השתלות שיניים: בדרך לחיוך מושלם

(0)
לדרג

מהן הסיבות לשיניים חסרות בחלל הפה? כיצד מאבחנים את הבעיה - ומטפלים בה באמצעות שתלים? אחרי שתקראו, גם אתם תגידו תודה בפה מלא שיניים לבנות

מאת: ד"ר וליד דיאב

שיניים כמו כל האיברים בגוף שלנו דורשים בדיקה, טיפול ותחזוקה. הן משפיעות על היופי החיצוני, על יכולת לעיסה וההנאה מהאכילה, על הדיבור וכו'. בעיות בשיניים יגרמו לכאבים, וחוסר נוחות.

כל הגורמים האלה מביאים את האנשים למרפאה עם רצון ותקווה לצאת עם שיניים בריאות ויפות שיתנו להם מענה אסתטי ותפקודי ויחזירו להם את החיוך.

כיצד נגרם חוסר שיניים בחלל הפה?

חוסר שיניים עלול לנבוע מסיבות שונות, כגון: טראומות מסוגים שונים (ובהן פגיעות המערבות את אזור הפנים). פגיעות נפוצות במיוחד: תאונות דרכים, נפילות, ספורט תחרותי, אלימות ועוד. מצבים נוספים העלולים לגרום לשיניים חסרות: עששת, סיבות גנטיות (כגון: חוסר מולד של שיניים/ תסמונת גנטית הקשורה להתפתחות שיניים ו/או לסתות), מחלות חניכיים שגורמות לפגיעה בשיניים עד איבוד שלהן, לצד פתולוגיות שונות.

מי נמצא בקבוצת סיכון ללקות בחוסר שיניים?

בקבוצת סיכון, נמצאים אנשים שסובלים ממחלות חניכיים, היגיינת פה לקויה, בעיות רפואיות שונות וממחלות רקע (כגון: סוכרת בלתי מאוזנת, שעלולה לגרום לפגיעה בשיניים).

מהם יתרונות השתלים הדנטליים?

יתרונות השתלים הדנטליים נעוצים בכך שיש בכוחם לשקם מצבים שונים, הנעים מחוסר שן בודדת - עד למחסור של קשת שלמה בחלל הפה (כלומר: מצב של חוסר מלא של שיניים).

שמירה על חומר שן וחוסר פגיעה בשיניים סמוכות בביצוע גשר יש צורך בפגיעה בשיניים סמוכות לאזור החסר על מנת לשקם את אזור החסר גם אם השיניים הסמוכות בריאות.

לעומת תותבות, שהן שיקום נשלף, שתלים דנטליים הינם שיקום קבוע. אין צורך להוציא ולהכניס אותם אל חלל הפה, בנוסף ליציבות השיקום (השיניים לא זזות בזמן דיבור או אכילה). מטרתם העיקרית של השתלים - להחזיר למטופל את הפונקציה של השיניים: יכולת לעיסה טובה ודיבור תקין - לצד מראה אסתטי, יפה וצעיר.

מדוע חשוב לא להזניח טיפולים דנטליים - כגון שיניים חסרות בחלל הפה - ולהיעזר בשתלים?

חוסר שיניים בחלל הפה גורם לאסתטיקה לקויה; ניתן לומר כי חוסר שיניים "גונב" את החיוך מהפנים. אנשים עם שיניים חסרות נמנעים מלחייך ולעתים אף מרגישים חוסר נוחות בדיבור פשוט. כל זה גורם לפגיעה ניכרת בבטחונם העצמי.

בנוסף, חוסר שיניים גורם לאיבוד ממד אנכי בפנים ולחוסר תמיכה ברקמות הרכות, בשפתיים - וכך נגרם מראה פנים נפול. מעבר לכך, פגיעה בשיניים עלולה לפגוע בפונטיקה. מאחר ולשיניים יש תפקיד חשוב בהיגוי עיצורים.

לצד כל אלה, מצב זה עלול לגרום גם לספיגה הדרגתית של העצם האלוואולרית; ובמילים פשוטות יותר - לאיבוד נפח העצם הסובבת את השיניים. בעיה עיקרית נוספת היא פגיעה באכילה: הרי התפקיד העיקרי של השיניים הוא ללעוס ולחתוך את המזון.

כמו כן, תיתכן פגיעה בשלמות הקשת הדנטלית: כאשר מאבדים שיניים, קיים סיכון ששיניים שכנות יעברו הטייה והזזה לכיוון הרווח, בנוסף לבקיעת יתר של שיניים נגדיות, לאזור החוסר.

איזה בדיקות יש לבצע לפני הצבת השתלים?

לפני החדרת שתלים דנטליים (בפרט) ולפני כל פרוצדורה דנטלית (בכלל) - יש צורך בבדיקה קלינית ורנטגנית. על הרופא המטפל ללמוד את ההיסטוריה הדנטלית של המטופל, הרקע הרפואי שלו, התרופות שהוא נוטל וכל רגישות גופנית אחרת(במיוחד רגישות לתרופות ומתכות).

נתונים אלה חשובים, על מנת לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה עבור המתרפא. בנוסף יש צורך בביצוע בדיקת CT. על סמך בדיקה זו, הרופא המטפל יכול להעריך את גובה ורוחב הרכס, לזהות מבנים אנטומיים - לצורך מניעת פגיעה בהם; ולהעריך את הצורך באוגמנטציית עצם (בניית עצם) והרמת סינוס.

כיצד מתרחש הליך החדרת השתלים, בפועל?

פרוצדורת החדרת שתלים מבוצעת תחת הרדמה מקומית - ללא כאבים. שתל הינו אביזר מלאכותי, הדומה בצורתו לבורג. השתל מוחדר לאזור השן החסרה. לאחר מכן, יש תקופת המתנה הנמשכת כשלושה עד שישה חודשים, עד שהשתל מתחבר לעצם בהליך ביולוגי (אוסטאואינטגרציה). למעשה, השתל בא להחליף את השורש של השן החסרה; לתמוך ולהחזיק את השיקום שמחליף את הכותרת של השן החסרה.

האם השתל נשאר לתמיד - או שמא צריך לחזור על התוצאה?

התשובה לשאלה הזו תלויה במספר גורמים. קיימים מקרים ששתל יכול להחזיק שנים רבות ללא בעיות; מנגד, במקרים אחרים מתפתחת דלקת סביב השתל העלולה להחמיר ולגרום לאיבוד עצם, ניידות ואיבוד של השתל. בנוסף עישון יכול להשפיע על שתלים, סוכרת לא מאוזנת וכו' .

כיצד ניתן לשמור על איכות השתל המוצב בחלל הפה?

כדי לשמור על שתלים דנטליים בפה, יש לבצע מעקבים אצל רופא השיניים, להקפיד על היגיינת הפה ולבקר אחת לחצי שנה אצל השיננית.

לסיכום: לפני שניגשים להליך השתלת שיניים, יש להבין כי לא חייבים לחיות עם חיוך בלתי שלם. כדאי לדעת כי תיקון המצב יכול להביא לשיפור של ממש באיכות החיים. בנוסף לכך, יש לבחור היטב את הרופא המטפל ולוודא שהוא בעל נסיון בהשתלות שיניים ושעבר הדרכות וקורסים בתחום.

ד"ר וליד דיאב, DW המרכז להשתלות שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום