התקן תוך רחמי: 5 עובדות חשובות

(0)
לדרג

באיזה אמצעי מניעה כדאי להשתמש? התקן תוך רחמי כרוך בפחות סיכונים מגלולות. האם כדאי להשתמש בהתקן רגיל או כדורי? חמש עובדות שכדאי שתדעו - לפני ההחלטה

מאת: ד"ר אילן ברעם

ההתקן התוך רחמי שינה את החיים של מיליוני נשים בעולם. במובחן מאמצעי מניעה אחרים, שקיים חשש לשכוח ליטול (גלולה למניעת הריון) או שלא יהיו בהישג יד ברגע האמת (קונדום) - ההתקן התוך רחמי מעניק שקט נפשי, למשך שנים ארוכות. במאמר זה, ריכזנו עבורכן חמש עובדות שלא ידעתן על התקן תוך רחמי.

התקן ה-T הומצא מתוך השקפה שגויה שהרחם הוא איבר משולש. צילום: שאטרסטוק
התקן ה-T הומצא מתוך השקפה שגויה שהרחם הוא איבר משולש. צילום: שאטרסטוק

1. הגילוי הראשוני: כבר לפני יותר מ-100 שנים התגלה, ככל הנראה על ידי בדואים - כי אם מכניסים אבנים לרחם של נאקות (נקבת גמל) - הן אינן נכנסות להריון. הרעיון הועתק במרוצת השנים לשימוש אדם. ומאז, במשך עשרות שנים, פותחו התקנים רחמיים לשימוש עבור נשים. התקנים אלה היו בעלי צורות רבות - ויוצרו מחומרים שונים. בין היתר, גם ממתכות שונות, חומרים סינתטיים ועוד.

2. התקנים מכאניים מנחושת: לפני כ-50 שנה התגלה כי אם על הגוף הזר שמוכנס לרחם יש נחושת (התקן נחושתי) - רמת היעילות במניעת הריון משתפרת פלאים, מכ-80% לכ-99%. זה היה הרגע שבו, למעשה, הומצא ההתקן התוך רחמי המודרני. רוב רובם של ההתקנים המודרניים בנויים מגוף פלסטי שצורתו בדרך כלל כמו האות T האנגלית - ועליו מולבש או מלופף סליל נחושת, בעל שטח פנים כזה או אחר.

במשך שנים, ניסו להבין מה מנגנון הפעולה של ההתקנים. עד עתה, המנגנון לא לגמרי ברור. ההשערה היא כי יוני הנחושת שמופרשים מההתקן לחלל הרחם פוגעים ביכולת התנועתיות של תאי הזרע - ולכן מורידים את הסיכוי שיגיע אל הביצית ויפרה אותה. התקנים הנושאים נחושת יעילים מאד במניעת הריון. עם זאת, חסרונם העיקרי הוא שהם עלולים לגרום לנשים הנושאות אותם לכאבים ולדימומים במהלך הווסת. ולכן, הם פחות מתאימים לנשים שבאופן סדיר סובלות מדימומים קשים ומכאבים בזמן המחזור החודשי.

3. התקן הורמונלי: ההתקן ההורמונלי הומצא על מנת לפתור את בעיית הכאבים והדימומים, שנוצרו על ידי התקני הנחושת. ההתקן מפריש ההורמונים הגיע לשוק כבר ב-1990 - והוא כבר לא מאוד חדשני, כפי שנוטים לחשוב. התקן זה מפריש כמות זעירה של הורמון פרוגסטרון בחלל הרחם, הורמון הגורם לשני תהליכים עיקריים. הראשון: יצירת ריר נוקשה בצוואר הרחם, אשר חוסם את יכולת כניסת הזרע לרחם; השני: דיכוי לצמיחה של רירית הרחם, אשר חיונית לקליטת הריון. אם הרירית אינה קיימת, הביצית המופרית אינה יכולה להשתרש ברחם.

תוצאה ישירה של אי צמיחה של הרירית, היא גם היעדר דימום וסתי. ובעקבות זאת, גם היעדר כאבים בווסת המינימלי שנותר. חשוב לציין כי כמות ההורמון שמופרשת היא כה קטנה, עד כי איננה מתערבת במחזור ההורמונלי. כלומר: הפרשת ההורמון איננה מונעת ביוץ וייצור הורמונים טבעי בגוף. בניגוד למה שנשים רבות נוטות לחשוב בטעות, ההתקן המפריש הורמונים - איננו "מקלקל" את ה"מחזור הטבעי", אפילו שנראה לכאורה שהווסת "נעלם". חסרונותיו העיקריים של ההתקן מפריש ההורמונים נובעים מכך שאף שמדובר על הפרשת כמויות זעירות של הורמון, יש לא מעט נשים המדווחות על תופעות לוואי בלתי נעימות, כגון: דימומים בלתי סדירים, משך תקופה ארוכה, ירידה בחשק המיני, תחושת נפיחות, הופעת פצעונים ורגישות בשדיים. תופעת לוואי נוספת היא שלחלק מהנשים עלולות להופיע ציסטות בשחלות, מה שלא קיים בהתקן תוך רחמי בלתי הורמונלי. חשוב לציין כי תופעה זו אינה שכיחה - וכי רוב הציסטות שמופיעות הנן חסרות משמעות ואינן מסוכנות.

התקן תוך רחמי איננו גורם לפגיעה בפוריות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
התקן תוך רחמי איננו גורם לפגיעה בפוריות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

4. התקן בצורת T או התקן כדורי: אלמנט נוסף, שמשפיע במקרים רבים לשלילה על איכות חיי הנשים הנושאות התקנים - הוא צורת ההתקן. נשים רבות, שהותקן להן התקן תוך רחמי (גם נחושתי וגם הורמונלי) - חשו כאבים בבטן התחתונה, דקירות ברחם, אי נוחות בקיום יחסים, הפרשות ודימומים. למעשה, התקן ה-T הומצא מתוך השקפה שגויה שהרחם הוא איבר משולש, שבסיסו למעלה וקודקודו למטה. ולכן, צורת ה-T נחשבה הצורה המתאימה ביותר. בנוסף, אחת מכל עשר נשים חוות פליטה עצמונית של ההתקן, בשלוש השנים הראשונות לנשיאתו (על אף שההתקן מיועד לפרק זמן של עד חמש שנים). 6.4% מתוכן חוות זאת כבר בשנה הראשונה.

בעיות אלה נובעות מכך שהאדם אינו יצור שטוח - וכך גם הרחם איננו שטוח ואיננו משולש. הרחם הוא איבר בעל חלל ובעל נפח; ובהיותו כזה, יש להכניס אליו התקן שיש לו נפח והינו חלק וסימטרי ונעדר קצוות חדים, כך שלא יוכל לדקור או להציק לקירות הרחם. כך נולד, לראשונה, הרעיון שהתקן תוך רחמי שצורתו כדורית, עגולה, עדינה וללא קצוות, שיהיה גמיש ורך, יענה להתכווצויות הטבעיות של הרחם בהתכווצות בעצמו - ולא בהתנגדות ודקירה.

5. לא רק לנשים אחרי לידה: לאורך השנים, התקנים תוך רחמיים הופכים לקטנים יותר ונוחים יותר להחדרה. המידות הקטנות מקלות משמעותית על החדרת ההתקן - גם לנשים שטרם ילדו. בניגוד למה שחשבו בעבר, כיום אנו יודעים שלהתקנים יש פחות סיכונים וסיבוכים מאשר לגלולות. בשנים האחרונות, מומחים ורופאים רבים - ובהם האיגוד האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה והאיגוד הישראלי לאמצעי מניעה -ממליצים על שימוש בהתקן, גם בקרב נשים צעירות שלא ילדו, לרבות נערות בגיל העשרה. על אף הפחדים הנשנים וחוזרים אצל נשים צעירות, לא קיימת סכנה בשימוש בהתקן, לפני הריון, או פגיעה בפוריות לאחר הוצאתו.

לסיכום: השימוש בהתקן תוך רחמי הוא בעל יתרונות רבים. לכן, כאשר בוחנים באיזה אמצעי מניעה כדאי להשתמש, מומלץ לקחת אותו בחשבון כאפשרות בטוחה ונוחה. בניגוד לדעה שהיתה מקובלת בעבר, ההתקן התוך רחמי איננו גורם לפגיעה בפוריות (וגם נשים שטרם ילדו יכולות להשתמש בו). ההתקן התוך רחמי כרוך בפחות סיכונים וסיבוכים, יחסית לגלולות.

ד"ר אילן ברעם הוא מומחה לרפואת נשים ומפתח ההתקן הרחמי הכדורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום