זיהום האוויר בחיפה: המחקר הופסק

(0)
לדרג

משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה יצאו בהודעה משותפת על הפסקת המחקר הבודק את הקשר בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לבין תחלואה בקרב תושבי האזור

מאת: מערכת zap doctors

שר הבריאות והשר להגנת הסביבה, ח"כ יעקב ליצמן וח"כ זאב אלקין, קיבלו את המלצת הוועדה המדעית המלווה למחקר הניטור האפידמיולוגי של מפרץ חיפה והודיעו היום (25.6) כי החליטו שלא להמשיך את המחקר הבודק את הקשר בין זיהום האוויר לתחלואה במפרץ חיפה, כולל הערכת החשיפה לזיהום אוויר ומדדי גדילה בילודים.

כאמור, בפברואר 2016 פורסם בכלי התקשורת בישראל כי ממצאי מחקר חדש מצביעים על כך שתינוקות הנולדים באזורים הסובלים מזיהום אוויר גבוה, כמו מפרץ חיפה, נמצאו עם משקל נמוך יותר, וכתוצאה מכך גם עם היקף ראש נמוך בכ-30-20 אחוזים. כמה חודשים לאחר מכן, בנובמבר 2016, פרסם משרד הבריאות נייר עמדה לפיו נאמר שיש קשר בין הזיהום במפרץ חיפה למחלות לב, סרטן ואסתמה, וכי התחלואה באזור גדולה מהממוצע הארצי.

בהודעה שפורסמה היום נכתב כי: "בתחילת אוגוסט 2016 קיבלו השרים את המלצת הוועדה המדעית למחקר הניטור האפידמיולוגי של מפרץ חיפה להפסיק ביצוע שלושה מודולים במחקר העוסקים בבחינת הסיכון לפתח סרטן, אסטמה של ילדים ואסטמה של מיועדים לשירות ביטחון זאת, מאחר ולפי המלצות הוועדה, שיטות המחקר והתוצאות לא יכולות בשום אופן להוות בסיס להערכת הקשר בין רמות זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה לבין התחלואה באזור. לאחר קבלת התייחסות החוקרים למודולים ניטור איכות אוויר, מדדי גדילה בילודים וניטור ביולוגי, המודול היחיד שהוועדה ממליצה להמשיך בו הוא ניטור ביולוגי.

עקב המלצות הוועדה החד-משמעיות, המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, נערך לפרסום קול קורא חדש לצורך תמיכה במחקרים חדשים בנושאים אלה."

עוד צוין בהודעה שפורסמה היום כי "לנגד עיני הוועדה עמד לאורך כל הדרך האינטרס של תושבי מפרץ חיפה לדעת את תמונת המצב האמתית - אם קיים קשר בין זיהום אוויר לבין בריאות האוכלוסייה.

כזכור, מטרת המחקר הייתה לחקור את הקשר בין זיהום סביבתי במפרץ חיפה לבין בריאות התושבים באזור, והוא כלל שישה תתי נושאים: היארעות סרטן ריאות ולימפומה שאינה הודג'קין; בריאות ילודים; תחלואת אסטמה בקרב ילדים; תחלואת אסטמה בקרב מתגייסים לצה"ל; ניטור ביולוגי של השפעת זיהום אוויר וניטור איכות אוויר.

חשוב לציין, כי ללא הערכה תקפה של חשיפה למזהמי אוויר אין אפשרות לבצע הערכה של אף אחד מהתוצאים (Outcomes) הבריאותיים שצוינו.

באוגוסט 2016 סברה הוועדה פה אחד, כי שיטות המחקר שהוצגו בסיום שנת המחקר הראשונה אינן מהוות תשתית מחקרית מבוססת, ולכן לא ניתן להתייחס לממצאים שהתקבלו עד כה והם אינם יכולים להוות בסיס להערכת התחלואה ולקשר שבין זיהום האוויר ומצב התחלואה באזור מפרץ חיפה.

חברי הוועדה טענו כי המחקר רצוף בבעיות מתודולוגיות מהותיות, המעוררות ספק בנוגע למהימנות ותוקף השיטות בהן השתמשו החוקרים ומכאן, שגם לגבי תוקף ומשמעות התוצאות שהוצגו.

מדובר בוועדה מקצועית, מתחומי התמחות מדעית מגוונים הרלוונטיים לבחינת המחקר, בראשות פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה, מכון גרטנר, שיבא."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום