כאב ראש בהריון: שגרה או דאגה?

(48)
לדרג
תוכן מקודם

כאבי ראש בהריון נפוצים מאד - וברוב המקרים אינם מסוכנים. מהם הכאבים האמורים להדליק "נורה אדומה"? וגם: איזה משככי כאבים אסורים לשימוש בהריון?

רופא נוירולוג ,מומחה לנוירולוגיה
077-2306934 (מספר מקשר)

כאבי ראש נפוצים מאד בהריון: הכאבים עלולים להופיע במהלך כל ההריון, אך בעיקר בשליש הראשון להריון ובשליש השלישי. למעשה, כאבי ראש מהווים תלונה נפוצה מאד במהלך ההריון. הכאבים מתרחשים בשכיחות גבוהה יותר, בקרב נשים שסבלו מכאבי ראש כרוניים או ממיגרנות גם לפני ההריון.

יש להבחין בין כאבי ראש שהופיעו לראשונה בהריון, לבין נשים שסבלו מכאבי ראש כרוניים או ממיגרנות גם לפני ההריון. בנוסף, קיים הבדל בין כאב ראש אחיד, לבין כאב ראש משתנה; ובין התסמינים הנלווים לכאבי הראש. במאמר זה, נרחיב אודות אבחון וטיפול בכאבי ראש שונים, העלולים לתקוף נשים בהריון.
ברעלת הריון הכאב ממוקד באזור הקדמי והאחורי של הראש. צילום: שאטרסטוק

ברעלת הריון הכאב ממוקד באזור הקדמי והאחורי של הראש. צילום: שאטרסטוק

האם הריון מחמיר או מפחית כאבי ראש?

אצל רוב הנשים שסבלו מכאבי ראש כרוניים או ממיגרנות לפני ההריון וסובלות מכאבי ראש גם בהריון, בדרך כלל יחלפו הכאבים בשליש הראשון להריון. ידוע כי נשים עם ולדנות גבוהה, שנמצאות בהריון לעיתים קרובות, בדרך כלל מצליחות להשתחרר ממיגרנות, מהן סבלו לפני ההריונות.

רק במקרים נדירים, חלה החמרה במיגרנות במהלך ההריון, כתוצאה מאיסור על נטילת טיפול תרופתי למיגרנה; וייתכן שגם כתוצאה משינויים הורמונליים.

מהם הגורמים האפשריים להופעת כאב ראש בהריון?

סיבות הקשורות להריון:

חוסר איזון הורמונלי.

מחסור בשעות שינה הגורם לעייפות.

עלייה במשקל ובעקבותיה גם תוספת של נפח דם.

ירידה ברמת הסוכר בדם.

מתח נפשי הגובר במהלך ההריון.

כאבי גב ובעיקר כאבי צוואר, המקרינים לראש.

ייתכנו שינויים בחדות הראייה במהלך ההריון, שיובילו לכאבי ראש. במקרה כזה, יש להיבדק על ידי רופא עיניים - ובהתאם לצורך, להתאים עדשות חדשות למשקפיים.

סיבות שאינן קשורות להריון:

צפייה ממושכת במסכים: מחשב, טלוויזיה ומכשירים ניידים.

שתייה לא מספקת.

סינוסיטיס.

בתגובה לריחות חריפים.

האם כאבי ראש עלולים בהריון עלולים להוות ביטוי לסיבוכים שהתרחשו בהריון?

כאבי ראש אשר מופיעים לראשונה בהריון עשויים לעורר חשד להתפתחות רעלת הריון. כאשר מדובר בהריון ראשון, רעלת הריון מתפתחת בדרך כלל בטרימסטר הראשון; ובהריונות חוזרים, בדרך כלל בטרימסטר השלישי.

ברעלת הריון, כאבי הראש ממושכים וממוקדים באזור הקדמי והאחורי של הראש. הכאבים מלווים בבחילות ובהקאות. בנוסף, רעלת הריון מתבטאת בסימפטומים הניתנים למדידה, כגון: עלייה בלחץ הדם ועלייה של החלבון בשתן. לכן, כאשר עולה חשד לרעלת הריון - יימדד לחץ הדם; ויבוצעו בדיקות שתן ודם, כולל תפקודי כבד.

מתי כאבי ראש בהריון צריכים להדליק נורה אדומה?

כאשר מופיעים אחד או יותר מהתסמינים הבאים, חובה להתייעץ עם רופא משפחה או רופא נשים. במידת הצורך, הם יפנו גם לבדיקת רופא נוירולוג.

כאבי ראש חזקים, שנלווים להם סימפטומים כגון בחילות והקאות.

שינויים בכאבי הראש. לדוגמא: כאב ראש המתבטא בלחץ בראש; ומשתנה בפתאומיות לכאב עז, המתבטא בהרגשה של סכינים - שמפלחים את הראש.

מקרים בהם עוצמת כאבי הראש איננה פוחתת גם לאחר שתייה מרובה של מים ושתיית קפה; וגם לאחר שימוש במשכך כאבים.

ישנם מספר סיבוכים נוירולוגיים נדירים, שעלולים להתרחש במהלך הריון, שהביטוי שלהם יכול להיות כאבי ראש שאינם חולפים או משנים את צורתם.

אירוע מוחי במהלך ההריון, אשר מתבטא בדימום תוך-מוחי עורקי.

סתימה של עורקים או ורידים במוח, המתרחשת על רקע שינוי ברמת קרישת הדם במהלך ההריון.

עליית הלחץ התוך-מוחי, כתוצאה מעלייה של הלחץ הבטני.

הופעת סימנים ראשוניים של גידול במוח.

במקרה שכאבי הראש מלווים בחום, הם עלולים להוות סימפטום של דלקת קרום המוח או דלקת במוח.

אחרי כל אלה, חשוב לציין ולהרגיע כי סיבוכים נוירולוגיים - כתוצאה מכאבי ראש בהריון - נחשבים מאד נדירים.


כאבי ראש בהריון עלולים להיגרם ממחסור בשעות שינה. צילום: שאטרסטוק

כאבי ראש בהריון עלולים להיגרם ממחסור בשעות שינה. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בכאבי ראש במהלך ההריון?

טיפול שאינו תרופתי: ניתן להקל על כאבי הראש על ידי מנוחה, שתיית מים, שתיית קפה ותזונה מאוזנת. על מנת להפחית את המתח הנפשי, ניתן לטפל באמצעות רפואה משלימה, ללא שום אמצעי פולשני. לדוגמא: באמצעות עיסוי של הצוואר או דמיון מודרך.

טיפול תרופתי לכאבי ראש: חל איסור ליטול תרופות למיגרנות במהלך ההריון, בשל השפעתן על העובר.

בנוסף, עדיף לא להשתמש בתרופות לשיכוך כאבים, לפחות לא בשליש הראשון של ההריון. זאת, כדי שלא לפגוע בתהליך התפתחות המוח והלב של העובר. אם הכאב חזק, ניתן ליטול תרופות ממשפחת הפרצטמול (למשל: אקמול) - אבל לא באופן קבוע.

אופטלגין ניתן ליטול רק לאחר השליש הראשון - ובכל מקרה, לא באופן קבוע.

משככי כאבים כגון אדויל, ארקוקסיה ונורופן - אסורים לשימוש במהלך כל ההריון.

במקרים בהם כאב הראש אינו חולף בתוך מספר שעות - והוא מלווה בבחילות ובהקאות, יש לגשת לרופא ללא דיחוי, על מנת לבדוק האם התפתחה רעלת הריון.

אם כאבי הראש אינם חולפים והם משנים את צורתם, חובה לבצע גם בדיקה נוירולוגית.

לסיכום: כאבי ראש נחשבים לבעיה שכיחה בהריון, בעיקר בקרב נשים שסבלו מכאבי ראש וממיגרנות גם לפני ההריון. ברוב המקרים, ניתן לסייע באמצעות מנוחה, שתיית מים וקפה ואמצעים אלטרנטיביים להפגת מתחים. כאשר כאבי הראש מופיעים לראשונה בהריון ומשנים את צורתם, ללא תגובה למנוחה, שתייה ואף למשכך כאבים - יש לגשת ללא דיחוי לבדיקת רופא.

ד"ר יוסף זולדן הוא מומחה בנוירולוגיה, רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי "רבין" (קמפוס בילינסון) בפתח תקווה; מנהל מרפאה פרטית בפתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום