת 20-25 שנים.

מהם הסיכונים בביצוע השתלת ריאות?

מאחר ומדובר בניתוח מאד מורכב, קיימת סכנת תמותה ב-10%-15% מהמקרים, בהמשך דחייה לזיהומים הינם הסיבוכים השכיחים.אחת הסיבות לאחוזי ההצלחה הגבוהים - הינה פיתוח תרופות יעילות נוגדות דחייה יעילות, המאפשרות להתגבר על הדחייה ולמנוע אותה לאורך זמן.

לסיכום: השתלת ריאה מעניקה פתרון מציל חיים לחולים עם מחלות ריאה סופניות. ככל שמאגר התורמים יגדל - כך תעלה האפשרות להעניק טיפול מהיר יותר, לפני שתחול במצבם הידרדרות נוספת.

פרופ' מרדכי קרמר הוא מומחה למחלות ריאה, מנהל המערך למחלות ריאה, במרכז הרפואי רבין.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
פרופ'  מרדכי קרמר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום