שימור פוריות: הקפאת ביציות

(3)
לדרג
תוכן מקודם

הליך שימור פוריות, הכולל שאיבת ביציות, מאפשר הריון בגיל מאוחר, או בעקבות מצבים רפואיים מורכבים (למשל: לאחר כימותרפיה). בדרך להריון הנכסף: מה חשוב לדעת?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9977229 (מספר מקשר)

ההגדרה הקלאסית של אי פריון היא ניסיון להשיג הריון - ללא הצלחה, על פני תקופה של שנה, תוך יחסי מין חופשיים ובלתי מוגנים. רק אחרי מיצוי תקופה זו, מקובל ומומלץ לבצע בירור וטיפול. כיום, הרפואה המטפלת בשימור פריון ובבעיות פריון מאוד מתקדמת (בפרט במדינת ישראל). כך שיש סיבות רבות לאופטימיות ולהשגת הריון, גם אם נמצאו בעיות כאלה או אחרות.

עם העלייה בגיל האישה, הסיכויים להשגת הריון הולכים ופוחתים. במקביל, עולה השכיחות של הריונות בלתי תקינים - שמסתיימים בהפלה. מכאן, שאצל נשים מעל לגיל 35 - מומלץ להתחיל בבירור ובטיפול, אחרי תקופת ניסיון קצרה - עד שישה חודשים. יחד עם זאת, ישנם מקרים אחרים של אי פריון, שאינם קשורים בקשר הכרחי לגיל האישה.

מהן הסיבות הידועות לאי פריון?

הסיבות לאי פריון עשויות להיות רבות ומגוונות. הסיבה השכיחה היא הפרעה בביוץ, המתבטאת במחזור שאינו סדיר. הפרעה כזאת נובעת מחוסר איזון הורמונלי, או מפעילות בלתי תקינה של השחלות או הזקיקים.

לעתים, אי פריון עשוי לנבוע גם מבריאות ירודה של הביצית, תזונה לקויה או קיום אורח חיים בלתי בריא. ובנוסף, לנבוע כתוצאה מתת-משקל או השמנת יתר. כמו כן, הפרעת אי פריון עשויה להיגרם מתסמונת שחלות פוליציסטיות, שגורמת לאי סדר במחזור החודשי.

תסמונת זו די נפוצה באוכלוסיית הנשים בגילאים שונים - וניתנת לטיפול באמצעות הורמונים. בנוסף לכל אלה, גם מצב של חצוצרות חסומות עלול לגרום לאי פריון. מצב זה עלול להיגרם בעקבות מחלות מין, מחלה דלקתית של אגן הירכיים, מחלת אנדומטריוזיס - מצב שבו בטנה עודפת של רירית הרחם אינה נפלטת לחלוטין בזמן הווסת; ועוד סיבות.

מהצד של הגבר, אי פריון עלול להיגרם בגלל חסימת צינור הזרע - או מאי פוריות בלתי מוסברת, הנובעת משילוב גנטי של שני ההורים.

מהם אחוזי ההיתכנות לכניסה להריון, על פני שנה?

כאשר מדובר במחזור טבעי, סיכוי ההצלחה לקליטת הריון בכל מחזור הוא 15%. אחוז ההריונות המצטבר במהלך שנה יהיה 85%-90%. כלומר: מבין 100 זוגות החשופים להריון, במשך שנה, כ-90% מהם ישיגו הריון ספונטני, ללא צורך בטיפול.

ומה בנוגע ליתר הזוגות?

אצל יתר הזוגות, ההריונות יושגו בקצב איטי יותר - ונדרש לבצע בירור לסיבות אי הפריון. הגורמים האפשריים לאי פריון: פקטור מכני, הפרעות ביוץ או גורם זכרי. יחד עם זאת, אצל כ-15% מהזוגות הנבדקים, לא תימצא סיבה ברורה לבעיה. זוגות אלה יוגדרו כ"עקרות בלתי מוסברת".

מהו הליך שימור פוריות?

הליך שימור פוריות, הידוע גם כ"הקפאת ביציות", נועד לשמור על האפשרות של נשים להרות בעתיד - באמצעות הפריה חוץ גופית. במהלך התהליך, האישה מקבלת טיפול הורמונלי להגברת הביוץ, אשר בסופו הביציות נשאבות מגופה של האישה ומועברות להקפאה.

כדי לשמור על רמת פוריות גבוהה, ניתן להקפיא בנוסף לביציות - גם את רקמת השחלה ואת העוברים עצמם. הקפאת רקמת שחלה נועדה, למשל, לנשים חולות סרטן שרוצות לשמר את רמת הפוריות שלהן, לפני שהן מתחילות טיפולים כימותרפיים, העלולים לפגוע בגופן - וליצור לפוריות שלהן נזק בלתי הפיך.

כאשר רקמת השחלה מוצאת מהגוף ומוקפאת, ניתן יהיה בהמשך לשתול אותה מחדש בגוף האישה, על מנת שתחזור להוות ספק ליצירת ביציות. הליך של הקפאת עוברים מאפשר להקפיא עוברים מפותחים למשך מספר שנים ולהחזיר אותם לרחם, כאשר רוצים הריון.

מהם המצבים בהם מתאפשרת שמירת ביציות?

שמירת ביציות מתאפשרת לנשים בנסיבות או במצבים הבאים:

1. שימור פריון מסיבות רפואיות.
2. שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות.

חשוב לציין כי שימור פריון, מסיבות שאינן רפואיות - אפשרי על פי החוק גם לנשים בין גיל 30 לגיל 41, אך הגיל בו מומלץ לשקול הקפאת ביציות הוא עד גיל 39. נשים אלה יכולות לעבור עד 4 שאיבות, או עד להשגת 20 ביציות (המוקדם מבין השניים).

הליך שימור פוריות נועד לשמור על האפשרות של נשים להרות בעתיד. צילום: שאטרסטוק
הליך שימור פוריות נועד לשמור על האפשרות של נשים להרות בעתיד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע הליך שאיבת ביציות?

לפני הליך זה, יש לגשת לבדיקות אצל גניקולוג; וכן לבדיקת ספירת דם, בדיקת צהבת ותפקודי קרישה. אצל נשים מעל גיל 40, נדרשת גם בדיקת א.ק.ג. הבדיקה מתבצעת באמצעות אולטרסאונד נרתיקי - ולפני הבדיקה, נדרש להיות בצום של שמונה שעות.

לפני ההליך, יש לקבל סדרת זריקות הורמונליות, לגירוי השחלות ולמניעת ביוץ. ההליך עצמו מבוצע בהרדמה כללית: מחדירים את מחט האולטרסאונד אל זקיקי השחלה - ושואבים את הנוזל, שנלקח לטיפול במעבדה. בכל שאיבה, רצוי לשאוב כ-15 ביציות, כדי להגדיל את הסיכוי לביציות בריאות וטובות. ההליך עצמו נמשך כרבע שעה; וההתאוששות ממנו היא כשלושה ימים, בבית.

מה התהליך שעוברות הביציות שנשאבו?

ביציות שנשאבו, לצורך שימור פריון, מוקפאות בשיטת זיגוג בחנקן נוזלי, בטמפרטורה מינוס 196 מעלות צלזיוס. ביציות אלה ישמרו במשך חמש שנים ללא תשלום.

האם יש סיכונים או תופעות לוואי בהליך שאיבת ביציות?

לרוב, הליך זה שכיח ולא נחשב מסוכן. הסיכונים העלולים להיגרם ממנו הם גירוי יתר של השחלה, או סיכוני הרדמה שונים (נדירים מאוד וקיימים בכל ניתוח). תופעות לוואי נוספות יכולות להתבטא בנפיחות של הבטן, עקב הצטברות של נוזלים, לחץ על הסרעפת וקרישיות יתר.

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים?

חשוב לדעת כי אתם לא לבד. בכל מרפאת פריון, באשר היא - ניתן לראות נשים צעירות ומבוגרות, זוגות חד מיניים וזוגות הטרוסקסואליים, נשים נשואות או רווקות, דתיות או חילוניות. כדאי לקחת נשימה ארוכה - ולהיאזר בסבלנות. ובעיקר: לסמוך על רופא מלווה טוב, בעל ניסיון והמלצות.

עד איזה גיל ניתן לעבור טיפולי פוריות?

ניתן לעבור טיפולי פוריות ושימוש בביציות המוקפאות - עד גיל 41. ההליך אינו ממומן על ידי קופות החולים, אלא מתבצע באופן פרטי, אלא אם כן מדובר באינדיקציות רפואיות לביצוע ההליך.

לסיכום: בעיות פוריות עלולות להיגרם על רקע מספר סיבות, הקשורות באישה או בגבר. לאחר אבחון הבעיה, ניתן לטפל בה. לעתים, נוכח רצון לדחות את גיל הלידה או בעקבות שיקול רפואי (למשל: טיפול כימותרפי העלול לפגוע בפוריות), מומלץ לבצע הליך שימור פוריות.

ד"ר משה רויבורט, מומחה לגינקולוגיה ופריון, טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית.

ד"ר רויבורט משה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום