מחלת קרוהן: הגישה הרב תחומית

(1)
לדרג

סובלים מכאבי בטן, שלשול וירידה במשקל? ייתכן כי אתם סובלים ממחלת קרוהן. גישת הטיפול הנכונה מתבססת על ראייה רחבה ומגוונת תוך הצבת המטופל במרכז

מאת: ד"ר יאיר עדן

מחלת קרוהן (Crohns' Disease) היא מחלה אוטואימונית השייכת לקבוצת מחלות המעי הדלקתיות .(IBD) המחלה מתבטאת בדלקת שאינה זיהומית (בשלב ראשון) ומתחילה בשכבה הרירית הפנימית, המצפה את צינור מערכת העיכול. לרוב מעורב אזור המעבר בין המעי הדק למעי הגס אולם מעורבות של מקטעים אחרים של המעי אינה נדירה.

מרבית המטופלים מאובחנים לראשונה בטווח הגיל 15-25 ואחרים בגילאים 65-75. המחלה שכיחה בקרב יהודים, אך אינה מוגבלת לקבוצות אוכלוסיה ייחודיות.

משמאל - קיבה בריאה, מימין - כיב קיבה אצל חולה קרוהן. צילום: שאטרסטוק
משמאל - קיבה בריאה, מימין - כיב קיבה אצל חולה קרוהן. צילום: שאטרסטוק

מהם תסמיני המחלה?

מחלת קרוהן מתבטאת בתסמינים שונים, ובעוצמות שונות: היקף המעי המעורב, האזור האנטומי ודרגת הפעילות של המחלה - שמגדירים את הביטוי הקליני של המחלה.

התסמינים השכיחים: כאבי בטן, חוסר תיאבון, תפיחות, שלשולים (לעיתים דמיים) וירידה במשקל. מעורבות איברים אחרים, כגון מפרקים, עור ועיניים קשורה גם כן לפעילות המחלה.

מהם הגורמים למחלה?

הגורמים המדויקים עדיין אינם ברורים. קיימות תיאוריות שונות, המצביעות על גורם זיהומי, תזונתי, חשיפה סביבתית או גנטיקה - אבל לא מדובר בגורם ספציפי אחד. יש השפעה גנטית, אך אופייה אינו ברור. יש מצבים בהם מספר בני משפחה חולים אבל זו אינה העברה ישירה מהורים לילדים.

המחלה נפוצה יחסית במדינות קרות בצפון אירופה ובארה"ב - ככל הנראה בשל שילוב של חלק מהגורמים שהוזכרו; ונוכחות גורמים אחרים, שטרם זוהו.

כיצד ניתן לאבחן קרוהן?

לרוב, האבחנה נעשית לאחר בדיקה מקיפה של גסטרואנטרולוג, הכוללת, בין היתר, הבנת הרקע הרפואי האישי והמשפחתי, בדיקות דם וצואה, בדיקות הדמיה והערכה אנדוסקופית (בדרך כלל: קולונוסקופיה) - במהלכה נלקחת ביופסיה, לבדיקה פתולוגית. בחלק גדול מהמקרים, נדרשים גם אבחון והערכה של כירורג בשלבים הראשונים - כהכנה לטיפול התרופתי.

כיצד ניתן לטפל בקרוהן?

בשל אופייה המורכב של מחלת קרוהן ונוכח הביטויים הקליניים המגוונים של המחלה, הטיפול האופטימלי מחייב גישה רב תחומית, המציבה את המטופל במרכז, תוך הבנה של מהלך המחלה והבעיות והקשיים הניצבים בפני המטופלים עם התייחסות דינמית להיבטים שונים.

כיום, יודעים כי המחלה מערבת אספקטים שונים של בריאות הגוף והנפש; לכן, לשם הטיפול במחלה - נדרשת הבנה של דיסציפלינות שונות; ומעורבות על פי הצורך של ענפי רפואה שונים. זו הסיבה שצוות הכולל גסטרואנטרולוג, כירורג, אחות המתמחה בהיבטים הסיעודיים של המחלה, תזונאי ופסיכולוג - מהווים מערך תמיכה בסיסי חיוני.

הטיפול העיקרי הוא לעיתים תרופתי, לעיתים כירורגי - ולעיתים שילוב של השניים. מרבית החולים בקרוהן יאלצו לעבור ניתוח במהלך השנים (ניתוח בדרגת מורכבות משתנה); לכן, במקביל, נדרשת תמיכה רציפה גם בתחומים אחרים (תזונה, דימוי גוף ומתח נפשי).

מה כולל טיפול תרופתי בקרוהן?

לאחר האבחון הראשוני ע"י גסטרואנטרולוג, יקבל המטופל טיפול תרופתי - הכולל תרופות מסוגים שונים, לרבות סטרואידים ותרופות ביולוגיות, שתפקידן לדכא את פעילות המערכת החיסונית של הגוף; ואנטיביוטיקה - לטיפול בדלקת או מניעתה. במרבית המקרים, הטיפול התרופתי מסייע, ובשילוב תזונה נכונה וקפדנית, מושגת תקופה ארוכה של שקט.

במידה ולאחר נטילת תרופה אחת לא חל שיפור מקובל להחליפה באחרות, בתקווה שיהיו יעילות יותר. חלק קטן מהמטופלים אינו מגיב לתרופות - ואז עוברים לשלב הבא של הטיפול, הליך כירורגי.

מה כולל הליך כירורגי, לטיפול בקרוהן?

כאמור, במקרה שהטיפול התרופתי אינו מסייע בהאטת התקדמות המחלה ותסמיניה - יש צורך בהליך ניתוחי (כירורגי). במרבית המקרים, הניתוח כולל כריתה של מקטעי המעי החולים - וחיבור מחדש של צינור העיכול.
ההחלטה על היקף הכריתה ועל הפעולות הנוספות הנדרשות, על מנת לאפשר איכות חיים ותפקוד אופטימלי - מתקבלת בהתאם למורכבות המחלה והמעי המעורב (לעיתים במהלך הניתוח).

הניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית - ונמשך מספר שעות. במקרים רבים, ניתן לבצע את הניתוח (או חלקו) - בגישה לפרוסקופית זעיר פולשנית (ניתוח דרך חתכים קטנים, עם מצלמה ומכשור ייעודי). גישה זו מאפשרת חזרה מהירה יותר לפעילות מלאה. יש מקרים בהם, עקב סיבות טכניות או אחרות - לא ניתן לבצע חיבור של חלקי המעי החולים; ואז - יוצרים סטומה (הוצאת פייה של מעי דרך דופן הבטן לצורך פינוי הצואה). לרוב מדובר בהליך זמני אך לעיתים במצב קבוע, סגירת הסטומה נעשית בהליך כירורגי נוסף.

בקרב מטופלים עם מחלת קרוהן, שכיחות מאוד מחלות הסמוכות לפי הטבעת דוגמת פיסטולה פריאנאלית או אבצס. לעתים מצבים אלה מחייבים ניתוח דחוף. בניגוד לאוכלוסייה הכללית - בחולי קרוהן, ניתוחים אלה דורשים הבנה והתייחסות כירורגית מיוחדת ושונה.

חשוב להדגיש כי למרות החשש הטבעי מניתוח, לאחריו - במקרים רבים - מושגת תקופה ארוכה של היעדר תסמינים ושיפור קליני ניכר, ללא צורך בטיפול תרופתי, עם השפעות מערכתיות חיוביות משמעותיות.

אבחנת קרוהן נעשית לאחר בדיקה מקיפה, כולל הערכה אנדוסקופית. צילום: שאטרסטוק
אבחנת קרוהן נעשית לאחר בדיקה מקיפה, כולל הערכה אנדוסקופית. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול התזונתי המומלץ לחולי קרוהן?

לחולים בקרוהן מותאמת תזונה בהתאם למחלה ולאזור במערכת העיכול, בו היא פעילה. ישנם מצבים המצריכים דיאטה דלה בסיבים, או מזון ייחודי הנספג בקלות במערכת העיכול - טרם הגעתו לאזורים המעורבים. בתנאים אחרים המטופלים נסמכים על הזנה תוך ורידית בלבד בעיקר בשלב ההכנה לניתוח.

כיצד מסיע טיפול פסיכולוגי לחולי קרוהן?

מדובר במחלה כרונית של אנשים צעירים בשלבי בניית קריירה והקמת משפחה. המטופלים צריכים להתמודד עם טיפולים רפואיים שונים מורכבים המלווים בפגיעה באורח ובאיכות החיים והתמודדות עם בעיות הפוגעות בדימויי הגוף (לדוגמא: סטומה). לכן, חשוב מאוד לשלב התייחסות פסיכולוגית לטיפול במחלה.

לסיכום: התמודדות מיטבית עם מחלת קרוהן מחייבת גישה רב תחומית. לעתים ניתן להסתפק בטיפול תרופתי, לעתים תידרש מעורבות כירורגית, אולם התקשורת בין הרופאים המטפלים, תיאום ותכנון תכנית הטיפול בליווי התמיכה הייעודית מאפשרת השגת תוצאות מיטביות למטופלים עם מחלק המורכבת זו.

ד"ר יאיר עדן הוא כירורג בכיר במחלה לכירורגיה כללית בבית החולים "שיבא" בתל השומר ובאסיא מדיקל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום