גינקולוגיה: ניתוחים אנדוסקופיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוחים גינקולוגיים אנדוסקופיים נעשים בשתי גישות: לפרוסקופיה (דרך הבטן) או היסטרוסקופיה (דרך הנרתיק). היתרונות: ניתוח מהיר ואשפוז קצר עם פחות סיבוכים

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות, אנו עדים לכך שיותר ניתוחים גינקולוגיים מתבצעים בשיטות זעיר פולשניות שונות (אנדוסקופיה) - בשתי גישות: לפרוסקופיה - כניסה לרחם דרך הבטן; או היסטרוסקופיה - כניסה לרחם דרך הנרתיק וצוואר הרחם, שמוביל לרחם.

אנדוסקופיה אפוא היא שם כללי לניתוח זעיר פולשני, המבוצע באמצעות מכשיר שבקצהו מותקנת מצלמה המאפשרת התבוננות פנימה למרחב (SCOPE).

לצורך טיפול בטכניקת אנדוסקופיה, מבצעים (תחת הרדמה מלאה) שלושה - ארבעה נקבים, שדרכם מוחדר הציוד האופטי (מצלמה) ושניים - שלושה נקבים נוספים, שדרכם מוחדר המכשיר, שמבצע את הפעולה הכירורגית עצמה.

ניתוח לפרוסקופיה -  כניסה לרחם דרך הבטן. צילום: שאטרסטוק
ניתוח לפרוסקופיה - כניסה לרחם דרך הבטן. צילום: שאטרסטוק

במי ניתן לטפל בגישה אנדוסקופית?

בטכניקה זו משתמשים לטיפול בכל גיל: החל מהוצאת ציסטות לילדות קטנות (בשיתוף כירורגיית ילדים), דרך טיפול בנשים בהריון, נשים בגיל הפריון - ועד לטיפול בנשים בגיל המעבר.

הבעיות השכיחות ביותר, בקרב נשים בגיל הפריון: ציסטות פונקציונאליות שנובעות מביוץ (ציסטות שרובן שפירות), הריונות בלתי תקינים (כגון: הריון מחוץ לרחם), מחלות זיהומיות של האגן, המועברות ביחסי מין (מחלות מין הדורשות ניתוח לניקוז זיהום שלא טופל היטב - אבצס ומורסה). הבעיה השכיחה ביותר בקרב נשים בגיל המעבר: ציסטות שפירות (אם כי חלקן ממאירות).

במי לא ניתן לטפל בגישה אנדוסקופית?

כאשר יש ממצא חשוד מאוד, שחוששים כי "יפקע" או "יתפוצץ" בחלל הבטן בעת הוצאתו - לא ניתן לטפל בטכניקה זעיר פולשנית. במקרים כאלה, העדיפות היא לבצע את הניתוח בגישה פתוחה - המאפשרת להוציא את הממצא, תוך שליטה רבה יותר - ולמנוע את פקיעתו.

מהם יתרונות הטיפול בטכניקת אנדוסקופיה?

מאחר שבטכניקה זו לא מבצעים חתכים, אלא נקבים בלבד - הסיכון לסיבוכים מקומיים, צלקות בעור וזיהומים לאחר הניתוח - נמוך באופן משמעותי. בנוסף: ניתוח בגישה אנדוסקופית - האשפוז לאחר הניתוח - קצר יותר, שחרור - מהיר יותר וחזרה לשגרה ולפעילות מלאה - מהירה יותר. במרבית המקרים, המטופלת יכולה להשתחרר לביתה כבר למחרת הניתוח - ולשוב לשגרה כ-3-4 ימים אחרי הניתוח.

איזה טיפולים ניתן לבצע בגישה אנדוסקופית?

בטכניקה זו, אנדוסקופיה - משתמשים לטיפול במקרים רבים, כגון: ציסטה בשחלה, כריתת חצוצרות ושחלות, הוצאת שרירנים/פוליפים מהרחם, טיפול במחיצות בחלל הרחם, טיפול בזיהומים לאחר גרידות או לידות וגם לכריתת רחם (כאמור לעיל, חלק מהטיפולים מבוצעים באמצעות לפרוסקופיה וחלק באמצעות היסטרוסקופיה).

כריתת רחם באמצעות לפרוסקופיה

השימוש בלפרוסקופיה לכריתת רחם, מחליף כבר מספר שנים את הכריתה בגישה הפתוחה - ומתאפשר בהתאם לגודל הרחם. מאחר שהרחם הינו איבר מוצק, הכריתה בטכניקה זו דורשת מיומנות - ומתבצעת דרך הנרתיק (לאחר הכריתה, מבצעים תפרים בנרתיק).

ניתן לכרות באמצעות גישה זו גם רחם גדול. עם זאת, רחם בגודל 20 שבועות הריון ומעלה יש לעתים צורך בגישה פתוחה.

הוצאת ציסטה בגישה לפרוסקופית

לצורך הוצאת ציסטה בלפרוסקופיה, מפרידים את הציסטה מתוך השחלה - שמים אותה בשקית קטנה בחלל הבטן - ואז מוציאים את תוכן הציסטה בעדינות, על מנת שהתוכן לא יישפך בחלל הבטן.

ניתוח אנדומטריוזיס בגישה אנדוסקופיה לפרוסקופית

ניתוח אנדומטריוזיס הוא ניתוח מורכב להפחתת עוצמת הכאב, לתיקון האנטומיה ולסילוק נגעים של אנדומטריוזיס אשר יכולים לגרום לכאב, להידבקויות בחלל הבטן ולקושי להתעבר.

ניתוח לחיזוק רצפת אגן חלשה - בלפרוסקופיה

בטכניקה לפרוסקופית, ניתן לבצע גם ניתוחי רצפת אגן. את מרבית הניתוחים מבצעים בגישה וגינאלית לצורך הרמה של שלפוחית שתן שצנחה, מעי שצנח, או רחם שצנח (לעיתים יש לכרות אותו). בדרך כלל, ניתוחים אלה מבוצעים לנשים מגיל ארבעים ומעלה - בעיקר נשים לאחר לידות. כאשר רוצים לבצע תיקון צניחת נרתיק, ניתן לעשות קיבוע - בגישה לפרוסקופית.

היסטרוסקופ. מכשיר אופטי באמצעותו נכנסים לרחם דרך הנרתיק. צילום: שאטרסטוק
היסטרוסקופ. מכשיר אופטי באמצעותו נכנסים לרחם דרך הנרתיק. צילום: שאטרסטוק

מניעת מחלות גינקולוגיות

על מנת להימנע ממחלות בגיל הפריון - כגון ציסטות, זיהומים ומחלות מין - ניתן ליטול אמצעי מניעה הורמונליים (כמו גלולות); ובנוסף, להשתמש בקונדום בעת קיום יחסי מין.

גלולות למניעת הריון מסדירות מחזורים בלתי סדירים ומונעות ביוץ - ולכן מפחיתות את הסיכון להתפתחות ציסטות.

בנוסף, הגלולות משנות את מרקם רירית הרחם - ובכך מפחיתות את שיעור הזיהום (הריר הצווארי צמיגי - ופחות מאפשר לחיידקים לשהות בו).

לסיכום: ניתוח בגישה אנדוסקופית (לפרוסקופיה - דרך הבטן; או היסטרוסקופיה - דרך הנרתיק, אל הרחם) - מקטין את הסיכון לסיבוכים, בעקבות הניתוח - ומאפשר החלמה יותר מהירה. לכן, זוהי הגישה הניתוחית המומלצת - למעט מצבים בהם יש חשש לשפיכה של תוכן ציסטה לחלל הבטן או פיזור של ממצא החשוד כגידולי (מקרים בהם עדיף לנתח בגישה פתוחה).

פרופ' ישי לוין הוא מנהל מחלקת נשים במרכז רפואי תל אביב (איכילוב), כירורג במרכז הרפואי אסיא מדיקל.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום