על תזונה ומחלות מעי דלקתיות

(8)
לדרג

מתמודדים עם קרוהן או קוליטיס? לתזונה מותאמת אישית יש תפקיד חשוב בטיפול. מומלץ לאמץ אסטרטגיה אינטגרטיבית, המשלבת תרופות עם שינוי אורח חיים

מאת: תמר פפר-גיק, ליהי גודני וד"ר הנית ינאי

תזונה היא תרבות אשר מושפעת ממסורת חברתית ומשפחתית ומהרגלים. התזונה היא גם פלטפורמה, שבה מתחולל דו שיח מתמיד בין העולם החיצוני והעולם הביולוגי הפנימי שבתוך גופנו.

אין ספק שהתזונה תופשת מקום מרכזי בחיינו ומשפיעה על בריאותנו. בעולם המערבי, תזונה טיפוסית מאופיינת בכמות גדולה של שומן רווי, סוכר פשוט ומעט סיבים תזונתיים. התזונה המערבית הטיפוסית נמצאה קשורה בעליה בתחלואה ובתמותה.

במקביל, באותם חלקים של העולם המערבי (ובמדינות מתפתחות שתושביהן סיגלו הרגלים מערביים) - ישנה עליה מתמדת בשכיחות של מחלות מעי דלקתיות כרוניות. מעניין לציין שישראל הינה בין המובילות בעולם, בשכיחות גבוהה של מחלות מעי דלקתיות.


החשיפה הסביבתית מעררת את מערכת החיסון בדרכי העיכול. צילום: שאטרסטוק

החשיפה הסביבתית מעררת את מערכת החיסון בדרכי העיכול. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לעלייה החדה בשכיחות מחלות המעי הדלקתיות?

הסיבה לעלייה החדה במספר המקרים של מחלות מעי דלקתיות איננה ברורה - וכנראה קשורה בחשיפה סביבתית (בין השאר חשיפה תזונתית), המשפיעה על תפקוד מערכת החיסון, שנמצאת בחלל מערכת העיכול, אותו חלל בו שוכנת באופן טבעי אוכלוסייה מגוונת של מיקרואורגניזמים, כמו חיידקיים, שמרים ופטריות (המכונה מיקרוביום).

ערעור מערכת החיסון הזו אצל פרטים שאצלם קיימת נטייה (אולי מולדת) לפתח מחלות כרוניות, מעוררות את התפרצות הדלקת - ואח"כ עלולה כנראה לגרום להתלקחויות לאורך ציר הזמן.

כיצד משפיעה התזונה על התפתחות מחלות מעי דלקתיות?

התזונה עלולה להשפיע על מחלות מעי דלקתיות במספר דרכים - ובהן השפעה על חדירות רירית המעי, השפעה על ביטוי גנים והשפעה על המיקרוביום. הפרה של האיזון הטבעי באוכלוסיית המיקרוביום עלולה להשפיע על תהליכים שונים, שמתרחשים בגופנו (כגון: עיכול, ייצור ויטמינים; וגם: שפעול של מערכת החיסון, שלא בהכרח לצורך, העלול למעשה להוביל להתהוות של דלקת חדה או כרונית).

האם התזונה משפיעה גם על התפתחות מחלות נוספות?

הפרה של האיזון העדין של המיקרואורגניזמים השוכנים בצינור העיכול, קשורה גם במחלות כרוניות אחרות, המאפיינות את התקופה בה אנו חיים. לדוגמה: השמנה, סוכרת, סוגים של סרטן ועוד.

נמצא כי דפוסי אכילה שונים, כגון תזונה המבוססת על מזונות מן הצומח (לעומת תזונה המבוססת על מזונות מן החי) - קשורים בהרכב שונה של אוכלוסיית חיידקים/מיקרואורגניזמים.

שינויים קיצוניים בתזונה עלולים לגרום לשינויים משמעותיים באוכלוסיות אלה תוך זמן קצר (אפילו יממה). במודל של חיות מעבדה, נמצא כי תזונה עתירת שומן וסוכר - גורמת לשגשוג חיידקים פתוגניים, אשר פוגעים בשלמות רירית המעי ומהווים זרז להתהוות של תגובה דלקתית.

מחקרים אחרים מצאו שרכיבי מזון כמו ממתיקים או מייצבים מסוימים, המוספים למזון כדי לשפר את טעמו או מרקמו - משפיעים אף הם על הרכב אוכלוסיית החיידקים. נכון להיום, בניגוד למצב אצל מטופלים שלוקים בצליאק - אצלם מערכת החיסון מתערערת בעקבות חשיפה לחלבון הגליאדין (גלוטן) - במחלת מעי דלקתית טרם התגלו מרכיב/ים ספציפי/ים במזון שמעורר/ים את מערכת החיסון ליצירת הדלקת.

עם זאת, מטופלים רבים מדווחים על קשר אפשרי בין חשיפה למאכלים ומזונות שונים והופעה של תסמינים קליניים כמו כאב בטן, ריבוי יציאות וגזים. לאור כל אלה ולנוכח ההבנה שלתזונה יש השפעה מרכזית על התהוות המחלה וביטוייה - תחום התזונה תפס תאוצה גם בהיבט של מחקר קליני וגם מחקר תרגומי, בבני אדם.

האם ניתן לרפא מחלות מעי דלקתיות?

לצערנו, בשלב הזה אין עדיין טיפול מרפא למחלות מעי דלקתיות; רבים מהמטופלים נזקקים להתערבות טיפולית באסטרטגיה אינטגרטיבית, הכוללת תרופות, בשילוב עם שינוי אורחות חיים.

מטופלים רבים בוחרים ליזום שינוי מהותי בהרגלי התזונה שלהם; לרוב, הם נוטים לבחור בתזונה המגבילה צריכת מזונות מסוגים שונים, לרוב מבוססת העדפות (טעמים) ומושפעת מתפישות חברתיות משתנות.

נביא מספר דוגמאות: דיאטה צמחונית, טבעונית, תפריט דל גלוטן, או תפריט המבוסס על שילוב סוג וכמות פחמימות (דיאטת הפחמימות המיוחדות - SCD) , או דיאטת פליאו.


התזונה המערבית נמצאה קשורה בעליה בתחלואה ובתמותה. צילום: שאטרסטוק

התזונה המערבית נמצאה קשורה בעלייה בתחלואה ובתמותה. צילום: שאטרסטוק

מה משותף לתפריטים המומלצים, בדיאטות השונות?

בחינה של אופי התפריטים השונים מלמדת שלמרות שדפוסי האכילה נבדלים בהרכב התזונתי, במרביתם המרכיב הדומיננטי הינו הימנעות - והוצאה של מזון מעובד ומתועש מהתפריט.

במקרים של היצרות לאורך צינור העיכול, המטופלים זקוקים לתזונה דלת סיבים לא מסיסים ודלת שארית; ובמקרים אחרים, דווקא תומלץ תזונה עתירת סיבים.

חשוב להזכיר את הצורך במתן תוספים כמו ויטמינים, בחלק מהמקרים; ואת ההשפעה המיטיבה של טיפול בהזנה אנטרלית בלעדית (שתיה בלעדית של פורמולות של מזון רפואי, ללא כל מזון אחר, למשך 6-8 שבועות) - במקרים של מחלת קרוהן דלקתית פעילה. זהו טיפול שעשוי להשרות הפוגה מהירה ולסייע בשימור ההפוגה.

לסיכום: לתזונה יש תפקיד חשוב בטיפול המורכב, במחלות המעי הדלקתיות. לנוכח השונות המהותית בין מטופלים, דפוס התזונה עשוי להשתנות אצל פרטים שונים - וגם להשתנות לאורך זמן.

התזונה צריכה להיות מותאמת אישית, תוך לקיחה בחשבון של מצב המחלה (דלקת מול הפוגה), אופי ומיקום, היצרויות לאורך צינור העיכול, חסרים תזונתיים וגם תחלואה נלווית (כמו השמנה, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד).

מאחר שאופי המחלה (והיבטים נוספים של מרכיבי בריאות) גם הם דינמיים, קיימת חשיבות יתרה, במעקב רציף לנושא התזונה - במקביל ובהשלמה למעקב ולטיפול הרפואי.

ד"ר הנית ינאי היא רופאה בכירה; ותמר פפר-גיק וליהי גודני הן תזונאיות במרכז למחלות מעי דלקתיות, במערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי בילינסון.

המאמר נערך לרגל חודש המודעות למחלות מעי דלקתיות, בשיתוף העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס בישראל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום