חלב דל שומן: סיכון לפרקינסון

(3)
לדרג

נוהגים לשתות חלב רזה ולצרוך גבינות דלות שומן? שימו לב - מחקר חדש מצא כי צריכת מוצרי חלב דלי שומן עלולים להגדיל את הסיכון למחלת פרקינסון בגברים ובנשים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

תוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Neurology, מצביעות על קשר בין צריכת מוצרי חלב דלי שומן, דוגמת חלב רזה וחלב דל שומן ופרוזן יוגורט, עם סיכון מוגבר למחלת הפרקינסון.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכת מוצרי חלב נפוצים ובין הסיכון למחלת פרקינסון בגברים ובנשים. הם השלימו ניתוח נתונים משני מאגרים גדולים, Nurses' Health Study (80,736 משתתפות) ו-Health Professionals Follow-up Study (48,610 משתתפים), עם סך כולל של 24 ו-26 שנות מעקב, בהתאמה. שני המחקרים מארצות הברית נערכו באמצעות שאלונים דו-שנתיים שנשלחו בדואר. הערכת צריכה תזונתית התבססה על שאלוני תזונה חוזרים לאורך המעקב.

במהלך המעקב זוהו 1,036 מקרים חדשים של מחלת פרקינסון, שזוהו באמצעות השאלונים הרפואיים ואושרו על ידי בחינת התיק הרפואי. החוקרים השלימו גם סקירה שכללה את המחקר שלהם עם שלושה מחקרים קודמים אודות צריכת חלב והסיכון למחלת פרקינסוןן ומחקר אחד להערכת כלל צריכת מוצרי חלב והסיכון למחלת פרקינסון.

מהתוצאות עולה כי בעוד שכלל צריכת מוצרי חלב לא נקשרה באופן מובהק עם הסיכון למחלת פרקינסון במדגם הנוכחי, צריכת מוצרי חלב דלי שומן נקשרה עם הסיכון למחלת פרקינסון. בהשוואת אלו שצרכו לפחות שלוש מנות חלב דל-שומן בכל יום אל מול אלו שלא צרכו כלל מוצרי חלב, זיהו החוקרים עליה של 34% בסיכון. קשר זה נבע מסיכון מוגבר למחלת פרקינסון על-רקע צריכת חלב רזה וחלב דל-שומן (עליה של 39%). התוצאות היו דומות בנשים ובגברים.

סיכום הערכת הסיכון היחסי בהשוואת הקטגוריות הקיצוניות של צריכת חלב מכל סוג עמד על 1.56 והקשר בין צריכת מוצרי חלב יומית ומחלת פרקינסון הפך למובהק סטטיסטית (עליה של 27% בסיכון).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על קשר בין צריכת מוצרי חלב ובין עלייה מתונה בסיכון למחלת פרקינסוןן בגברים ובנשים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום