היקף מותניים גבוה: סיכון לממאירות

(0)
לדרג

תוצאות סקירה חדשה בנושא ממאירויות שקשורות בהשמנה, מעידות על קשר בין היקף מותניים גבוה לבין הגברת הסיכון לחלות במחלות ממאירות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עודף שומן גוף - בעיקר סביב קו המותניים - הינו מדד חשוב בהעלאת הסיכון למגוון ממאירויות הקשורות בהשמנה - כך עולה מתוצאות סקירה חדשה המדגישות את חשיבות אורחות חיים על הסיכון למחלות ממאירות.

במאמר שפורסם בכתב העת BMJ מדווחים חוקרים על סקירה שכללה שבעה מחקרים בהם השתתפו למעלה מ-18,000 גברים וקרוב ל-25,000 נשים, בגיל ממוצע של 62-63 שנים. החוקרים ביקשו לבחון את הקשר בין מדד מסת גוף (גורם סיכון מוכח לממאירויות שונות) ופיזור שומן בגוף (היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך), העשויים לשקף טוב יותר את הסיבוכים המטבוליים של השמנה, עם ממאירויות הקשורות בהשמנה וממאירויות באתרים ספציפיים (סרטן מעי גס ורקטום וסרטן שד לאחר-מנופאוזה).

לאחר מעקב של 12 שנים זיהו החוקרים 1,656 מקרים חדשים של ממאירות הקשורה בהשמנה (שהוגדרה כסרטן שד לאחר מנופאוזה, מעי גס ורקטום, וושט תחתון, קרדיה של הקיבה, כבד, כיס מרה, לבלב, רירית רחם, שחלות וכליות) בגברים ובנשים. הקשר בין מדדי השמנה ובין הסיכון לכלל הממאירויות הקשורות בהשמנה יחדיו הצביע על עלייה של 11%, 13%, 9% ו-15% עבור עלייה בסטיית תקן אחת במדד מסת הגוף, היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך, בהתאמה.

היקף העלייה בסיכון לסרטן מעי גס ורקטום עמד על 16%, 21%, 15% ו-20%, בהתאמה, לכל עליית סטיית תקן במדד מסת הגוף, היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך, בהתאמה.

החוקרים זיהו השפעה של טיפול הורמונלי על הקשר עם סרטן שד לאחר-מנופאוזה, כאשר בנשים שלא קיבלו מעולם טיפול הורמונלי תועדה עליה של כ-20% בסיכון לסרטן, לכל סטיית תקן של מדד מסת גוף, היקף מותניים והיקף ירכיים, בהשוואה לאלו שלא קיבלו מעולם טיפול הורמונלי.

לסיכום, מהמחקר עולה קשר חיובי דומה למדד מסת הגוף, היקף מותניים, היקף ירך ויחס היקף מותניים לירך עם כלל הממאירויות הקשורות בהשמנה ועם סרטן מעי גס ורקטום במבוגרים. באשר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה, החוקרים מדווחים על עדויות המצביעות על השפעה של טיפול הורמונלי על הסיכון הקשור במדדי השמנה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום