הזעת יתר: בוטוקס יציל אתכם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מהזעת יתר בבית השחי? טיפול בבוטוקס יעזור לכם להתגבר על המבוכה והריחות. בני המשפחה והחברים יודו לכם מאוד. הקץ - לזיעה: רגע לפני הקיץ

שירותי אסתטיקה רפואית
077-2307018 (מספר מקשר)

הזעת יתר היא מצב של הזעה רבה, תכופה ומופרזת - שמופיעה ללא קשר לנסיבות. מטופל יאובחן כסובל מהזעת יתר, כאשר ידווח על הזעה מוגזמת, מבחינת כמות הזיעה ותכיפות ההזעה, שמופיעה גם במצבים שגרתיים, ללא הסבר סביר המצדיק את מאפייניה.

כך, כאשר אדם מזיע באופן מוגזם ובלתי סביר, למרות שמזג האוויר איננו חם, באופן שגורר הזעה כזו אצל מרבית האנשים, או כאשר הוא מזיע הרבה, למרות שהוא איננו עוסק בפעילות גופנית מוגברת שגוררת הזעה באיכות כזו - אז ניתן להסיק שהוא סובל מהזעת יתר, המצריכה טיפול. בנוסף לכך, יש אלמנט סובייקטיבי באבחנה: במקרה שהאדם חש אי נוחות, סבל ו/או פגיעה תפקודית או פגיעה באיכות חייו, בעקבות ההזעה, יש לנסות למצוא פתרון טיפולי שיועיל לו במצבו.

הזעת יתר עלולה להופיע בפנים, בידיים, בגב ובבתי השחי; לעתים, היא מופיעה ביותר ממוקד אחד. מי שמתמודד עם הזעת יתר אכן סובל סבל עמוק: לתופעה זו יש השלכות מרובות ומגוונות, שאינן נעימות כלל וכלל.

מצב של הזעת יתר גורם למטופל לסבל ולפגיעה באיכות החיים. צילום: שאטרסטוק
מצב של הזעת יתר גורם למטופל לסבל ולפגיעה באיכות החיים. צילום: שאטרסטוק

מהן ההשלכות של הזעת יתר?

מצב של הזעת יתר עלול לפגוע באופן קריטי במטופל ולגרום לו סבל ופגיעה באיכות החיים. אנשים הסובלים מהזעת יתר מדווחים על פגיעה קשה בתפקוד האישי, המקצועי והחברתי. ישנם דיווחים על הימנעות מסיטואציות חברתיות, התבודדות, התכנסות וחשש.

החרדה, הדחק והמתח - סביב הופעת ההזעה, במגוון מצבים, מגבירים את ההזעה; וכך, נוצר מעגל שקשה לפרוץ אותו - ואשר מוביל לפגיעה בביטחון העצמי של האדם ובתפקודו.

החשש מהופעת כתמי זיעה והמבוכה הנלווית לכך, משפיעים גם על המלתחה של הסובלים מהזעת יתר: הם בוחרים בבגדים, בהם כתמי הזיעה פחות בולטים; חלקם גם נמנעים מקשרים חברתיים או זוגיים, נמנעים ממחוות גופניות מקובלות (לחיצת ידיים) ומתחמקים מאירועים מגוונים.

החדשות הטובות הן שכיום יש טיפול יעיל, המונע הזעת יתר בבתי השחי. מדובר בטיפול באמצעות הזרקות בוטולינום טוקסין (בוטוקס או דיספורט) לבלוטות הזיעה בבתי השחי, אשר מונע את ההזעה - ופותר את הבעיה.

מה כולל טיפול בבוטולינום טוקסין נגד הזעה בבתי השחי?

בוטולינום טוקסין הוא רעלן סינתטי, אשר מוזרק לבלוטות הזיעה בבית השחי - ומונע את פעולתן. הטיפול בבוטולינום טוקסין נגד הזעה בבתי השחי כולל שני מפגשים. במפגש הראשון, מבוצעת הזרקת החומר אל אזורי המטרה; ובמפגש השני, שמתקיים חודש לאחר מכן, מתבצעת ביקורת. במפגש הביקורת מאותרים מקרים בהם יש צורך בהזרקה נוספת. למשל: כאשר ההזרקה הראשונית לא כיסתה את כל מקורות ההזעה - ויש צורך בחומר נוסף באזור מסוים, כדי להשיג את מלוא האפקטיביות של הטיפול.

מהן תוצאות הטיפול?

לאחר המפגש השני והשלמת הטיפול באופן יסודי, נהנים המטופלים מתוצאות נהדרות: הטיפול יעיל ואפקטיבי מאוד, הם לא סובלים מהזעה מבתי השחי והפגיעה באיכות חייהם נפסקת.

לכמה זמן נשמרות תוצאות הטיפול?

בתשובה לשאלה זו, טמון החיסרון העיקרי של טיפולי בוטולינום טוקסין - נגד הזעת יתר. תוצאות הטיפול נשמרות למשך מספר חודשים (6-9 חודשים). וכדי להמשיך וליהנות מהתוצאות, יש לחזור על הטיפול. חשוב לציין כי במקרים שיש הזעה מפצה יש יתרון לכך שהשפעת החומר היא זמנית.

אבל, מאחר שזהו לא רק פתרון יעיל - אלא זהו גם, למעשה, הטיפול היחיד להזעת יתר, שאיננו מחייב ניתוח ואשפוז, רבים בוחרים בו, למרות אי הנוחות הכרוכה בצורך בביצועו כל מספר חודשים.

האם זהו החיסרון היחיד של הטיפול? מה לגבי כאבים?

הטיפול אינו כרוך בכאב, אלא גורם לאי נוחות קלה בזמן הדקירה, שהיא שטחית, משום שבלוטות הזיעה נמצאות בשכבה העליונה של העור. ניתן לעשות את הטיפול "על הדרך", תוך כדי שגרת היום יום, ללא צורך באשפוז, הרדמה או תקופת החלמה - ומיד לאחר הטיפול, ניתן לחזור ללימודים או לעבודה.

מה לגבי תופעת "הזעה מפצה"?

ברוב הטיפולים הקיימים נגד הזעת יתר, עלול להתפתח תהליך המכונה "הזעה מפצה": הגוף, שמוכרח להמשיך ולהצטנן באמצעות הזעה, מפסיק להפריש זיעה דרך הבלוטות המנוטרלות בבית השחי (אלה שנוטרלו במסגרת הטיפול) - אך מפריש זיעה דרך בלוטות זיעה במיקומים אחרים בגוף. כך, עלולה להיווצר הזעת יתר בכפות הידיים, בגב, בישבן, בפנים, במצח, בראש, ברקות, בכפות הרגליים ועוד.

כדי להימנע ממצב זה, יש לבצע בחירה מוקפדת של המטופלים: טיפול בהזעת יתר בבתי השחי בעזרת בוטולינום טוקסין מומלץ רק למי שסובל מהזעה ממוקדת בבתי השחי. הדגש הוא על המילה "ממוקדת". מטופל שנוטה להזיע לא רק בבתי השחי, אלא גם במקומות אחרים - הוא מטופל שמועד לפתח את המצב הבלתי רצוי של הזעת יתר מפצה.

לעומת זאת, הסיכוי שמטופל שמדווח על הזעה ממוקדת רק בבתי השחי יפתח הזעה מפצה הוא קלוש - ולכן הוא מועמד מתאים לטיפול. בשל האמור לעיל, יש חשיבות רבה להתאמת הטיפול למטופל ולאיתור קפדני ומושכל של המועמדים לטיפול.

הזעת יתר עלולה להופיע בפנים, בידיים, בגב ובבתי השחי. צילום: שאטרסטוק
הזעת יתר עלולה להופיע בפנים, בידיים, בגב ובבתי השחי. צילום: שאטרסטוק

איך ניתן לקבוע את מידת התאמתו של מטופל - לטיפול בבוטוקס?

זהו תפקידו של הרופא המטפל. לרופא בעל ניסיון יש את הידע, הכלים והמיומנויות - שמאפשרים לו לבחון את המועמדים לטיפול ולקבוע מראש בביטחון רב, האם מועמד מסוים יפתח הזעה מפצה, או שמא יצליח ליהנות מתוצאות הטיפול - מבלי לשלם מחיר בלתי רצוי.

בפגישה הראשונית בין המטפל והמטופל, יבצע הרופא בדיקה גופנית ותשאול של המטופל; ולאחר ניתוח נתונים ומאפיינים שונים, הוא יוכל להמליץ למטופל האם לעבור את הטיפול, תוך מתן הסבר על מהות הטיפול, יתרונותיו והשלכותיו.

יש לציין כי העלויות הכספיות זולות יותר בטיפול בבוטולינום טוקסין מאשר בניתוחים, שמצריכים הכנה לניתוח והרדמה כללית וגם כרוכים לעיתים בכאבים עזים בזמן ההתעוררות מהרדמה. חשוב לזכור כי גם הניתוחים השונים עלולים לגרום להזעת יתר מפצה במקומות שונים, שלא היו טרם הניתוח וגם לא יחלפו. בנוסף, הניתוחים עלולים לגרום לתופעות לוואי לצמיתות ועשויים להופיע זמן רב אחרי הניתוח. פה טמון היתרון המרכזי של הבוטולינום טוקסין שהוא נותן פתרון לתקופה יחסית ארוכה, הטיפול אינו כרוך בכאבים וכמעט אין תופעות לוואי. ואם מופיעות כאלה, הן נעלמות מהר מאוד.

לסיכום: אם אתם סובלים מהזעת יתר בבתי השחי (ולא במספר מקומות נוספים), נראה כי טיפול בבוטולינום טוקסין יוכל לפתור את הבעיה במהירות וביעילות, ללא חשש להתפתחות תופעת זיעה "מפצה".

ד"ר ברנרדו שטראוס הוא מומחה לרפואה משפחה ורפואה פנימית, עוסק ברפואה אסתטית ורפואת כאב, מנהל מרפאה פרטית בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום