חולי לב: שינה קצרה - יותר תמותה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי שינה קצרה, של פחות משש שעות בלילה, מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בקרב חולים עם מחלת לב או בקרב אנשים שעברו אירוע מוחי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס SLEEP, הכנס השנתי ה-31 מטעם ה-Associated Professional Sleep Societies, עולה כי הסיכון לתמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם ומחלות כלי דם של המוח מוגבר משמעותית במבוגרים הישנים פחות משש שעות בלילה.

החוקרים בחנו את נתוני בדיקות מעבדות שינה שהשלימו 1,741 גברים ונשים והיו במעקב במשך למעלה מ-16 שנים. מחלות לב וכלי דם הוגדרו בנוכחות היסטוריה של מחלת לב, כולל יתר לחץ דם או סוכרת, ומחלת כלי דם מוחיים הוגדרה בנוכחות היסטוריה של אירוע מוחי.

סך זמן השינה במעבדת שינה סווג כתקין (6 שעות ומעלה), או קצר (פחות מ-6 שעות). החוקרים השלימו ניתוח סטטיסטי שלקח בחשבון משתנים שונים להערכת האינטראקציה בין משך שינה אובייקטיבי ותמותה על-רקע מחלות לב וכלי דם ומחלות כלי דם מוחיות.

מהנתונים עלה כי הסיכון לתמותה על-רקע מחלה קרדיווסקולארית ואירועים מוחיים היה מוגבר באלו שישנו פחות משש שעות במעבדה; באופן ספציפי, הסיכון לתמותה היה גבוה פי 1.8 ופי 2.4, בהתאמה. מנגד, בחולים שישנו למעלה משש שעות במעבדת שינה, הסיכון לתמותה על-רקע מחלה קרדיווסקולארית או אירוע מוחי לא היה מוגבר משמעותית.

במחקר נפרד שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association, החוקרים מצאו כי הסיכון לתמותה על-רקע תסמונת מטבולית היה מוגבר בחולים עם משך שינה קצר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום