השמנת יתר: חשיבות הטיפול תרופתי

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מחקרים מוכיחים כי אכילת יתר איננה בחירה מודעת או נשלטת. לכן, מרבית הדיאטות נכשלות. טיפול תרופתי בשילוב מעקב רפואי ותזונתי מאפשר שינוי אורח החיים לטווח ארוך

רופא כללי
077-2311041 (מספר מקשר)

במאמר שפורסם בעקבות ועידה של איגוד הרפואה האמריקאי בשיקגו ב-2013, נטען כי ההתייחסות להשמנה כאל בחירה של האדם הסובל מעודף משקל שגויה מיסודה. מאמר זה היה יריית הפתיחה לגישה החדשה שאומצה באופן נרחב וגורף בעולם הרפואה המערבי, לפיה נכון יותר להתייחס אל ההשמנה כאל מחלה.

בבסיס התפיסה המגדירה את ההשמנה כמחלה עומדים מחקרים שהוכיחו כי הנטייה לסבול מעודף משקל היא גנטית. אנשים מגיעים למצב של משקל עודף בשל צריכת יתר של קלוריות ללא יכולת אמתית לשלוט בדחף לאכול. רבים מהאנשים מקבלים "פקודות רעב" מהמוח, על אף שגופם איננו זקוק לתוספת הקלוריות הנצרכת, ומתקשים לדעת שובע. זוהי תופעה ביולוגית שאיננה מונעת כלל מהחלטה מודעת. לפיכך יש להתייחס אל ההשמנה כאל מחלה גנטית כרונית, אשר ככל תהליך של מחלה, מתפתח שלא באשמת המטופל.

שינוי תפיסתי זה משפיע על ההתייחסות לתופעת ההשמנה, משנה את ההבנות לגביה, משפיע (או אמור להשפיע) על היחס אל ה"שמנים", ומאפשר ההתמודדות יעילה יותר עם עודף משקל.

מאחר שהשמנה היא מחלה שמקורה בנטייה גנטית, הטיפול היעיל בה הוא תרופתי בעיקרו. זו גם אחת הסיבות בשלהן מרבית הדיאטות אינן עוזרות. על פי מחקרים, בין 65 ל-95 אחוז מאלה שיורדים במשקל חוזרים למשקלם ההתחלתי ומרבית החולים בהשמנה לא מצליחים לשמור על משקל נמוך לאורך זמן. בארצות הברית (ובאופן הדרגתי, גם בארץ) מחלחלת ההבנה שללא טיפול תרופתי אין סיכוי רב להשיל את המשקל העודף ולשמור על התוצאות לאורך זמן.


יש להתייחס אל ההשמנה כאל מחלה גנטית כרונית. צילום: שאטרסטוק

יש להתייחס אל ההשמנה כאל מחלה גנטית כרונית. צילום: שאטרסטוק

הסובלים מעודף משקל אינם אשמים במצבם

ההבנה לפיה הצורך לאכול הוא אינסטינקטיבי, מובנה גנטית ובלתי נשלט, צריכה לגרור שינוי ביחס ל"שמנים" באופן שמסיר במידה משמעותית את האחריות מכתפיהם של הסובלים מעודף משקל. גורמים רפואיים וכן אנשים רבים (שהקיצוניים מהם אף סובלים מ"שמנופוביה") נוטים לקשר בין משקל עודף לעצלנות, גרגרנות, היעדר יכולת לדחות סיפוקים, תבוסתנות ועוד.

כשאדם הוא בעל נטייה גנטית להשמנה, הוא לא יוכל לנצח את המחלה בכוחות עצמו, והקרב על המשקל אבוד מראש. שמנים" רבים חווים אכזבה עצמית, ייסורי מצפון ואשמה על מצבם, על אף שלא תמיד יש בכוחם לשנות את הרגלי האכילה שלהם.

תרופות ההרזיה מאפשרות לרזות לאורך זמן

ישנן כיום מספר תרופות המסייעות למטופל השואף להוריד ממשקל גופו, כשהמטרה אינה רק הפחתת משקל, אלא גם שמירה על המשקל החדש לאורך זמן. מדובר באתגר קשה במיוחד, אבל הטיפול התרופתי הקיים עומד בו. לדברי מומחה בכיר לבריאות הנפש ולירידה במשקל מארה"ב, השימוש באחת מתרופות ההרזיה הקיימות בשוק הוא בגדר "התערבות רפואית שמשיבה בחיוב לתפילות למציאת פתרון להשמנה".

עם זאת, אין המדובר בפתרון קסם. הטיפול התרופתי לא מניע תהליך של זבנג וגמרנו. מדובר בכלי עזר, אמצעי שניתן לרתום אותו כדי לגרום שינוי מבוקר והדרגתי בדפוסי ההתנהגות והרגלי האכילה של המטופל. התרופות עוזרות למטופל להתגבר על תחושת הרעב, מה שמקל על אכילה מבוקרת ותורם לירידה במשקל; אולם אין בכך די. כדי שהמטופל ייהנה מהתוצאות לאורך זמן וימשיך להגיע להישגים שיתרמו לבריאותו, נדרש ממנו לצאת לדרך חדשה. הטיפול התרופתי מהווה נקודת מוצא אידיאלית לסגנון החיים החדש של המטופל שמקבל דחיפה משמעותית מהתרופות, אבל נדרשים ממנו גם התמדה ונחישות לאורך זמן, לצד ידע והדרכה בתחומי תזונה וספורט. בשל כך טיפול אידיאלי במחלת ההשמנה יכלול לא רק טיפול תרופתי, אלא יהיה חלק מחבילת טיפול כוללת ורב תחומית.

ההמלצה המקובלת היא לשלב את הטיפול התרופתי בתכנית טיפולים אישית המותאמת למטופל, תכנית שנרקמת על ידי אנשי מקצוע מתחומים שונים: דיאטנים קליניים, מומחים לבריאות הנפש ומומחים לרפואה. מחקרים הוכיחו כי מרבית המשתמשים בתרופות הרזיה מאבדים יותר מ-5 אחוזים ממשקלם בארבעת החודשים הראשונים. הישג זה בשלב כה מוקדם תורם להצלחת הטיפול בטווח הקצר וניתן לשמר אותו בעזרת ייעוץ וליווי מתאימים גם לטווח הארוך.

הטיפול התרופתי מייצר אפקט מיידי של שינוי דפוסי אכילה ועוצר את הצורך והרצון לאכול בין ארוחות. תהליך הליווי והמעקב של רופא ותזונאי חשוב על מנת לרדת במשקל בצורה מבוקרת, מאוזנת ונכונה, ולמנוע חזרה למשקל המקורי. ניתן להפסיק את השימוש בתרופה ולחדשו בעת הצורך ועל פי המלצות הרופא. בשימוש בתרופות אין סיכון בריאותי, יש רק תופעות לוואי בלתי מסוכנות כמו שלשולים ובחילות קלות בימים הראשונים של השימוש.


ליווי רפואי וליווי של דיאטן קליני מסייע בהקניית הרגלי תזונה. צילום: שאטרסטוק

ליווי רפואי וליווי של דיאטן קליני מסייע בהקניית הרגלי תזונה. צילום: שאטרסטוק

טיפול מותאם אישית בהשמנת יתר

טיפול מותאם אישי בהשמנת יתר מתבצע במרפאתי באמצעות תרופות מרשם, המאושרות על ידי מנהל התרופות האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי. זאת לצד ליווי ומעקב רפואי ותזונתי. במסגרת הטיפול מתקיימות פגישות ייעוץ ומעקב רפואי עם רופא ודיאטן קליני, לצורך ליווי, הדרכת המטופל, מעקב ותמיכה.

הטיפול בהשמנת יתר כולל ייעוץ ראשוני, התאמת תרופות מרשם, מעקב אחר ההסתגלות לתרופה, התאמת מינונים ואף החלפת טיפול תרופתי בהתאם לצורך. לאחר התאמת הטיפול התרופתי למטופל, יש אפשרות להשתלב בתכנית טיפולית ארוכת טווח למספר חודשים, הכוללת ליווי רפואי וליווי של דיאטן קליני מקצועי. ליווי זה מסייע בהקניית הרגלי תזונה חדשים, בהתאם לטיפול התרופתי שניתן, לצורך שימור הירידה במשקל לאורך זמן. בניגוד לתכניות הרזיה אחרות המוצעות למטופלים, שחלקן הגדול אינן מפוקחות ואינן מלוות בייעוץ ומעקב רפואי, המטופלים במרפאה זוכים לקבל טיפול תרופתי לצד ליווי רפואי והדרכה תזונתית, המאפשרים למצות בהצלחה את מלוא הפוטנציאל הטיפולי של הטיפול התרופתי.

כמו כן, הודות לליווי ולהדרכה הללו פוחת הסיכוי שהפסקת הטיפול התרופתי תגרור עלייה מחודשת במשקל (8 מתוך 10 שומרים על משקלם לאחר שנה או יותר מתום הטיפול, על פי מחקר חדש שנעשה בארצות הברית). הטיפול מעניק למטופלים מספיק אמצעים לסגל אורח חיים בריא שיאפשר שינוי ארוך טווח ושמירה על התוצאות המיטיבות עם בריאותם.

ד"ר רז הגואל הוא רופא משפחה מומחה העוסק בטיפול בהשמנת יתר וברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בהשמנת יתר ללא ניתוח.

  • צור קשר
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה- ד"ר רז
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום