חשיפה לשמש: הטוב, הרע והמכוער

(1)
לדרג

הקיץ בפתח: האם ללכת להשתזף? חשיפה מתונה לשמש טובה לבריאות (ויטמין D, סרוטונין). מנגד, הגזמה עלולה לגרום לסרטן (קרצינומה או מלנומה) ולהזדקנות עור מואצת

מאת: ד"ר זהבה לבר

חשיפה לשמש ממלאת תפקיד חשוב ביצירה של ויטמין D, בשיפור מצב הרוח (ידוע כי בתקופות החורף או באזורים בהם אין שמש לאורך חודשים רבים - אחוזי הלוקים בדיכאון הוא גבוה).

מאידך, חשיפה בלתי מבוקרת לשמש הינה מסוכנת. בישראל, שבה ישנם אזורים שטופי שמש כמעט כל השנה, ניכרות ההשלכות הקשות של חשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לשמש, החל מנזקים אסתטיים, כמו פיגמנטציה (כתמי צבע כהים ובהירים על העור), קמטים והזדקנות מוקדמת של העור; וכלה בהתפתחות גידולים סרטניים.

במאמר זה, נסקור את היתרונות והחסרונות בחשיפה לשמש, בהשראת המערבון הנודע "הטוב, הרע והמכוער". משמע: היתרונות (הטוב), החסרונות (הרע) וההשלכות האסתטיות השליליות (המכוער).

חשיפה בלתי מבוקרת לשמש הינה מסוכנת. צילום: שאטרסטוק
חשיפה בלתי מבוקרת לשמש הינה מסוכנת. צילום: שאטרסטוק

חשיפה לשמש: הטוב

השמש יכולה להיטיב כאשר החשיפה לקרינה הינה מבוקרת - ונחשפים אליה בשעות בהן הקרינה פחות חזקה (כמו בשעות הבוקר המוקדמות או אחר הצהריים המאוחרות), תוך שימוש באמצעי מיגון מתאימים, כגון: משקפיים, כובע, קרם הגנה וביגוד מתאים.

ויטמין D: חשיפה לשמש היא אחד המקורות החיוניים לוויטמין D בגופנו. ויטמין זה הינו חיוני למערכת העצבים ולמערכת החיסונית - והוא שומר על בריאות העצמות והשיניים. על מנת ליהנות מתרומת השמש לייצור הוויטמין בגופנו, חשוב להיחשף לשמש, אך בצורה מבוקרת ולהימנע מחשיפה בשעות הצהריים, בהן קרינת ה-UVB מאוד חזקה ועלולה לגרום לכוויות.

הגברת רמות סרוטונין: סרוטונין מופק מחומצת האמינו הארומטית טריפטופן, שהיא בין חומצות האמינו הנפוצות בטבע. הוא מופרש בחשיפה לשמש (יש להקפיד על חשיפה מבוקרת). הסרוטונין תורם לשיפור מצב הרוח ונוגד דיכאון.

חשיפה לשמש: הרע

חשיפה ממושכת ובלתי מבוקרת לשמש עלולה לגרום לסרטן העור.

נגעים טרום סרטניים: נגעים מסוג האקטיניק קרטוזיס עלולים להתפתח לסרטן עור, מסוג קרצינומה של תאי בסיס. במקרה שנגעים אלה מאובחנים בזמן ומטופלים באמצעות משחות, טיפול בחנקן ועוד - ניתן למנוע, באחוז גבוה מהמקרים, התפתחות נגעים סרטניים. לכן, מומלץ לעבור בדיקות שגרתיות - לצורך אבחון וטיפול מוקדם בנגעים אלה.

קרצינומה: בקבוצה זו נמצאים גידולים מסוג סרטן תאי בסיס - הסרטן הנפוץ ביותר בעולם, וסרטן תאי קשקש. הקרצינומה מתפתחת כתוצאה מחשיפה מצטברת לשמש - ולכן שכיחותה עולה עם העלייה בגיל. בעלי גוון עור בהיר נמצאים בסיכון גבוה במיוחד. אחוז הלוקים בסרטן עור גבוה במיוחד בקרב ילידי הארץ. צריך לזכור שבארץ אנו חשופים לשמש ברוב ימי השנה - ולכן מומלץ לבצע בדיקה שגרתית על ידי רופא/ת עור, לפחות אחת לשנה (ואף בתדירות גבוהה יותר, כאשר קיימת היסטוריה אישית או משפחתית של סרטן עור). כבר בגילאים צעירים מומלץ להיות ערניים לשומות וכתמים בעור - ששינו גודל או צבע, בדגש על כאלה המופיעים על אזורי עור, שחשופים יותר לשמש (כמו העורף, הקרקפת, הפנים והגפיים).

גידולי עור מסוג מלנומה: זהו סרטן עור ממאיר וקטלני. המלנומה מתפתחת מתאי מלנוציטים שקיימים בעור (אם כי מלנומה יכולה להתפתח גם באיברים נוספים כמו בעין). המלנומה הממאירה עלולה להופיע בכל אזור בגוף, אם כי האזור השכיח יותר אצל נשים הוא אזור עור השוקיים; ואצל גברים - אזור עור הגב. חשיפה לא מבוקרת לשמש וכוויות בגיל הילדות - מהוות גורם סיכון להתפתחות מלנומה בעור, בגיל מאוחר יותר. גוון עור בהיר והיסטוריה משפחתית של מלנומה מהווים גם הם גורם סיכון. נגע סרטני מסוג מלנומה יהיה בדרך כלל לא סימטרי, בעל גבולות וגוון מטושטשים ובלתי אחידים. לעיתים הנגע מופיע כפצע שלא מחלים, או גדל ומשתנה במהירות. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא כל נגע בצבעים שונים הוא בהכרח מלנומה. לכן, בדיקה של רופא עור לצורך אבחנה - הינה הכרחית.

השמש יכולה להיטיב כאשר החשיפה לקרינה הינה מבוקרת. צילום: שאטרסטוק
השמש יכולה להיטיב כאשר החשיפה לקרינה הינה מבוקרת. צילום: שאטרסטוק

חשיפה לשמש: המכוער

האצת תהליך ההזדקנות של העור: חשיפה בלתי מבוקרת לשמש, ללא אמצעי מיגון מתאימים, עלולה לגרום להזדקנות מוקדמת של העור, אשר תבוא לידי ביטוי בהופעת קמטים, כתמים ורפיון העור (שנגרם על ידי איבוד האלסטיות). זאת בנוסף למראה עור דק ויבש, פחות מתוח וגמיש באזור הפנים, הידיים והמחשוף ומעובה באזור העורף. כמו כן, עלולים להופיע באזורים החשופים נימי דם מרובים, בעיקר בפנים ובמחשוף.

מחקרים הראו שאנשים שחשופים לשמש יותר בצד אחד של הפנים (נוכח מספר סיבות, כגון: נהיגה, שולחן עבודה סמוך לחלון וכו') - יסבלו מהזדקנות מהירה יותר של העור באותו צד של הפנים (יחסית לצד השני). חשוב מאוד להגן על העור מגיל צעיר באמצעות כובע, ביגוד, תכשירי הגנה ומשקפי שמש. היות שנזקי השמש לא נראים מיד, אלא מדובר בנזקים מצטברים לאורך השנים - הביטוי של נזק בגיל צעיר יכול להופיע בגיל המבוגר; ולכן, מניעה והתנהלות נכונה בחשיפה מבוקרת לשמש - תאט את הזדקנות העור.

לסיכום: כמו כל דבר בחיים, גם בחשיפה לשמש - הפרזה איננה בריאה. חשיפה לשמש במידה מתונה מסייעת לבריאות (ויטמין D, רמות סרוטונין). מנגד, הפרזה עלולה לגרום לסרטן מסוגים שונים ולהזדקנות מואצת של העור.

ד"ר זהבה לבר היא מומחית למחלות עור ומין ועוסקת ברפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום