כאבי צוואר וגב: הסמארטפון אשם?

(0)
לדרג

ממצאי מחקר חדש מצביעים על עלייה בתלונות בשל כאבי צוואר וגב עליון כתוצאה מרכינה קדימה בעת שימוש ממושך בטלפון הנייד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הדיון על ההשפעות הבריאותיות כתוצאה מהשימוש בטלפונים הניידים מתנהל כבר שנים רבות, אך עתה יש לו פן נוסף מנתחי עמוד-שדרה מדווחים על עלייה בחולים הפונים בשל תלונות על כאבי צוואר וגב עליון, ככל הנראה כתוצאה מתנוחה לקויה עקב שימוש ממושך בסמארטפונים, כך על-פי מאמר חדש, שפורסם בכתב העת The Spine Journal.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי ההשפעה על עמוד השדרה גדולה יותר בתנוחות כפופות יותר. בעוד שבזמן מבט קדימה בתנוחה נייטרלית משקל הראש נע בין 4.5-5.5 ק"ג, בעת כיפוף של 15 מעלות משקלו נע סביב 12 ק"ג. המתח על עמוד השדרה עולה עם זווית הכיפוף, ובזווית של 60 מעלות, מדובר במשקל של 27 ק"ג.

בצילום עמוד-שדרה ניתן לזהות עקומה קדמית של הצוואר, כאשר כיום ניתן לראות יותר ויותר כי העקומה הפוכה כאשר האנשים נוטים להסתכל מטה אל מכשירי הטלפון שלהם במשך שעות רבות מדי יום.

עד שהמטופלים פונים לרופאים מומחים בנושא, הם כבר סובלים מכאב עז ובעיות דיסק עמוד-שדרה. החשש האמיתי הוא כי לא ניתן עדיין לנבא את הצפוי בהמשך הדרך לילדים המשתמשים במכשירי טלפון אלו כל היום. בילדים בהם עמוד השדרה עדיין גדל ואינו מפותח, לא בטוח למה ניתן לצפות בעתיד או אם יחול שינוי במבנה האנטומי התקין.

החוקרים מציעים כי שינויים פשוטים באורחות החיים עשויים להביא להקלה במתח הנובע מתנוחת עמוד השדרה במצבים אלו. הם ממליצים להחזיק את מכשירי הטלפון קדמית לפנים או כמעט בגובה העיניים, בעת שליחת מסרון. עוד הם מציעים כי שימוש בשתי ידיים ושני אגודלים יוצר תנוחה סימטרית ונוחה יותר לעמוד השדרה.

מעבר לשימוש במכשירי סמארטפונים, המומחים ממליצים כי באלו העובדים עם מחשבים או משתמשים בטאבלטים ייעזרו במעמד להגבהת המסך כך שיהיה בגובה העיניים. באשר למחשבים ניידים, הם ממליצים על התאמה דומה באמצעות מקלדת ועכבר נפרדים כך שהמחשב יהיה בגובה העין ועדיין ניתן יהיה לשמור על תנוחה ארוגונומית טובה בעת ההקלדה.

עם זאת, מומחים אחרים טוענים כי קשה להמליץ על שימוש נכון בסמארטפונים, שכן גם אם ירימו את מכשירי הטלפון לגובה העיניים בכדי לא להביט מטה, יעלה החשש מפני עומס על הכתפיים עקב הרמת הזרועות. לטענתם, המלצה מעשית יותר כוללת הפסקות מנוחה תדירות או פעילות גופנית מסוימת לחיזוק שרירי הצוואר והכתפיים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום