מוות בעריסה: כללי בטיחות ומניעה

(0)
לדרג

בישראל מתים מדי שנה כ-45 תינוקות באופן פתאומי. 87% מהמקרים מתרחשים עד גיל חצי שנה ו-50% מהם מתרחשים בחורף. כך תמזערו את הסיכון להיכלל בסטטיסטיקה

מאת: יעל וכמן טוגנדהפט

מוות בעריסה, או תסמונת המוות הפתאומי אצל תינוקות (SIDS, Sudden Infant Death Syndrome) הוא מוות בלתי צפוי ובלתי מוסבר של תינוק בריא לכאורה, במהלך השינה.

לפי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתים מדי שנה כ-45 תינוקות באופן פתאומי. 87% מהמקרים מתרחשים עד גיל חצי שנה ו-50% מהמקרים מתרחשים בחודשי החורף, מינואר עד מרץ.

ייתכן שהנקה מחזקת את מערכת החיסון ומונעת חולי וזיהומים. צילום: שאטרסטוק
ייתכן שהנקה מחזקת את מערכת החיסון ומונעת חולי וזיהומים. צילום: שאטרסטוק

על אף שנערכו מחקרים רבים בעניין, עדיין לא ברור מה הגורם הישיר לתופעה. אולם ניתוח המחקרים והניסיון המצטבר הביא לגיבוש רשימת המלצות העשויות להפחית את הסיכון:

השכיבו את התינוק על הגב - יש להשכיב את התינוק על הגב בלבד בכל שינה, ביום ובלילה. על רגליו של התינוק להיות קרובות לקצה המיטה או העריסה. עם זאת, כאשר התינוק נמצא תחת בהשגחה, חשוב להשכיב אותו גם על הבטן כדי לחזק את חגורת הכתפיים. השכבת התינוק לישון על גבו עשויה להפחית את מקרי המוות בעריסה ב-70%-50%.

הימנעו מחימום יתר - הורים רבים חוששים מהקור בימי החורף, ועל כן חלקם נוטים לחמם את סביבתו של תינוקם באופן מוגזם או להלבישו ביותר מדי שכבות ביגוד. חימום יתר של התינוק עלול להגביר את הסיכון למוות בעריסה. הטמפרטורה המומלצת בחדר התינוק היא 24-22 מעלות צלזיוס. אווררו מדי יום את החדר בו ישן התינוק. בחודש הראשון לחיי התינוק מומלץ להלבישו בשתי שכבות עליונות ארוכות ובשכבה אחת תחתונה (כגון בגד גוף ואוברול). אין להלביש את התינוק בביגוד לוחץ והדוק מדי. יש להתאים את סוג הבד לפי עונת השנה: כותנה בימי הקיץ ופלנל בימי החורף. אם אתם מבחינים כי תינוקכם מזיע או שאזורים מרכזיים בגופו חמים כמו העורף, הפנים או הבטן עליכם לשקול להוריד שכבת ביגוד אחת או להחליף לבגד מבד מאוורר יותר (כגון כותנה) ולעבור לשמיכה דקה יותר. שימו לב: אזורי הפריפריה של הגוף, כגון כפות ידיים ורגליים, אינם מהווים מדד אמין למידת חום הגוף של התינוק. חל איסור מוחלט להשכיב את התינוק לישון עם סדין חשמלי, בקבוקי מים חמים וכמובן לא לקרב אליו תנור חימום, רדיאטור או מפזר חום. בנוסף אין לחבוש כובע על ראשו. יש לכסות את התינוק עד גובה בית השחי ולוודא שראשו גלוי לחלוטין, רצוי עם שק שינה ייעודי לתינוקות או שמיכה הדוקה לקצה המיטה.

הימנעו מעישון ומבגדי תינוקות עם שרוכים - אל תלבישו את התינוק בביגוד עם שרוכים, והקפידו לא לעשן בסביבת התינוק בבית, במכונית או בכל מקום סגור אחר. עישון פאסיבי מגדיל את הסיכון למוות בעריסה.

השכיבו את התינוק במיטה משלו - יש להימנע משינה משותפת עם ההורים, במיטתם, על ספה או על הכורסה. שינה משותפת באותה מיטה מעלה את הסיכון לחנק מהשמיכות, כריות או מההורים עצמם המתהפכים תוך שינה. על התינוק לישון בעריסה או במיטת תינוק ומזרן מאוורר, המאושרים על ידי מכון התקנים הישראלי וכוללים תו-תקן. במיטת תינוק תקנית קיים מרווח בטיחותי בין הסורגים, וקשיחות המזרן מותאמת לתינוק. אם התינוק נמצא בבית, אל תניחו לו להירדם בסלקל ובמנשא. הסלקל וכסאות הבטיחות לרכב אינם מיועדים לשינה שגרתית בבית, ובמיוחד לא לתינוקות בני פחות מ-4 חודשים. העבירו את התינוק הישן בהזדמנות הראשונה למיטתו. כאשר התינוק נמצא במנשא, הקפידו שפניו יישארו גלויים מעל הבד, ושדרכי הנשימה שלו לא ייחסמו.

שנו ליד התינוק לא אתו - מומלץ להשכיב תינוק בחדר ההורים ובמיטה משלו לפחות בחצי שנה הראשונה לחייו, ומשרד הבריאות אפילו ממליץ עד גיל שנה. שינה משותפת באותו חדר מפחיתה את הסיכון, כי כך גדל הסיכוי שההורים יבחינו בסימני מצוקה אם חלילה יופיעו. בזמן הנקה או האכלה, שבו על כיסא ולא במיטת ההורה כדי להקטין את הסיכון להירדמות (עייפות היא התלונה השכיחה ביותר לאחר הלידה).

שימוש במוצץ נמצא גם כגורם מפחית סיכון. צילום: שאטרסטוק
שימוש במוצץ נמצא גם כגורם מפחית סיכון. צילום: שאטרסטוק

שמרו על סביבה בטוחה במיטת התינוק - הימנעו מלצרף למיטת התינוק כריות, בובות רכות, צעצועים רכים, שמיכות עבות וחפצים נוספים שמהווים סיכון לחנק. מקמו את מיטת התינוק הרחק מכבלי חשמל, שקעים, וילונות ורצועות של וילונות, ולא ליד חוטים או חבלים שונים. הרחיקו ממיטת התינוק שקיות ניילון ובלונים. ודאו שסדין המיטה מתוח והדוק.

אין להשתמש במגן מיטה או במגן ראש - מגן מיטה ומגן ראש אינם מונעים חבלות ויכולים לגרום ללכידה של ראש התינוק וחנק.

מומלץ להניק - משרד הבריאות ממליץ על הנקה כתזונה בלעדית לתינוקות עד גיל 6 חודשים לפחות. הקשר בין הנקה למניעת מוות בעריסה אינו ברור, אך ייתכן שההנקה מועילה לחיזוק מערכת החיסון וכך נראה פחות חולי וזיהומים בדרכי הנשימה וזאת כיוון שהחלב עשיר בנוגדנים.

תנו לתינוק מוצץ - שימוש במוצץ נמצא גם כגורם מפחית סיכון, מכיוון שדרכי הנשימה נשארות פתוחות. השימוש במוצץ מומלץ לתינוקות יונקים סביב גיל חודש או כאשר ההנקה כבר מבוססת. את המוצץ אין לחבר בשרשרת או בכל חיבור אחר שעלול לסכן בחנק את התינוק.

יעל וכמן טוגנדהפט היא אחות מוסמכת, מדריכת הנקה ויועצת שינה, יועצת למותג "טיפטיפות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום