הרדמה בלידה: במה לבחור?

(1)
לדרג

הלידה מתקרבת - ואת מתלבטת באיזו הרדמה כדאי לבחור? אפידוראלית או ספינאלית? מתי אין מנוס מהרדמה כללית? מהי לידה בהליך "קיסרי טבעי"? מדריך מקיף

מאת: ד"ר שרון אורבך-זינגר

אחד הנושאים המשמעותיים המעסיקים את האישה ההרה, במיוחד בחודשים המתקדמים של ההריון: איך לעבור את הלידה עם מינימום כאב? למרות שלאחרונה ישנו טרנד לתכנן לידה טבעית, בסוף, רוב הנשים בישראל מעדיפות לעבור את הלידה תוך שהן מקבלות טיפול לשיכוך כאבים.

סוג האלחוש השכיח יותר הוא הרדמה אזורית אפידוראלית. זאת, נוכח יתרונותיה הרבים ולא רק בשיכוך כאבים, אלא גם במניעת הצורך בהרדמה כללית, במקרים בהם הלידה תחייב מעבר לחדר ניתוח וביצוע לידה קיסרית או לצורך פעולות הנדרשות לפעמים בסוף לידה נרתיקית, כגון, הפרדה ידנית של השיליה.

בהרדמה אפידוראלית היולדת שולטת בכמות החומר המאלחש. צילום: שאטרסטוק
בהרדמה אפידוראלית היולדת שולטת בכמות החומר המאלחש. צילום: שאטרסטוק

מהי הרדמה אפידוראלית?

מדובר בסוג של הרדמה אזורית, המיועדת לאלחוש פלג גוף תחתון. הרדמה אפידוראלית מבוצעת בסוגים שונים של פרוצדורות ניתוחיות, כולל בלידה נרתיקית ובניתוח קיסרי. הרופא המרדים מחדיר צינורית דקה בין החוליות המותניות לחלל האפידוראלי המקיף את תעלת העצבים של חוט השדרה (Epidural Space). טרם החדרת הצינורית, נעשה אלחוש של מקום ההחדרה.

באמצעות צינורית זו, הנשארת מחוברת לגב - ניתן להוסיף לפני הלידה ובמהלכה עוד חומר אלחוש מקומי, בהתאם לצורך. השפעת החומר שמוזרק לחלל האפידוראלי מתחילה כעבור כרבע שעה. בדרך כלל לאחר מכן נמשכת ההזלפה של החומר המאלחש במהלך כל הלידה, לעתים באמצעות משאבה המאפשרת בקרה על ידי היולדת עצמה, כלומר, כשהיולדת מרגישה שמתחיל כאב, היא מוסיפה לעצמה מנה נוספת.

מהם יתרונות ההרדמה האפידוראלית?

הליך הלידה איננו כואב.

ניתן להתאים כמות החומר המאלחש לצרכי היולדת.

הכנה למקרה של קושי בלידה נרתיקית - אם יש צורך לעבור מלידה רגילה לניתוח קיסרי, ברוב המקרים נצליח למנוע הזדקקות להרדמה כללית. היולדת תועבר מיד אל חדר הניתוח ותקבל דרך הצינורית שהושארה בגבה תוספת של חומר הרדמה, שתספיק למהלך הניתוח.

בחלק מהלידות, לאחר הוצאת התינוק - נותרת ברחם שארית של שליה (ויש צורך לבצע ניתוח להוצאת השארית). כאשר האישה נמצאת תחת הרדמה אפידוראלית, אין צורך לבצע הרדמה כללית לפני פעולה זו ומספיק להוסיף חומר הרדמה, דרך הצינורית שהושארה.

הרדמה אפידוראלית איננה מסוכנת לעובר וחומר האלחוש אינו עובר לעובר דרך השיליה.

מהם הסיכונים ותופעות הלוואי, לאחר הרדמה אפידוראלית?

בכ-10% מהלידות, ההרדמה האפידוראלית איננה מונעת לגמרי את הכאבים.

אצל כ-15% מהיולדות נצפית ירידה בלחץ דם שדורשת טיפול והרופא המרדים נותן תרופות לאיזון לחץ הדם במצבים אלה.

החלל האפידוראלי דק מאד. קיים סיכון בשיעור של כ-1% לגרימת חור זעיר בקרום המקיף את חוט השדרה (dura) וכתוצאה מכך, היולדת עלולה לסבול מכאבי ראש. ברוב המקרים, כאבי הראש יחלפו לאחר נטילת משככי כאבים ושתיה מרובה. בחלק מהמקרים, נדרש ביצוע טיפול הנקרא Blood Patch. בהליך זה שואבים דם מווריד האישה ומחדירים אותו לחלל האפידוראלי, על מנת לסתום את החור שנוצר.

במקרים נדירים ביותר תיתכן פגיעה עצבית בגפיים, שברוב המקרים חולפת עם הזמן.

מהי הרדמה ספינאלית?

זוהי הרדמה אזורית, המבוצעת באמצעות הזרקה בין חוליות עמוד השדרה לחלל הספינאלי שנמצא עמוק יותר מהחלל האפידוראלי (בהליך דומה להליך המבוצע בהרדמה אפידוראלית, על פי רוב ללא הכנסת צינורית).

מהם ההבדלים בין הרדמה אפידוראלית לבין הרדמה ספינאלית? מתי מומלץ להשתמש בכל אחת מהאפשרויות?

ההשפעה של הרדמה ספינאלית מהירה יותר מכיוון שהיא מוזרקת ישירות לתוך נוזל חוט השדרה וטווח ההשפעה שלה מוגבל בזמן.

שימוש בהרדמה ספינאלית נפוץ לצורך ניתוח קיסרי, כאשר אנו יודעים לאמוד את משך הניתוח - ונוכל להסתפק בהרדמה חזקה יותר, אשר משפיעה מהר ולטווח קצר.

מקרים נוספים, בהם נבצע הרדמה ספינאלית: לידה שמתרחשת מהר מאד. כך, לדוגמא: אישה המגיעה עם פתיחה של עשר אצבעות, בלידה שנייה ומעלה. במצב כזה, לא נספיק לבצע הרדמה אפידוראלית - ולכן היא תקבל הרדמה ספינאלית במינון נמוך, שתשפיע מהר ולזמן קצר.

שימוש בהרדמה ספינאלית נפוץ לצורך ניתוח קיסרי. צילום: שאטרסטוק
שימוש בהרדמה ספינאלית נפוץ לצורך ניתוח קיסרי. צילום: שאטרסטוק

מהם יתרונות ההרדמה הספינאלית?

הרדמה מהירה וחזקה, מתאימה ביותר לניתוח קיסרי מתוכנן.

בהשוואה להרדמה כללית, הרדמה ספינאלית מאפשרת ליולדת בניתוח קיסרי לחוות את רגע הלידה.

מהם חסרונות ההרדמה הספינאלית?

חומר ההרדמה משפיע לשעה וחצי. במקרה הצורך, לא ניתן להגדיל את המינון.

ירידה בלחץ הדם שכיחה יותר.

הרפיית השרירים (נחוצה לצורך הניתוח) וחוסר היכולת להזיז את הרגליים (נמשך כשעתיים) עלולים להבהיל את היולדת שלא הייתה מוכנה לכך.

מה בנוגע להרדמה כללית במהלך לידה?

למרות שעל פי הנתונים המדעיים לצורך ביצוע ניתוח קיסרי עדיפה הרדמה ספינאלית או אפידוראלית, הרדמה כללית נמצאת בשימוש בכ-10% מהניתוחים הקיסריים. במקרים אלה החומר להרדמה כללית ניתן דרך עירוי לווריד ולצורך הנשמה מחדירים צינור לתוך קנה הנשימה.

מהם המקרים העיקריים, בהם קיים אילוץ לביצוע הלידה בהרדמה כללית?

ניתוח קיסרי דחוף, בשל מצוקה של העובר.

דימום חמור.

ניתוח קיסרי ביולדת עם התוויות נגד הרדמה ספינאלית, למשל, נטייה לדמם.

מהם יתרונות ההרדמה הכללית?

ניתן לבצע אותה בצעדים מהירים מאוד, דבר חשוב במצבים דחופים יותר, כגון, מצוקה קשה של העובר.

מהם חסרונות ההרדמה הכללית?

היולדת איננה חווה את רגע הלידה.

בזמן ההתעוררות היולדת חשה יותר כאבים.

התינוק עלול להיות ישנוני יותר בעת הלידה.

במקרים נדירים קיימת סכנה של סיבוכים ריאתיים ומצד מערכת לב-כלי דם.

לסיכום: הרדמה אזורית בלידה הינה השיטה היעילה ביותר למניעת כאבים, ובמקרים של צורך בניתוח קיסרי, למנוע הרדמה כללית. אלחוש בשיטה זו מאפשר לאישה להשתתף בלידה באופן פעיל וללא כאבים.

ד"ר שרון אורבך-זינגר היא רופאה מרדימה, מנהלת היחידה להרדמה מיילדותית בבית החולים בילינסון, מרכז רפואי "רבין", בפתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום