תרומת כליות: שת"פ עם קפריסין

(0)
לדרג

שר הבריאות יעקב ליצמן חתם על הסכם לשיתוף פעולה הדדי בתרומת כליות מהחי עם קפריסין. הסכם זה מגדיל את הסיכוי למצוא התאמות להשתלה

מאת: מערכת zap doctors

הסכם ראשון מסוגו על שיתוף פעולה בין ישראל לקפריסין בנושא השתלות כליה, נחתם אתמול (20.6) על ידי שר הבריאות יעקב לייצמן עם שר הבריאות הקפריסאי, דר גורג פמבורידיס. ההסכם הינו תכנית חדשה לשיתוף פעולה עם קפריסין למציאת התאמה בין תורמי כליה חיים לנתרמים לביצוע השתלות כליה. התכנית הוכנה על ידי מרכזי ההשתלות בשתי המדינות, והיא מיועדת למועמדים להשתלה אשר להם קרוב משפחה המוכן לתרום להם כליה, אך התרומה לא יכולה להתבצע בתוך הזוג עצמו מאחת הסיבות הבאות:

1. אי התאמה בין סוג הדם של המועמד לסוג הדם של התורם

2. הימצאות נוגדנים לכליית התורם בדמו של המועמד להשתלה

התוכנית מציעה פתרון אשר יאפשר מימוש התרומה וביצוע השתלה, למרות אי ההתאמה הקיימת בין המועמד והתורם המקוריים.

במסגרת התוכנית ירוכזו נתוני רפואיים של הזוגות (מועמד ותורם קרוב משפחה), שלא ניתן לבצע תרומת כליה ביניהם, מישראל ומקפריסין. הנתונים יוקלדו לתוכנת מחשב מיוחדת, המבצעת הצלבות ומוצאת התאמות בין תורמים לבין מועמדים להשתלה מזוגות אחרים. כתוצאה מכך יווצרו צמדים חדשים מועמד מזוג אחד ותורם מזוג אחר אשר ביניהם קיימת התאמה, וכך ניתן יהיה לבצע את ההשתלה.

כל מועמד להשתלה שיש לו תורם קרוב משפחה רשאי להצטרף לתוכנית, כולל: מטופלי דיאליזה וחולים באי ספיקת כליות אשר עדיין לא החלו בטיפולי דיאליזה.

תכנית הצלבות בין זוגות קיימת גם היום בישראל, התכנית על שם דני שמואלי ז"ל, ובזכותה זוכים להגיע להשתלה כ-10 זוגות בשנה, שלא נמצאה בניהם התאמה.

התכנית עם קפריסין תביא שני יתרונות משמעותיים לתכנית המקומית:

יגדל מאגר הזוגות להצלבה - דבר שיגדיל את האפשרויות למצוא התאמות.

שילוב תורמים/ממתינים ממוצא אתני שונה יכול להגדיל את האפשרות למצוא התאמות לבעלי רמות נוגדנים גבוהים.

התכנית אושרה בוועדת ההיגוי של המרכז הלאומי להשתלות, בראשותו של פרופ' רפי ביאר. הוביל את יוזמת התכנית, פרופ' איתן מור מנהל מחלקת ההשתלות בבלינסון, וביחד עם ועדת הכליות הארצית והנהלת המרכז להשתלות הוכנה תכנית שכללה הנחיות מקצועיות מפורטות, ונבנתה תשתית לוגיסטית, אתית ופיננסית. על בסיס תכנית ייעודית זו נבנה שיתוף הפעולה עם אנשי המקצוע מקפריסין.

ברמה המעשית:

נתוני זוגות תורמים ונתרמים מקפריסין יוזנו למאגר ההצלבות שנמצא בישראל.

כאשר תמצא הצלבה: בכל מדינה תנוצל כליה באותו מועד והכליות תועברנה להשתלה מישראל לקפריסין ומקפריסין לישראל, באמצעות מטוס פרטי.

כמו כן, לאחר חתימת ההסכם קיימו גורמי המקצוע מפגש מקצועי וחילופי מידע בתחומים של קידום בריאות, בטיחות מזון, רכש משותף של תרופות וחיסונים והיערכות לחירום.

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן אומר כי: זהו הסכם רפואי חשוב שיציל חיים ישראלים וחיים של בני האי השכן. אני רואה בזה משימה לאומית. ההסכם מחזק את הקשר עם השכנה הקרובה שלנו מעבר לים גם מבחינה דיפלומטית וגם מבחינה רפואית וזהו הישג למערכת הרפואה הישראלית. אני צופה בעתיד הסכמים נוספים שיחתמו עם מדינות נוספות".

פרופ איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מסר כי: "זהו הסכם חשוב מאוד וראשון מסוגו. ישנה חשיבות להסכמים כאלו גם בעבור האפשרות שנצליח להציל אדם אחד. ההסכם מדגים את שיתוף הפעולה המצוין שנוצר עם גורמי הבריאות בקפריסין בראשות שר הבריאות, ופותח פתח להסכמי שיתוף פעולה נוספים בתחומי קידום הבריאות, בטיחות מזון והיערכות לחירום".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום