פגים: פי 3 סיכון למוות בעריסה

(0)
לדרג

הורים, שימו לב: מחקר חדש מצא כי תינוקות שנולדו בשבוע 24-27 מצויים בסיכון גבוה פי שלושה למוות בעריסה ולמוות הקשור לשינה, בהשוואה לתינוקות שנולדו בזמן

מאת: ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת "עתיד"

מחקר שפורסם במגזין הרפואי "פדיאטריקס" מדגיש את הסיכון הגבוה למוות בעריסה ומוות הקשור לשינה, בתינוקות שנולדו פגים. על פי המחקר, תינוקות שנולדו בשבוע 24-27 מצויים בסיכון גבוה פי שלושה למוות פתאומי, בהשוואה לתינוקות שנולדו בזמן. רמת הסיכון יורדת בפגים שנולדים קרוב יותר למועד המשוער, אך היא עדיין גבוהה יותר מבתינוקות שנולדו בזמן.

המחקר בדק מקרי מוות בארה"ב בין השנים 2012 -2013 ומצא 2.68 מקרי מוות ל-1,000 לידות חי בפגים שנולדו בשבועות 24-27, בהשוואה ל-0.51 מקרי מוות ל-1,000 לידות חי בקרב תינוקות שנולדו בשבועות 39-42.

הממצאים מדגישים את הצורך להקפיד הקפדה יתרה, על מניעת גורמי הסיכון למוות פתאומי בפגים. על הרופאים והאחיות יש תפקיד חשוב בהדגשת כללי הזהירות ושמירת סביבת שינה בטוחה לתינוקות - במיוחד במקרים אלה.

כמו כן, חשוב להדגיש כי במחלקות טיפול נמרץ ילודים ישכיבו את התינוק הפג לישון על הגב לאחר שנותק ממוניטורים, טרם יציאתו הביתה. דוגמא מוחשית להורים, הנוטים לחקות את מה שהם רואים בבית החולים.

בסקר השכבת פגים שערכה עמותת "עתיד" (עמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות) בשנת 2014 ב-10 פגיות בישראל, נצפה שיפור בהתנהלותן של הפגיות, כאשר ב-90 אחוז מהפגיות השכיבו את התינוק על הגב לפני השחרור מהפגיה - בהשוואה ל-60 אחוז בשנת 2007. ב-60 אחוז מהפגיות כיסו את כל גורמי הסיכון בהדרכה לפני השחרור, בהשוואה ל-50 אחוז בשנת 2007.

להלן ההנחיות העדכניות ליצירת סביבת שינה בטוחה, להפחתת הסיכון למוות בעריסה ולמניעתו:

להשכיב את התינוק לישון על הגב בלבד ביום ובלילה.

להשכיב את התינוק לישון על מזרן קשיח. אין להשכיב על מצע רך.

סביבת השינה/העריסה צריכה להיות ריקה ממצעים חופשיים ומחפצים רכים.

להימנע מכיסוי פניו/ראשו של התינוק.

להימנע מחימום יתר. טמפרטורת החדר המומלצת 22 מעלות צלזיוס. אין צורך בשכבות ביגוד רבות.

אין לעשן בסביבת התינוק.

להקפיד שלכל תינוק יהיה משטח שינה נפרד.

מיטות ועריסות צריכות להתאים לדרישות תקני הבטיחות.

למידע נוסף באתר האינטרנט של עמותת עתיד או בקו החם 02-6666833

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום