האם אלכוהול משפיע על קצב הלב?

(20)
לדרג

בליינים, שימו לב: מתוצאות מחקר חדש עולה כי שתיית אלכוהול מופרזת עלולה להוביל לעלייה בסיכון להתפתחות הפרעות קצב חדריות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שותים אלכוהול ללא הכרה? כדאי שתחשבו שוב לפני שאתם מוזגים עוד כוס של בירה. ממצאי מחקר שבדק את המשתתפים בפסטיבל השנתי אוקטוברפסט במינכן מצא כי שתיית כמות רבה של אלכוהול עשויה להוביל לעלייה בסיכון להתפתחות הפרעות קצב לב.

החוקרים ממינכן בחרו בפסטיבל אוקטוברפסט כאירוע אידיאלי לזיהוי שתיינים כבדים. בשנת 2015, השנה בה נערך המחקר, 5.9 מיליון אנשים ביקרו בפסטיבל וצרכו בירה בהיקף של 7.5 מיליון ליטר. המחקר נמשך 16 ימים ובמהלכו כללו החוקרים 3,028 משתתפים ששתו כמות אלכוהול משתנה במהלך היום. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 35 שנים, 70% מהם היו גברים.

חלק מהמשתתפים בפסטיבל לא שתו כלל אלכוהול, בעוד שאחרים צרכו את הכמות המקסימלית שהותרה לפי פרוטוקול המחקר, שעמדה על 3 גרם אלכוהול לק"ג דם. החוקרים מציינים כי הרעלת אלכוהול דורשת צריכת בירה בכמות של 6-10 ליטרים, ותלויה גם בגודל האדם, במטבוליזם של אותו אדם ואם אכל קודם לכן.

במסגרת המחקר החוקרים ניטרו את פעילות הלב בעזרת מערכת אק"ג ניידת. ריכוז אלכוהול בנשימה תועד באמצעות מד נשיפה ידני.

שכיחות הפרעות קצב באוכלוסיה הכללית נעה בין 1-4%. עם זאת, החוקרים זיהו הפרעות קצב לב ב-30.5% מאלו ששתו בירה במינכן. בקרב אלו עם הפרעות קצב, ב-25.9% מהמקרים מדובר היה בסינוס טכיקרדיה. מהממצאים עולה כי הסיכון להפרעות קצב לב עלה לצד עלייה בריכוז אלכוהול בנשימה.

החוקרים מציינים כי יש להשלים מחקרים ארוכי-טווח במטרה לאשר את ההשלכות ארוכות הטווח האפשריות של צריכת אלכוהול זו.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום