קנאביס רפואי: אופטימיות זהירה

(0)
לדרג

תקווה לציבור החולים: החל מאוגוסט הקרוב יוכלו כמאה רופאים שהוסמכו לכך להנפיק רישיונות לשימוש בקנאביס רפואי באמצעות מערכת חדשה של היחידה לקנאביס רפואי

מאת: מערכת zap doctors

לאחר חודשים ארוכים בהם סבל ציבור החולים בישראל מהכשלים בעבודת יחידת הקנאביס הרפואי ומהביורוקרטיה המסורבלת, הודיע הבוקר פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, בדיון של הוועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול שנערך בכנסת, בראשות ח"כ תמר זנדברג, כי החל מחודש אוגוסט הקרוב, יוכלו כמאה רופאים שהוסמכו לכך להנפיק רישיונות לשימוש בקנאביס רפואי באמצעות מערכת חדשה של היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) שתוטמע במרפאות בהשקעה של שני מיליון שקלים. עוד הובטח כי כבר ביום א הקרוב יוכפל מספר הקלדניות ביק"ר במטרה לזרז את ההליך הבירוקרטי ולקצר את זמני ההמתנה.

יו"ר הוועדה, חברת הכנסת תמר זנדברג אומרת כי: "בחודשים האחרונים נראה כי המצב בתחום הקנאביס הרפואי הולך ונהיה מורכב יותר במקום פשוט יותר, עם מרפאות הכאב שמונעות טיפול, פקסים ליק"ר שנעלמים, המתנות ארוכות על קו הטלפון ולבסוף גם מאכערים שנכנסו לתחום ומרוויחים מהקשיים בתהליך הביורוקרטי.

הבשורה שיצאה הבוקר ממשרד הבריאות מעודדת, ונמשיך לעקוב ולוודא כי היא אכן תיושם, אך היא איננה מספקת. קנאביס הוא התחום הרפואי היחיד שבו שיקול הדעת מופקע מהרופאים, ומי שמחליט על המרשם שיינתן למטופל הם רופאים בתפקיד מנהלתי שלא מכירים אותו. תחת מעטה בורות ושמרנות הממסד הרפואי מתייחס למטופלים כנרקומנים ולרופאים כסוחרי סמים, בזמן שתרופות נרקוטיות מזיקות, ממכרות וקשות בהרבה מחולקות באופן חופשי ובמינונים עולים.

בסוף אוגוסט תקבלו מדליה על שעשיתם את העבודה שלכם. תפקידכם להעניק את הטיפול הטוב ביותר. יש היום 28,000 מטופלי קנאביס רפואי. רופאים אונקולוגים מורשים לתת רישיון ישירות, אבל יש רופאים סוג ב' - רופאי כאב, פסיכיאטרים, אורתופדים - שצריכים את ד"ר מיקי דור (רופא היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות). רופאים אלה צריכים למלא טופס מקוון וגם לשלוח פקס, שזה כמו לשלוח סמס ולהתקשר לשאול אם הסמס הגיע."

פרופ' איתמר גרוטו הוסיף ואמר: "המצב לא תקין. יש באמת עומס ומספר האנשים המטפלים לא מתאים לצרכים. יש צוואר בקבוק מנהלתי - מספר הטלפניות. נכנסתי לעובי הקורה. מחר מתגברים את כוח האדם והשר עוקב אחר זה אישית. אם יצטרכו נוסיף בעתיד עוד קלדניות/טלפניות. עד עכשיו לא הצליחו לגייס. לפעמים מנהל צריך לטפל בגיוס קלדניות. נכפיל את מספרן ואם לא יספיק, נגייס עוד". עוד דיווח פרופ' גרוטו כי: "נוסיף לוועדת ההיגוי נציגות למטופלים ולרופאים. אני מקבל גם שההמתנה למענה הטלפוני היא אנכרוניסטית. מצד שני 25% מהאוכלוסייה סובלת מכאב כרוני. לא לכולם מתאים קנאביס. נכנס דיון עם רופאי הכאב ונדון איפה להכניס את הקנאביס כטיפול בקו הראשון, מתי בקו שני, ומתי הקנאביס יהיה אפשרות אחרונה. בעניין חולי הפיברומיאלגיה, אינני מכיר. ועדת ההתוויות מחליטה. צריך לדון עם גישה חיובית. אני לא מכיר אף תרופה שאין לה תופעות לוואי".

ד"ר איליה רזניק, מנהל מכון רפואי לנוירופסיכיאטריה: "התנהלות היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי) מחמירה למיום ליום. היא דינמית לכיוון הרע בחצי השנה האחרונה. הרופאים מגישים בקשה לפי כל הכללים המחמירים, עם הסבר על כל הטיפולים, אבל היק"ר לא מקיים את הנוהל. סעיף 3.9 אומר שכשיש החלטה ורישיון, המידע יעבור לרופא. זה לא קורה. היק"ר משבש את הנוהל של עצמו".

ד"ר ברקת שיף, מנהלת מרפאת כאב: "אני שולחת ליק"ר מכתב של פסיכיאטר מוכר שאומר שלמטופל מסוים אסור לתת תרופות נרקוטיות, ומקבלת תשובה מהיק"ר שלא מיצו את הטיפול התרופתי. לפי ראות עיני מישהו לא קורא את המכתבים והתוצאה היא שאנשים נגררים. מחכים שלושה חודשים לתשובה. מדובר באנשים מבוגרים. עתותיהם דחוקות. אני עומדת מול חומה בצורה".

ח"כ דב חנין: "אולי נחליף את מקבלי ההחלטות באנשים חולים. אני יכול לעבור את היום ללא סבל, אבל אדם סובל, קצב קבלת ההחלטות שלו שונה. אני פוגש אנשים בוכים מכאב. אני לא יכול לעמוד בסבל הזה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום