תסמונת ראיית המחשב: מה עושים?

(1)
לדרג

העיניים שורפות לכם? אתם לא מרוכזים? הצוואר תפוס? כנראה שאתם יושבים יותר מדי שעות מול המחשב. אחרי שתקראו את הכתבה הבאה, תדעו כיצד לטפל בתופעה

מאת: צביקה ברקוביץ

הטכנולוגיה מתקדמת והשימוש במסכים דיגיטליים נעשה תכוף עם השנים. רובנו מבלים זמן רב מול המסכים השונים: מחשב, טלוויזיה, טלפונים סלולריים, משחקי תלת מימד ועוד. בקרב תושבי מדינות המערב, מסתמנת עלייה מתמדת בזמן המסך - בעיקר של ילדים ונוער. היא עומדת על שבע שעות ביום בממוצע!

לצד המודעות הקיימת בציבור לנזקי הקרינה האלקטרו מגנטית, שנפלטת מהמכשירים השונים, מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות קושרים בין חשיפה ממושכת למדיה, לבין בעיות בריאותיות נוספות אחרות, כמו פגיעה במערכת ההורמונלית, פגיעה במערכת הלב וכלי הדם, השפעות נוירולוגיות, קשיי יציבה; ובעיקר: פגיעה בתפקוד הראייה ("תסמונת ראיית המחשב").

ריצוד המסך מגרה את עצב הראייה וגורם לעצבנות ולעייפות. צילום: שאטרסטוק
ריצוד המסך מגרה את עצב הראייה וגורם לעצבנות ולעייפות. צילום: שאטרסטוק

מהי "תסמונת ראיית המחשב"?

תסמונת ראיית המחשב (Computer Vision Syndrome, או בקיצור - CVS), היא שורת תסמיני ראייה שונים, המופיעים לאחר צפייה ממושכת במסכים - כגון: יובש, תחושת אי נוחות, עייפות כללית, אובדן ריכוז (ככל שמשך זמן הצפייה מתארך), ראייה מטושטשת או כפולה, צריבה או גירוי, קושי במיקוד של העיניים, ראייה לא ברורה למרחק עם הרמת המבט, רגישות לאור; ואי נוחות (עד כאב) באזור הצוואר או הכתפיים.

על פי נתונים סטטיסטיים, כ-90% מהמשתמשים במחשבים סובלים או יסבלו מחלק מהסימפטומים הללו או מכולם.

מהם הגורמים לתסמונת ראיית המחשב?

ככל הנראה, הבעיה נובעת ממספר גורמים משולבים.

ריצוד המסך - המידע שאנו רואים מוקרן על מסך המחשב ביחידות זמן בנות חלקיקי שנייה בלבד. כדי שהמוח יקלוט תמונה יציבה, התמונה חייבת להיות מוקרנת במהירות רבה מאוד. מסכים שמהירות ההקרנה שלהם אינה מהירה מספיק, עלולים לגרום לריצוד - ובעקבות כך, לגירוי עצב הראייה, מה שיגרום לתחושת עצבנות, חוסר ריכוז ועייפות.

זווית ראייה רחבה יותר - שדורשת יותר תנועות עיניים.

ניגודיות הצבע - מערכת הראייה מגיבה היטב לאותיות שיש להם קצוות מוגדרים ומנוגדים לרקע. אותיות ודמויות המופקות בצורה אלקטרונית ומופיעות על מסכים מורכבות מהרבה נקודות קטנות (פיקסלים). כל פיקסל בהיר במרכזו והבהירות שלו יורדת כלפי הקצוות החיצוניים. לכן, קשה יותר לעיניים להתמקד בקצוות.

נעילה של מערכת ההתמקדות - מחקרים הראו שמאמץ קבוע אשר נדרש כדי להתמקד בעצמים קרובים, למשך זמן רב, עלול לגרום לנעילה של מערכת ההתמקדות (Accommodative Spasms). השרירים האחראים להתמקדות ננעלים; והעיניים עוברות למצב שבו הן מתמקדות באופן תמידי למרחק קרוב. כתוצאה מכך, העיניים אינן רואות היטב למרחק רב. התופעה הזאת, המכונה Pseudo Myopia - יוצרת קוצר ראייה מדומה ועלולה להוביל לעלייה במספר המשקפיים, אם כי עד היום לא נעשה שום מחקר, המוכיח כי עבודה מול מחשב גורמת לקוצר ראייה, יותר מאשר צורות אחרות של עבודה הכרוכות בראייה לקרוב.

ירידה בתדירות המצמוץ - עבודה ממושכת מול מסך גורמת לירידה בתדירות המצמוץ; ובכך, להיעדר התחדשות הדמעות - ופיזורן על גבי הקרנית.

חשיפה לאור כחול (קרני UV) - נמצא ששימוש במסכי LED, שקיימים במכשירים שיוצרו לאחר שנת 2007, יוצר חשיפה לאור כחול - ומעלה את הסיכון למוות של תאים ברשתית.

תסמונת ראיית המחשב מופיעה לאחר צפייה ממושכת במסכים. צילום: שאטרסטוק
תסמונת ראיית המחשב מופיעה לאחר צפייה ממושכת במסכים. צילום: שאטרסטוק

מהן הדרכים בעזרתן ניתן למנוע את הבעיה, או להתמודד עמה לאחר שנוצרה?

על מנת להימנע מהבעיה, ההמלצה היא לכוון את המסך בצורה שתפחית את המאמץ שנדרש מהעיניים; ובנוסף, לעשות הפסקות יזומות, אחת ל-20 דקות - ולהביט כ-20 שניות למרחק של 20 מטרים (שיטת 20:20:20).

אחת הדרכים החדשות להתמודד עם הבעיה, דרך שכבר הפכה פופולרית מאוד ברחבי העולם, היא שימוש במשקפים עם עדשות מחומרי גלם המיועדים להגנה על העיניים, מפני הקרינה הכחולה. חומר הגלם של העדשה מכיל פילטר צבע מיוחד, שמגביר את הניגודיות, מונע סינוור - ומצליח לבלום לחלוטין את מעבר הקרינה הכחולה. ההשפעה מיידית - העיניים רגועות יותר (ומגורות פחות) - גם בישיבה ממושכת מול המסך.

למי מיועדות העדשות מסננות הקרינה הכחולה?

העדשות מיועדות לכל מי שעובד עם מחשב, או צופה במסכים זמן רב. העדשות מגיעות בכל צורות העדשות האחרות (מולטיפוקל, עדשות לראייה מרחוק, לראייה מקרוב וכו') ומתאימות גם למי שאינו זקוק למשקפיי ראייה כלל (מספר 0) ורוצה להגן על העיניים, מפני ההשפעות השליליות של הקרינה הכחולה.

לסיכום: העיניים מתעייפות כאשר אתם עובדים שעות ארוכות מול המחשב? לפני שתמהרו להחליף משקפיים, כדאי שתבדקו האם אתם סובלים מתסמונת ראיית המחשב. במקרה שאמנם מדובר בתסמונת זו, יש מספר דרכים לטפל במצב.

צביקה ברקוביץ' הוא אופטיקאי והבעלים של אופטיק דיפו.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום