תרגילי יוגה: הקלה על דיכאון

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי תרגול יוגה באופן קבוע, אפילו במסגרת קורס קצר, עשוי להקל באופן משמעותי על חומרת דיכאון בקרב מבוגרים הסובלים מדיכאון בדרגה קלה עד בינונית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-APA - American Psychiatric Association עולה כי קורס יוגה קצר עשוי להפחית משמעותית חומרת דיכאון במבוגרים עם דיכאון בדרגה קלה-עד-בינונית. המחקר הנוכחי כלל 38 מבוגרים שענו על הקריטריונים להגדרת דיכאון קל-עד-בינוני, כפי שנקבע על-בסיס ראיון פסיכיאטרי ומדד של 14-28 נקודות בסולם BDI - Brief Depression Inventory. מבין המשתתפים, 68% היו נשים, הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 43 שנים.

המחקר לא כלל חולים שלקחו חלק בטיפול פסיכותרפי, נטלו נוגדי-דיכאון או עשבי מרפא ותוספי מזון בעלי השפעה על מצב הרוח; או שעסקו בתרגול גוף-נפש, כולל יוגה. עוד הוצאו מהמחקר חולים עם ליקוי קוגניטיבי, חולים עם אבחנה כלשהי מציר I למעט דיכאון מג'ורי חד-קוטבי; חולים עם אבחנה של הפרעת שימוש בחומרים במהלך שלושת החודשים הקודמים; חולים עם מחשבות אובדניות פעילות וחולים לאחר נסיון אובדני בעבר או תסמיני דיכאון חמור (מדד BDI מעל 28 נקודות).

20 משתתפים חולקו באקראי לקבוצה שעסקה ביוגה האטה פעמיים בשבוע, לאורך שמונה שבועות; כל מפגש ארך 90 דקות. 18 משתתפים חולקו באקראי לקבוצה שלקחה חלק במפגשי הדרכת איזון קשב, שנערכו במשך 90 דקות, פעמיים בשבוע, לאורך שמונה שבועות. המפגשים התמקדו בהיסטוריה, התפתחות ופילוסופיה של יוגה. קבוצה זו שימשה כקבוצת הביקורת של המחקר. מדריכי יוגה מוסמכים העבירו את שתי ההתערבויות.

מניתוח הנתונים עלה כי באלו שעסקו ביוגה תועדה ירידה גדולה יותר במדדי BDI לאחר שמונה שבועות, בהשוואה למשתתפים בקבוצת הביקורת. בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות תועד סיכוי גדול יותר להפוגה, כפי שהוגדרה לפי מדד BDI של עד תשע נקודות. גודל ההשפעה של יוגה בהפחתת מדדי BDI היה גדול. החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע להערכה עצמית ולביטחון עצמי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום