ביי ביי שומן טראנס

(0)
לדרג

בדיון שנערך בכנסת על תכנית משרד הבריאות לסימון מוצרי מזון הכריז מנכ"ל משרד הבריאות כי בכוונתו לאסור שומן טראנס בישראל

מאת: מערכת zap doctors

אוהבים בורקסים, ג'חנון ומלוואח? ייתכן ובעתיד תאלצו להיפרד מהם לשלום. לאחר שביוני 2015 הוחלט בארצות הברית להוציא את שומן הטראנס במזון אל מחוץ לחוק בתוך 3 שנים, האיסור החשוב עומד ככל הנראה להיכנס לתוקפו גם בישראל.

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה היום (5.5.17) דיון על תכנית משרד הבריאות לסימון מוצרי מזון בריאים ולא בריאים. הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת יעל כהן-פארן, נורית קורן, עבד אל חכים חאג' יחיא ורחל עזריה.

במהלך הדיון אמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, כי: "יש תחושת בהילות בנושא הזה. אנחנו מגדלים דור של אוביסים, שלא יוכלו להשתלב בעבודה ובצבא. אם לא נעשה טיפול היום, אנחנו משמידים את הערך הכלכלי של ישראל". עוד הוסיף כי: "נאסור שומן טראנס בישראל, למעט מזונות בהם הוא נמצא באופן טבעי. ממתיקים מלאכותיים לא יקבלו סימון ירוק. אנחנו לא מצפים מאנשים לא לצרוך מוצרים עם סימון אדום, אבל במידה ובאופן מוגבל".

בתגובה לדברי הממונה על חוקיות הייבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, לפיהם סימון באמצעות מדבקות על חזית האריזה עשוי להוסיף לעלות כל מוצר בין 10 ל-40 אגורות, השיב בר סימן טוב כי: "זה קשקוש מקושקש. קשקוש מוחלט. תמצאו סט תירוצים אחר. כל ההלך אימים על יוקר המחיה בישראל שלא ילמדו אותנו. אנחנו המשרד שעושה הכי הרבה למען יוקר המחיה, כמו הסרת חסמי יבוא. אני נותן אישור להביא קונטיינרים ממקומות עלומים כדי להוריד את המחירים". עוד הדגיש כי משרד הבריאות לא ייוותר על סימון המוצר בחזית האריזה: "הכל יהיה מונגש בצורה ויזואלית לצרכן, מיד כשהוא מסתכל לעבר המוצר".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), טען כי יש לחשוב על צעדים נוספים מלבד סימון המוצרים: "ראינו שהאזהרות על גבי חפיסות הסיגריות אינן מרתיעות משימוש". עם זאת, קרא לשים דגש על הנגשה ופישוט לאוכלוסיות החלשות, אשר על פי הנתונים הן הפגיעות ביותר לחלות בסוכרת ולסבול מהשמנה. ח"כ אלאלוף הודיע כי מיד עם הבאת התקנות לסימון מוצרים ממשרד הבריאות, תתחיל הוועדה בדיונים לקראת חקיקתן, ועד אז תפקח על זריזות הדיונים המתקיימים בין כל הגורמים הרלוונטיים.

יו"ר המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, פרופ' דב טשרניחובסקי אמר: "החמישון התחתון בישראל לא יכול להרשות לעצמו סל מוצרים בריא. נקודה. הפחמימות והסוכרים הם הזמינים והזולים ביותר".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) חיזק את דבריו: "כשאין מה לאכול, יקנו מוצרים זולים גם אם יהיו עליהם שתי מדבקות אדומות. צריך פשוט לאסור לחלוטין מוצרים כאלה. פתאום מתחילים להיות נחמדים לתעשיינים? מיכל האמוניה עדיין לא הרג אף אחד, ואף אחד לא התחשב באלפי העובדים שנזרקים הביתה. צריך להגיד לתעשיינים: עד כאן. לא מייצרים יותר מוצרים כמו בורקסים עם 60% שומן טראנס. חד וחלק".

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) הוסיפה כי: "הגיע הזמן שגם במוסדות חינוכיים ורפואיים, אפילו במחלקות ילדים אונקולוגיות, לא יתנו לממתקים להיכנס בצורה כזאת גורפת. כבר מחר בבוקר צריך לסבסד את הקמח המלא, למה זה לוקח כל כך הרבה שנים?".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום