תינוקות: מה לעשות? לעסות!

(1)
לדרג

עיסוי התינוק מעניק לו תחושת ביטחון, אמון, רוגע ואהבה ומסייע בחיזוק מערכת החיסון. בנוסף, ההורים והתינוק נהנים מקשר קרוב במיוחד. מהם הכללים לעיסוי מהנה ובטיחותי?

מאת: יעל וכמן

המגע הוא החוש הראשון שמתפתח אצל העובר בתוך הרחם. באמצעות העור, האיבר הגדול ביותר בגוף האדם - נוצר הקשר הראשוני של העובר עם העולם; כך, גם טרם הלידה, העובר נמצא בתוך נוזל - שיוצר מגע תמידי על כל חלקי גופו. הנוזל יוצר מגע בכל חלק בגוף, באופן שווה ואחיד.

מדוע כדאי לעסות תינוקות לאחר הלידה?

לאחר הלידה, חל שינוי משמעותי בכמות ובאיכות המגע על גופו של התינוק. גופו של התינוק עטוף בגדים - והבגד מקיף אותו, אך לא נע על גופו ולא יוצר תחושה שווה בכל נקודה בגוף. בשל כך, חשוב להשלים את המגע החסר באמצעות עיסוי. המגע מהווה צורך בסיסי הישרדותי.

העיסוי מהווה אמצעי תקשורת בין ההורה לבין התינוק. צילום: שאטרסטוק
העיסוי מהווה אמצעי תקשורת בין ההורה לבין התינוק. צילום: שאטרסטוק

מהם יתרונות העיסוי?

העיסוי מהווה אמצעי תקשורת בין ההורה לבין התינוק - ודרך מצוינת לחיזוק הקשר, באמצעות המגע וקשר העין. זוהי דרך מצוינת לגרום לתינוק להרגיש ביטחון, אמון, רוגע ואהבה. בנוסף, העיסוי מסייע בחיזוק כלל מערכות הגוף, מעודד את התינוק להכיר את גופו - ותורם להתפתחות המוטורית שלו. העיסוי עוזר לעיכול, שחרור גזים ולעצירות; העיסוי מפחית כאב (כגון: גזים ושיניים) ומחזק את המערכת החיסונית.

מתי אין לעסות?

עיסוי תינוקות אינו מתאים לתינוק עייף או רעב, לאחר חיסון (אלא אם חלפו 48 שעות), בזמן חולי, או מיד לאחר האוכל (ניתן לעסות רק כאשר חלפו 20 דקות מסיום תרכובת המזון).

מהם הגורמים שיש לשים לב אליהם בבחירת עיתוי העיסוי ובחירת החדר בו יתקיים העיסוי?

חשוב למצוא זמן קבוע שהת

מהו עיסוי "עזרה ראשונה" המומלץ לשעות הקשות של התקפי הגזים?

אפשר להתחיל בסיבוב, עם כיוון השעון, באזור השקע בשתי כפות הרגליים.

מגע עמוק - יד רודפת יד, מתחת לצלעות וכלפי מטה - שש פעמים.

בעדינות, להביא ירכיים אל הבטן - ולספור חמש עד עשר שניות.

תנועת שמש וירח שש פעמים.

בעדינות, להביא ירכיים אל הבטן - ולספור חמש עד עשר שניות.

יש לחזור על כל הסדרה שלוש פעמים. ניתן לחזור על הטיפול שלוש פעמים ביום, או עם כל החתלה.

גב - ראשית, נדגיש: אף פעם, אין ללחוץ על עמוד השדרה! נתחיל ממגע שקט - בגב עליון, גב תחתון ורגליים אחוריות.

תנועת גריפה: עורף - שכמות - עד העקבים (העלאת מודעות; וגרייה לזוקפי הגב).

בהמשך, תנועת ספר פתוח - הצמדת 2 כפות הידיים שלנו, הנחה על גב התינוק ופתיחה ממרכז - החוצה. נבצע תנועה זו, לאורך הגב - מלמעלה כלפי מטה, עד הישבנים.

נבצע תנועת X, מכתף לטוסיק נגדי ואז ספירלות - בעזרת האצבעות, נצייר ספירלה משני צדי עמוד השדרה וכלפי מטה. בהמשך, "נכתוב" את הספרה 8 מצדי עמוד השדרה; ונמשיך למעין צביטות עדינות, לאורך שני צדי עמוד השדרה.

בעזרת האצבעות, נלטף את עצם הזנב - ואז מגע רחב על הישבנים, תנועת סירוק, עם כריות האצבעות - וסיום בתנועת יד רחבה על העורף, שכמות ועקבים (ומגע עדין, המסמל סיום איבר).

ראש ופנים - חשוב לציין שיש תינוקות שאינם אוהבים מגע בפניהם.

ראש - מגע עדין על כל הראש (בעדינות באזור המרפסים), ליטוף קו השיער ומאחורי האוזניים.

פנים - אין לגעת בעיניים. עיסוי פנים תמיד ללא שמן - ומבוצע בסוף.

תמיכה משני צדי הראש והתחלת ליטוף אורכי על מרכז המצח, אגודל רודף אגודל, "ציור" משקפיים סביב העיניים; וסיום המשקפיים על גשר האף.

מגע מגשר האף - לצדי האף, עד הסנטר (כולל השהייה בצדי הנחיריים); וסיבובים עם כיוון השעון, סביב הפה (יכול לסייע במצבים של ריבוי פליטות).

בהמשך, נמולל אוזניים, נעסה ונמתח לכל אורך האוזן, גם מאחור.

לאחר מכן, נבצע שלוש משיכות רוחביות עם האגודלים, ממרכז המצח לכיוון הרקות, בירידה לכיוון הסנטר, תנועת משיכה נוספת על הגבול העליון של הגבות, "ציור" פס מהנחיריים, לאורך עצמות הלחיים - ומסביב לאוזן, פס מעל לשפה העליונה עד לחיבור הלסת וליד האוזן; בהמשך, פס מתחת לשפה התחתונה, עד לחיבור הלסת - וליד האוזן; ולבסוף, מגע עדין על הפנים.

לסיכום: רצוי וכדאי להמשיך לבצע עיסוי יומי לתינוק, כחלק מהשגרה וההרגל. ייתכן שכאשר התינוק יחל לזחול ולהיות תנועתי יותר, תתקשו להשכיבו ולעסות אותו, אך תמיד כדאי להמשיך ולנסות. יתכן מאוד שעם הזמן, הוא יתחיל שוב להביע עניין - וליהנות מהמגע.

יודגש כי ההנחיות במאמר זה אינן מחליפות הדרכה של מדריכת עיסוי תינוקות.

יעל וכמן היא אחות מוסמכת, מדריכת הנקה ומדריכת הורים לעיסוי תינוקות, יועצת למותג "טיפטיפות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום