התקן תוך רחמי: גם לפני הריון

(1)
לדרג
תוכן מקודם

התקנים תוך רחמיים בטוחים, יעילים וזולים מגלולות; וקיימים גם התקנים חדשים וקטנים המתאימים לכל הנשים. למרות החששות, אין סכנה בשימוש בהתקן לפני הריון

עולם אמצעי המניעה התפתח מאוד בשנים האחרונות, אך אמצעי מניעה אחד תפס תאוצה והביא עמו חדשנות רבה לתחום - ההתקן התוך רחמי. אמצעי זה, שבעבר שימש בעיקר נשים לאחר לידה, נהפך ליותר ויותר נפוץ: הגיל הממוצע לשימוש יורד והוא נצרך על-ידי נשים צעירות שעדיין לא ילדו ואינן מתכננות ללדת בשנים הקרובות.

ההתקנים התוך רחמיים נחלקים לשני סוגים: התקן תוך רחמי לא הורמונלי והתקן תוך רחמי הורמונלי. התקנים תוך רחמיים שאינם הורמונליים מכילים נחושת ובאמצעות יוני נחושת מונעים הפריה הן על ידי מניעת יכולת ההשתרשות ברחם של הביצית המופרית והן על ידי פגיעה ביכולת ההפריה של הזרעונים.

התקנים תוך רחמיים הורמונליים פועלים על מנגנון של הפרשת מינון נמוך של פרוגסטרון לתוך חלל הרחם בשחרור קצוב ואיטי. עיקר פעולתו היא הורדת איכות ריר צוואר הרחם בצורה שמונעת מעבר זרעונים דרך הצוואר לחלל הרחם.

לאחרונה נכנס לשימוש התקן כדורי חדש שאינו מכיל הורמונים. צילום: Ocon
לאחרונה נכנס לשימוש התקן כדורי חדש שאינו מכיל הורמונים. צילום: Ocon

התקן כדורי נוח וכחול-לבן

בשנים האחרונות מומחים ורופאים רבים, בהם האיגוד האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה והאיגוד הישראלי לאמצעי מניעה, ממליצים על שימוש בהתקן גם בקרב נשים צעירות שלא ילדו, כולל נערות בגיל העשרה (כמובן לאחר ייעוץ). על אף הפחדים הנשנים אצל נשים צעירות, אין כמעט סכנה בשימוש בהתקן לפני הריון, אין עלייה בשכיחות הריונות מחוץ לרחם, או פגיעה בפוריות לאחר הוצאתו.

עם השנים נהפכו ההתקנים לקטנים ולנוחים יותר להחדרה. מידותיהם הקטנות מקלות משמעותית על החדרת ההתקן גם לנשים שעדיין לא ילדו.

לאחרונה נכנס לשימוש התקן חדש שאינו מכיל הורמונים והוא פרי פיתוח כחול-לבן. התקן זה, שמיועד לחמש שנים, הוא בעל מבנה כדורי ללא פינות חדות (בניגוד לצורת T המאפיינת את מרבית ההתקנים). פינות חדות כאלה עלולות לגרום לגירוי ולדקירה של דפנות חלל הרחם והיעדרן מאפשר לרופא התקנה נוחה ובטוחה יותר. במחקרים נראה כי כנראה בזכות צורתו הכדורית הייחודית של התקן זה, נשים שהתקינו אותו חוות פחות תופעות שליליות האופייניות להתקני הנחושת בעלי צורת ה-T שכוללים הגברה של כאבי הווסת והגברת הדמם הווסתי. התקן זה עשוי להוות פתרון יעיל עבור נשים צעירות רבות אשר מעוניינות בהתקן שאינו הורמונלי, עם סיכוי קטן בהרבה לתופעות לוואי שליליות.

באחרונה הגיע לארץ התקן הורמונלי קטן מידות. התקן זה מפריש פחות הורמונים בהשוואה להתקן ההורמונאלי המוכר מזה שנים רבות, הוא קל יותר להחדרה ומיועד למניעת הריון למשך שלוש שנים.

ההתקנים התוך רחמיים השונים מיועדים לפרק זמן של בין שלוש לחמש שנים, בהתאם לסוג ההתקן. לכן אמצעי זה מאוד מתאים לנשים אשר לא מתכננות הריון בשנים הקרובות כגון נשים צעירות, שמחפשות אמצעי מניעה אמין, יעיל, זול (בתחשיב של שימוש למספר שנים) וכזה שלא דורש התעסקות יומיומית.

להתקנים יש פחות סיכונים וסיבוכים מאשר לגלולות. צילום: שאטרסטוק
להתקנים יש פחות סיכונים וסיבוכים מאשר לגלולות. צילום: שאטרסטוק

התקן יעיל פי עשרים מגלולות

קצב החיים המהיר שחוות צעירות רבות גורמים להן בממוצע לשכוח ליטול גלולות יותר מאשר נשים מבוגרות. על אף שבתיאוריה הגלולה בטוחה ב-99%, מעשית בטיחותה עומדת על כ-91% בלבד בעקבות שכחה, בעיות רקע כגון שלשולים והקאות, השפעות של תרופות שונות וכדומה.

לעומת זאת, מאחר שאינם תלויים במשתמשת, יעילותם התיאורטית והמעשית של התקנים תוך רחמיים זהה ועומדת על 99%-99.8%. בנוסף לכך, כשבדקו כמה נשים מפסיקות את השימוש באמצעי המניעה לאחר שנה נמצא כי שליש מהן מפסיקות שימוש בגלולות בגלל תופעות לוואי שונות. בהתקנים המספר היה קטן משמעותית: 20%-18%; נתון זה מצביע על שביעות רצון גדולה יותר אצל המשתמשות בהתקנים.

במחקר שנערך בארה"ב בהשתתפות עשרת אלפים נשים, שבמסגרתו ניתנה להן האופציה לבחור איזה סוג אמצעי מניעה שירצו ללא עלות, עלה כי יותר ממחצית מהן בחרו בהתקן תוך רחמי. כאשר השוו לאחר זמן מה את היעילות, ראו כי ההתקן היה יעיל פי עשרים (!) מהגלולה במניעת הריונות.

יתרון נוסף שיש להתקן הנחושת בלבד, הוא האפשרות להשתמש בו כאמצעי מניעה לאחר קיום יחסי מין, בדומה ל"גלולת היום שאחרי". התקן הנחושת מונע השתרשות של ביצית מופרית ברחם וניתן לשים אותו עד חמישה ימים מקיום היחסים; פעולה זו מונעת הריון ביעילות גבוהה יותר מגלולת היום שאחרי ומסייעת למניעת הריון גם בהמשך.

לסיכום: התקן תוך רחמי הוא אמצעי המניעה ההפיך הבטוח והיעיל ביותר גם עבור נשים צעירות, שלא מעוניינות בהריון למספר שנים. בניגוד למה שחשבנו בעבר, אנו יודעים שלהתקנים יש פחות סיכונים וסיבוכים מאשר לגלולות. לכן בכל העולם קיימת מודעות להגברת השימוש בהתקנים בכל קבוצות הגיל כולל בנשים צעירות שלא ילדו, קבוצה שבעבר הייתה סברה כי אינה מתאימה לשימוש בהתקן תוך רחמי.

בחירת סוג ההתקן היא אישית. לכל סוג של התקן יש יתרונות וחסרונות ולכן חשוב מאוד להיוועץ ברופא נשים המתמחה בתחום כדי לקבל את האינפורמציה המלאה ולשקול נכונה איזה סוג התקן יתאים לך.

ד"ר עמוס בר הוא מומחה לרפואת נשים, מזכיר האיגוד הישראלי לאמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום