אקנה: מדוע חשוב לטפל?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

חצ'קונים אינם בבחינת מפגע אסתטי חולף שניתן להתעלם ממנו. מדובר במחלת עור, המחייבת טיפול. חשוב לדעת - ניתן לטפל לא רק באקנה, אלא גם בצלקות אקנה

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2310944 (מספר מקשר)

אקנה - הנקראת בעברית גם חטטת - היא מחלת עור דלקתית, המערבת את בלוטות החלב בבסיס זקיקי השיער. בדרך כלל, אקנה מופיעה לרוב במהלך גיל ההתבגרות. זו הסיבה למונח העממי "פצעי בגרות" (חצ'קונים).

עד כמה נפוצה מחלת האקנה?

אקנה נחשבת למחלת העור הנפוצה ביותר בעולם. היא ממוקמת במקום השמיני בסולם הכללי של המחלות הנפוצות ביותר בעולם.

אקנה לא חולפת מעצמה, ללא טיפול מתאם היא עלולה להחמיר. צילום: שאטרסטוק
אקנה לא חולפת מעצמה, ללא טיפול מתאם היא עלולה להחמיר. צילום: שאטרסטוק

האם אקנה נוטה להופיע רק בגיל ההתבגרות?

לא! אקנה עלולה להופיע אצל אנשים בכל גיל - מתינוקות ועד מבוגרים. עם זאת, היא אכן נפוצה יותר בגיל ההתבגרות. כ-85% מהצעירים, בין הגילאים 12 ו-25 יסבלו מאקנה, ללא הבדל בשכיחות בין המינים.

מה גורמת האקנה לסובלים ממנה?

יש דעה קדומה נפוצה בציבור, לפיה אקנה הינה תופעה אסתטית זמנית - ולא מחלה. זוהי טעות שמונעת התייחסות נאותה ומתן טיפול מתבקש. מי שרואה ב"פצעי בגרות" פצעים זמניים שיחלפו מעצמם - מעין "רע הכרחי", שבא בגיל ההתבגרות (ונעלם) - מניח שהבעיה עוברת עם הזמן.

תקווה זו מתבדה: אקנה לא חולפת מעצמה; ציפייה כזו עשויה לפגוע מאוד בסובלים מהמחלה. ללא טיפול מתאים, היא עלולה להחמיר, להתגבר - ולפגוע במטופל, בטווח הקצר והארוך.

אקנה היא מחלת עור בעלת השלכות אסתטיות ורגשיות. במהלך המחלה, מתכסה עור הפנים (ולעתים גם המחשוף, הזרועות ועוד) - בפצעים מוגלתיים. פצעים אלה הם ביטוי לדלקת מקומית בבלוטות החלב המצויות בעור. לקיום המחלה יש השלכות רבות ומגוונות - ובהן פגיעה אסתטית וירידה בערך העצמי של האדם.

האם הפגיעה האסתטית חולפת?

הפגיעה האסתטית עקב אקנה איננה משפיעה רק במהלך הופעת הפצעים, אלא גם לאחר נסיגתם. אקנה - ללא טיפול מתאים - עלולה להשאיר כתמים כהים וצלקות קבועות, לטווח הארוך. צלקות נראות לעין מהוות פגיעה אסתטית מתמשכת; והסובלים מהמחלה, שסבלו ממראם החיצוני עקב הפצעים המרובים, ימשיכו לסבול גם בהמשך, בעקבות הצלקות שגובות מחיר נפשי ורגשי.

מטופלים מדווחים על תחושות שליליות, ירידה בביטחון העצמי, פגיעה באיכות החיים - ואף פגיעה תפקודית. עבור רבים, קיומן של צלקות האקנה מהווה נטל משמעותי וגורם ללחץ ודחק, בוודאי על רקע חשיבות המראה והאסתטיקה בחברה המודרנית. מחקרים מוכיחים כי מצבי דיכאון וחרדה שכיחים יותר, בקרב אנשים עם אקנה ו/או צלקות אקנה.

לפיכך, חשוב מאד לטפל ולא להזניח. חשוב לדעת כי ישנם טיפולים יעילים באקנה - ואין כל סיבה להימנע מהם.

מה כולל טיפול באקנה?

מומלץ שהטיפול ינתן ע"י רופא עור. לאחר בדיקת המטופל, הרופא יתאים לו את הטיפול המיטבי, בהתאם לחומרת המחלה וסוג הפצעים. בשנת 2016, האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה (AAD) פרסמה הנחיות חדשות, מבוססות ראיות, לטיפול באקנה. טיפולים מומלצים באקנה כוללים מריחה של תכשירים לשימוש מקומי, נטילת אנטיביוטיקה, איזוטרטינואין (המוכר בארץ תחת השמות המסחריים רואקוטן וקיורטן), טיפול זה משפיע על פעילות בלוטות החלב. אצל נשים צעירות ניתן לרשום גלולות למניעת הריון אשר מפחיתות הארעות אקנה.

בנוסף, ישנה אפשרות לטיפול על ידי אמצעים שאינם תרופתיים, כגון: טיפול פוטודינמי (PDT) וטיפול בלייזר.

חשוב מאד להתאים את הטיפול למטופל. לא כל המטופלים יכולים להסתייע בכל התרופות. כך, למשל, ישנם מטופלים שלא יכולים להיעזר בטיפול בעזרת איזוטרטינואין (רואקוטאן וקיורטן) - טיפול הנחשב יעיל מאוד באקנה בינוני עד חמור ובאקנה חוזר. ישנן לא מעט קבוצות שהמשתייכים אליהן לא יכולים לקבל טיפול זה.

מי לא יכול לקבל טיפול ברואקוטן ובתרופות דומות?

השימוש בתרופה זו אסור לנשים בהריון, נשים מניקות ונשים שעוברות טיפולי פוריות. כמו כן, התרופה אינה מיועדת לילדים מתחת לגיל 12; למטופלים שהיו או נמצאים בטיפול פסיכיאטרי. גם אנשים הרגישים לבוטנים, סויה או לסורביטול ומטופלים הסובלים ממחלת מעי דלקתית (קרוהן או קוליטיס) אינם יכולים להשתמש בטיפול זה.

מטופלים שידווחו כי הינם ספורטאים המשתתפים בספורט תחרותי ו/או שהם נוטים להיחשף הרבה לשמש, משתמשים באופן קבוע בעדשות מגע וכן מי שמסירים שיער בלייזר או בשעווה - לא יקבלו את הטיפול.

לא לשכוח שחלק מהמטופלים, שרופא עור ממליץ להם על טיפול באיזוטרטינואין (רואקוטאן וקיורוטאן), מסרבים לטיפול זה, בגלל תופעות הלוואי, אורך הטיפול, המוגבלויות שלו, או מסיביות אישיות אחרות.

אקנה עלולה להופיע אצל אנשים בכל גיל. צילום: שאטרסטוק
אקנה עלולה להופיע אצל אנשים בכל גיל. צילום: שאטרסטוק

אילו טיפולים חלופיים מוצעים למטופלים אלה?

למטופלים שאינם יכולים להשתמש באיזוטרטינואין (רואקוטאן וקיורוטאן) יותאם טיפול אחר באקנה. כך, למשל: יש שיקבלו טיפול אנטיביוטי פומי משולב, עם טיפול מקומי; וכאשר מדובר בנשים, הן יכולות ליטול גלולות למניעת הריון. כמו כן, מטופלים אלה יכולים להיעזר בטיפול בלייזר רפואי.

עד כמה יעיל טיפול לייזר באקנה?

מדובר בטיפול יעיל במיוחד, בטוח לשימוש, היכול לסייע להטבה ושיפור המצב - בכל דרגות חומרת המחלה. מדובר בפתרון יעיל, יסודי, מקיף ובטוח. ישנם מכשירי לייזר מתקדמים, שניתן לכוונם - ובאופן ממוקד, לפעול לטיפול במחלה ולמניעת או טשטוש מראה העור וצלקות האקנה.

מה כולל מהלך טיפול לייזר באקנה?

קרני הלייזר חודרות אל תוך עומק השכבה של העור, מדכאות את התהליך הדלקתי - וגורמות לריפוי הנגע, תוך זמן קצר ביותר, תוך מניעת הצטלקות העור. קרן הלייזר מבצעת טיפול נקודתי, בלי לפגוע בתאי העור המצויים מסביב לפצע. הטיפול מוביל למספר תהליכים מקבילים: הרס תאי החלב המצויים בפעילות מוגברת, התפתחות ריפוי של הפצע והעור, הפחתת הסיכוי להופעת פצעים חדשים; ובנוסף לכל אלה, ייצור קולגן - חומר המשפיע על גמישות והתחדשות העור ומיטיב עם מראה העור, בטווח המיידי והארוך.

האם טיפול בלייזר מסייע גם להתמודדות עם צלקות אקנה?

בהחלט. השימוש בלייזר יוצר תהליך של קילוף עדין של העור המצולק, מה שמשפר משמעותית את מרקם העור ואת גוון העור. הלייזר מאייד בעדינות שכבות דקות של העור המצולק מאקנה - ומשאיר את העור הבריא, ללא נזק.

ד"ר האני ג'ריס הוא רופא עור.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום