בשר אדום מעלה סיכון לתמותה

(0)
לדרג

מחקר חדש: צריכה מרובה של בשר אדום מגבירה את הסיכון לתמותה עקב שמונה מחלות נפוצות, כולל מחלות ממאירות, סוכרת ומחלות לב

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ממחקר חדש שנערך בארצות הברית, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת BMJ, עולה קשר בין צריכת כמות רבה של בשר אדום ובין סיכון מוגבר לתמותה עקב שמונה מחלות נפוצות, כולל מחלות ממאירות, סוכרת ומחלות לב, כמו גם גורמים אחרים לתמותה. החוקרים בחנו נתונים אודות קרוב ל-537,000 מבוגרים בגילאי 50-71 שנים ומצאו כי באלו שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של בשר אדום תועדה עליה של 26% בסיכוי לתמותה ממגוון סיבות, בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הקטנה ביותר.

לצורך המחקר עקבו החוקרים אחר הרגלי התזונה והמצב הבריאותי של משתתפים משש מדינות בארצות הברית ושתי ערים גדולות לאורך כ-16 שנים. הם ניתחו את הנתונים להערכת הצריכה הכוללת של בשר, כמו גם צריכת בשר מעובד ולא-מעובד ובשר לבן. הבשר אדום שנכלל במחקר כלל בקר, כבש וחזיר, בעוד שהבשר הלבן כלל עוף, הודו ודגים.

לאחר מכן, סיווגו החוקרים את המשתתפים לחמש קבוצות לפי היקף צריכת בשר אדום ולבן, להערכת ההשפעה של אלו על התמותה במהלך תקופת המחקר.

החוקרים בחנו מקרי תמותה עקב מגוון סיבות, כולל ממאירות, מחלות לב, אירועים מוחיים ומחלה צרברווסקולארית, מחלות נשימתיות, סוכרת, זיהומים, מחלת אלצהיימר, מחלת כליות ומחלת כבד כרונית, כמו גם סיבות אחרות.

בסיכומו של דבר תועדו 128,524 מקרי תמותה, כאשר ממאירות, מחלות לב, מחלות נשימתיות ואירועים מוחיים היו הגורמים המובילים לתמותה. רק הסיכון למחלת אלצהיימר לא נקשר עם צריכת בשר אדום.

מרכיבים מסוימים בבשר אדום, כולל ניטראטים וברזל, עשויים לעמוד בבסיס הקשר בין צריכת בשר אדום ועליה בתמותה עקב סיבות שונות. בהשוואה לצריכה המעטה ביותר, הצריכה הגבוהה ביותר של ברזל נקשר עם עליה של 15% בסיכוי לתמותה מוקדמת. ניטראטים בבשר אדום נקשרו עם עליה של 15% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, בעוד שניטראטים מבשר לא-מעובד נקשרו עם עליה של 16% בסיכון לתמותה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי צריכה רבה יותר של בשר אדום מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר מסיבות שונות, למעט מחלת אלצהיימר.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום