כאב גב או צוואר? חכו עם הניתוח!

(4)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מבלט דיסק או פריצת דיסק? מתפתלים מכאב ומתקשים לתפקד? לפני שאתם רצים לניתוח כדאי שתכירו את שיטת הפחתת לחץ (Decompression Therapy). צרכנות רפואית

טיפול כירופרקטיקה
077-9977114 (מספר מקשר)

הטיפול המוצע כיום בישראל לבלט דיסק או פריצת דיסק - הינו ניתוח. עם זאת, חשוב לדעת כי לא חייבים לנתח - וכי ניתן לטפל בבעיה באופן לא כירורגי, שאינו כרוך בסיכון. זאת, באמצעות שיטה שנפוצה בעולם כבר למעלה מ-16 שנים.

סרטון: על טיפול בשיטת הפחתת הלחץ. צילום: סטודיו פאנץ'

מה ההבדל בין בלט דיסק לבין פריצת דיסק?

הדיסקים שנמצאים בין החוליות בעמוד השדרה - הם אלה שמאפשרים לנו להתכופף, לזוז, לקפוץ ולנוע בחופשיות. כל דיסק בנוי שכבות של קירות וג'ל במרכז, שנותן לדיסק את הנפח.

הקירות עלולים להיחלש או להיקרע מסיבות שונות, כגון: תאונת דרכים, בעיות גב בעבר, עבודה פיזית ועומס על הגוף.
בלט נוצר כאשר חלק מהקירות נחלשים, או נקרעים - וכתוצאה מכך, הג'ל נספג לכיוון מיקום הקרע; וגורם לדיסק לבלוט החוצה (אך הקירות עדיין תקינים). פריצת דיסק היא כאשר כל הקיר נקרע.

לרוב, הכאבים חמורים יותר בפריצת דיסק - אך יש אנשים עם בלט, שמרגישים אותה עוצמת כאב, כמו בפריצת דיסק. הכאב וההקרנה שלו לרגליים - אינדיבידואלי ותלוי גם בגודל הבלט ובזווית שבה הדיסק בולט החוצה (הדיסק יכול לבלוט אחורה, קדימה, שמאלה או ימינה. למשל: בליטה לכיוון אחורה ושמאלה, תקרין את הכאב לרגל שמאל. בליטה "רק" אחורה - תקרין לשתי הרגליים וכו').

משמאל - דיסק בין חולייתי נורמלי, באמצע - בלט דיסק, מימין - פריצת דיסק. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין
משמאל - דיסק בין חולייתי נורמלי, באמצע - בלט דיסק, מימין - פריצת דיסק. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין

מהו הטיפול המקובל?

פעמים רבות, נשלחים אנשים עם בלט לפיזיותרפיה או הידרותרפיה. בחלק מהמקרים, התקפות הכאב אכן פוחתות. עם זאת, טיפולים אלה אינם פותרים את הבעיה - ואינם מונעים התקפות כאב עתידיות ופתאומיות, העלולות להיגרם גם כתוצאה מהתנועות הקטנות ביותר.

הפתרון היחיד המוצע כיום לבעיה, בעיקר כאשר הבלט גדול ולוחץ על העצב - הוא ניתוח, שבו שואבים את החלק שבולט ולוחץ על העצב. עם זאת, מחקרים מצאו שברוב המקרים, הבלט חוזר כעבור 3-5 שנים, מכיוון שעם השאיבה נעלם מהדיסק גם חלק מהג'ל, שגורם לרווח בין הקירות להיות קטן יותר ופגיע יותר.

האם ניתן לטפל בבעיה גם ללא ניתוח? כיצד?

שיטת הפחתת לחץ (Decompression Therapy) מאושרת על ידי ה-FDA האמריקאי וקיימת בעולם כבר למעלה מ-16 שנים. השיטה נפוצה מאוד בקרב כירופרקטים בקנדה, ארה"ב, אירופה ואוסטרליה - ובאמצעותה ניתן לטפל בבעיה ולהפחית את הכאב, גם ללא ניתוח.

הטיפול מתבצע על מיטה מיוחדת עם רצועות, שעליה שוכב המטופל. המיטה מסונכרנת עם מחשב, שבו נמצאת האינפורמציה המדויקת של הבעיה - והמיקום המדויק של הבלט. בהתאם למידע, מתאים המחשב את המיטה, כך שהעבודה תיעשה רק במקום שבו רוצים להתרכז.

כשהמיטה מתחילה לעבוד, היא מותחת את החוליות שמעל ומתחת לדיסק. המתיחה גורמת לגוף להזרים למקום חמצן, שמסייע בריפוי האזור; ובמקביל, המיטה מפעילה לחץ באזור הדיסק - וגורמת לכך שעם הזמן הג'ל ייספג חזרה פנימה, הבלט יקטן, הלחץ ירד מהעצבים, ההקרנות ייעלמו - ובהדרגתיות גם כאבי הגב.

משך כל טיפול הוא שעה - כחצי שעה על המיטה; וכחצי שעה של טיפול ידני. לאחר כ-6-15 טיפולים, כבר מתחילים להרגיש את השינוי.

ככל שמתחילים את הטיפול בשלב מוקדם יותר - כשאין עדיין התקפות כאב והקרנות - הטיפול יעיל יותר. הזנחה של בלט עלולה להוביל לפריצת דיסק בהמשך; ולגרום לנזק גדול יותר. כאשר התנאים טובים, אחוזי ההצלחה של הטיפול עומדים על כ-85%.

שיטת הפחתת הלחץ - מותחת את החוליות שמעל ומתחת לדיסק. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין
שיטת הפחתת הלחץ - מותחת את החוליות שמעל ומתחת לדיסק. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין

כיצד מתבצעת התאמת הטיפול האישית, לכל מטופל?

בשלב הייעוץ, חשוב להביא CT או MRI עדכני - שבהם ניתן לראות את מצב הדיסק ואת מיקום הבעיה. בנוסף, מבצע הכירופרקט בדיקות אורתופדיות שונות, כגון הרמה של הרגל, רפלקסים, תחושה, הקרנות וכו'.

שיטת המתיחה אינה מתאימה למי שעבר ניתוח קיבוע, לנשים בהריון, לאנשים עם אוסטאופורוזיס (ברמה חריפה מרמה מינוס 2.5) וכן במקרים שבהם פריצת הדיסק ישנה - וגרמה לכך שכל הג'ל כבר נספג. במקרים אלה, מוצעות למטופלים דרכים אחרות להקלה על הכאב.

כיצד ניתן למנוע הישנות של הבעיה?

שיטת המתיחה מטפלת בכאבים עצמם. לאחר סיום סדרת הטיפולים, חשוב לחזק את המקום - באמצעות פיזיותרפיה ותרגילים ייעודיים ומותאמים, שמבצעים בבית. זאת, על מנת למנוע הישנות של הבלט.

בשלב האחרון, חשוב להגיע לטיפול תחזוקה אחת לחודש - שבו משיבים לגוף את האיזון. כאשר הגוף לא מאוזן, העומס על המפרקים והחוליות עלול להיות פי 5 ממשקל הגוף - מה שגורם לשינויים ניווניים מהירים יותר.

בנוסף, כל העצבים נכנסים ויוצאים מעמוד השדרה. אם חוליה זזה מעט, עלול להיווצר לחץ על העצב - והאינפורמציה לא תגיע למקום שצריך בגוף. לכן, תפקידו של הכירופרקט הוא גם לוודא שמערכת העצבים תקינה.

משמאל - בלט הדיסק לפני הטיפול, מימין - לאחר הטיפול. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין
משמאל - בלט הדיסק לפני הטיפול, מימין - לאחר הטיפול. צילום: באדיבות ד"ר יואב שטיין

לסיכום: בלט דיסק או פריצת דיסק עלולים לגרום כאב חריף ומגבלה בתנועה. ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח. עם זאת, בניתוח יש סיכונים - שחשוב לקחת בחשבון, לפני ביצוע הניתוח. שיטת הפחתת לחץ (Decompression Therapy) הינה שיטה המאפשרת טיפול אפקטיבי בבעיה, ללא ניתוח. השיטה מאושרת על ידי ה-FDA האמריקאי.

ד"ר יואב שטיין הוא כירופרקט, בעל מרכז לכירופרקטיקה מתקדמת ופריצת דיסק.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום