הדסה: צנתור נדיר בליבו של עובר

(0)
לדרג

לראשונה בישראל: צנתור להצלת חייו של עובר הסובל מבעיה לבבית קשה בוצע אתמול בהדסה עין כרם. הפעולה עברה ללא סיבוך, האם והעובר חשים בטוב

מאת: מערכת zap doctors

בבית חולים הדסה עין כרם נערך אתמול (5.7) צנתור נדיר בליבו של עובר שסבל מבעיה לבבית קשה. את הצנתור ביצע צוות רב תחומי משולב מהדסה, אשר כלל מומחים בקרדיולוגית ילדים. במהלך הצנתור בוצע ביקוע של מסתם מוצר של אבי העורקים בלבו של העובר - כמו בצנתור אצל מבוגרים, תוך שהוא שוהה ברחם אמו, בשבוע 28 להריון.

"האם פנתה אלי לקבלת חוות דעת לאחר שעלה חשד להתפתחות מום לב קשה בעובר שלה", מספר פרופ' עזריה ריין, מנהל מחלקת קרדיולוגית ילדים בהדסה ומומחה בעל שם עולמי באקו לב עוברי, "המום שאובחן הינו היצרות קריטית של מסתם אבי העורקים, שאף מלווה בפגיעה חמורה בתפקוד חדר שמאל שכמעט ולא הצליח להתכווץ ולבצע את תפקידו אל מול החסימה".

בבית החולים הוסבר לזוג ההורים כי במצב זה, ללא טיפול, החדר השמאלי עלול להתנוון ולא יהיה מסוגל להעביר דם לגוף התינוק לאחר הלידה, ואף נידונו מולם מספר אפשרויות לפעולה.

לאחר מחשבה בחרו ההורים באפשרות הצנתור, בה ינסה הצוות לבקע את המסתם המוצר בלב העובר באמצעות בלון בצנתור.

ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי, אחראי תחום רפואת העובר בהדסה עין כרם, מספר כי: "במהלך הצנתור, תחת הרדמה אפידורלית לאם והרדמה גם של העובר - שהרי איננו רוצים שיחוש כאב, הכנסנו מחט עדינה מאוד דרך דופן הבטן של האם - דופן בית החזה של העובר - ישירות לחדר שמאל של לב העובר. דרך המחט העביר דר' שגיא גברי תייל עדין לעבר אבי העורקים, דרך המסתם המוצר ועליו בלון מתאים. את הבלון ניפחו באופן מבוקר וכך למעשה גרמו להרחבה של המסתם".

ד"ר גיאלצ'ינסקי מדגיש כי הפעולה המורכבת והעדינה דרשה מקסימום ריכוז ודיוק רב, מכיוון שברור שכל פגיעה בלב עשויה להוביל למוות מידי של העובר. "הצנתור מבוצע במרכזים מעטים בעולם, בודדים ביצעו אותו וכמובן שהחשש גדול, אבל המקרה הזה הציב בפנינו אתגר רפואי שיש להתמודד איתו בדרך לא שגרתית", אמר ד"ר גיאלצ'ינסקי.

"הפעולה עברה ללא סיבוך", מציין בסיפוק ד"ר שגיא גברי, מנהל שירות צנתורי ילדים בהדסה. "מיד בסיום הפעולה נצפה שיפור בזרימת הדם דרך המסתם המוצר. בבוקר שלאחר הפעולה האם והעובר חשים בטוב, ובבדיקת אקו לב עוברי חוזרת שביצענו, נראה כי תפקודו של חדר שמאל בלב העובר השתפר באופן משמעותי והאם שוחררה למעקב מרפאתי מסודר בהדסה".

עוד הוסיף ד"ר גברי כי: "אנו נמצאים בעידן רפואי חדש בתחום רפואת העובר וקרדיולוגיה, שמציע לא רק אבחון אלא גם טיפול טרום לידתי, ובכך החשיבות בהפניית נשים הרות לאקו לב עוברי".

זוהי הפעם הראשונה שצוות מומחים בישראל מבצע את הפעולה המורכבת שנושאת בחובה סיכון מוגבר לעובר, אך אנו מאמינים כי הצלחתה תשפר מאוד את סיכויו לחיים בריאים וארוכים לאחר הלידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום