חיילים מעשנים נפצעים יותר באימונים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי עישון סיגריות מעלה את הסיכון לפציעות חיילים במהלך אימונים צבאיים. כמו כן, נמצא כי עם העלייה בכמות הסיגריות חלה עלייה בסיכון לפציעות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת Medicine and Science in Sports and Exercise, עולה כי מתיחת שרירים ושברים בעצמות הם סיבוכים נפוצים במהלך אימונים צבאיים ואף יותר נפוצים בקרב חיילים מעשנים.

לדברי החוקרים, הן שיעורי עישון והן שכיחות פגיעות בשרירים ובעצמות גבוהים יותר בקרב אנשי צבא, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. כעת ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין עישון ובין פציעות בקרב אנשי צבא ולצורך כך סקרו 18 מחקרים אודות פציעות במסגרת אימונים צבאיים, דוגמת שברי מאמץ, שברי ירך, כאבי ברכיים או פציעות בגפה תחתונה ובין עישון סיגריות.

בחיילים מעשנים תועד סיכוי גבוה ב-31% לפציעות, בהשוואה לחיילים לא-מעשנים. בקרב נשים, הסיכון המוגבר לפציעות על-רקע עישון היה מעט נמוך יותר ועמד על 23% בלבד. יתרה מזאת, עם עלייה בכמות הסיגריות חלה עלייה בסיכון לפציעות. תשעה מחקרים כללו נתונים אודות היקף הסיגריות שעישנו החיילים ומצאו כי בגברים שהיו מעשנים קלים תועדה עליה של 26% בסיכון לפציעות, בהשוואה ללא-מעשנים, בעוד שבמעשנים הכבדים ביותר תועדה עליה של 84% בסיכון הנ"ל.

מומחים שלא לקחו חלק במחקר טוענים כי למרות שעישון משחקי תפקיד חשוב בעליה בסיכון לפציעות, ייתכן כי מאפיינים אחרים של החיילים המעשנים עשויים להשפיע על הסיכון לפציעות אלו ומדגישים כי ישנן גישות רבות בעלות השפעה גדולה יותר למניעת פציעות מאשר הפסקת עישון, כולל הימנעות מאימון-יתר, מתן זמן החלמה מספק וזמן לביצוע מתיחות.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום