סרטן השד: ממצאים חדשים

(0)
לדרג

ארגוני מחקר מארה"ב פרסמו ממצאים חדשים אודות סרטן השד: שתיית כוס יין או בירה אחת ביום עשויה לעלות את הסיכון לתחלואה, בעוד פעילות גופנית והנקה מורידה אותו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מנתונים חדשים מטעם ארגוני המחקר האמריקאים ה-AICR (American Institute for Cancer Research) ו-WCRF (World Cancer Research Fund) עולה כי שתיית כוס אחת של יין או בירה ביום (כ-10 גרם אלכוהול) עשויה להביא לעלייה של כ-5% בסיכון לסרטן שד בנשים לפני-מנופאוזה ועלייה של כ-9% בנשים לאחר מנופאוזה.

יתרה מזאת, הממצאים מעידים על ההשפעה המגנה של פעילות גופנית מפני סרטן שד, כאשר החוקרים מדווחים כי בקרב נשים לפני-מנופאוזה תועד סיכון נמוך ב-17% לסרטן שד באלו שעסקו בפעילות גופנית ברמה הגבוהה ביותר, בהשוואה לאלו שהיו הכי פחות פעילות גופנית. אותה השפעה מגנה תועדה בנשים לאחר-מנופאוזה, אם כי בדרגה מעט נמוכה יותר עם ירידה של כ-10% בסיכון בהשוואת הנשים הכי פעילות גופנית לאלו שהיו הכי פחות פעילות. בנוסף, פעילות גופנית בכללותה לוותה בירידה של 13% בסיכון לסרטן שד בנשים לאחר מנופאוזה.

מעבר לפעילות גופנית וצריכת אלכוהול, החוקרים מצאו קשרים נוספים עם הסיכון לסרטן שד. מהממצאים עולה כי עודף-משקל או השמנת-יתר לאורך ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה, כמו גם עליה גדולה יותר במשקל במהלך הבגרות. עם זאת, ישנן עדויות מוצקות לפיהן עודף-משקל או השמנת-יתר בין הגילאי 18-30 שנים הינה גורם מגן, עם סיכון מופחת לסרטן שד בנשים לפני ואחרי מנופאוזה.

הנקה הפחיתה את הסיכון לסרטן שד, אך גורמים התפתחותיים הובילו עלייה לינארית בסיכון.

בכל הנוגע לתזונה, העדויות בנושא מוגבלות. באשר לגורמים תזונתיים ספציפיים, מהדו"ח עולה כי צריכת ירקות ללא-עמילן, לדוגמא, עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן. מהעדויות עולה קשר בין מזונות המכילים קרוטנואידים (דוגמת גזר או תרד) ובין סיכון מופחת לסרטן שד, עם עדויות מוגבלות המעידות כי דיאטה עתירה בסידן עשויה גם כן להפחית את הסיכון לסרטן זה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום