תוספי תזונה: הגנה מסרטן ערמונית

(5)
לדרג

סרטן הערמונית היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים. מחקרים מעלים כי צריכת ליקופן, איזופלבונים, סלניום, אבץ ודקל ננסי - מפחיתה משמעותית את הסיכון

מאת: ד"ר יוסף אריאלי

מחלת סרטן הערמונית היא מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב גברים. בארה"ב מתגלים מדי שנה כ-186,000 מקרים חדשים של סרטן הערמונית. מדי שנה, מתים ממחלה זו כ-28,600 גברים. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, בישראל מתגלים כל שנה כ-2,250 מקרים חדשים של סרטן הערמונית. כ-380 גברים מתים מהמחלה מדי שנה.

מהם גורמי הסיכון המשפיעים על הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית?

גיל מבוגר ומוצא מגבירים את אחוזי השכיחות של סרטן הערמונית. בארה"ב יש שכיחות גבוהה יותר של סרטן הערמונית בקרב האפרו אמריקנים יחסית ללבנים. בארץ אין עדות לכך שיש הבדל בין העדות השונות, אבל יש עליה בשכיחות של המחלה אצל אנשים משכבה סוציאואקונומית נמוכה או השכלה נמוכה וכן באנשים הסובלים מהשמנת יתר מוגזמת, מעשנים ושותים אלכוהול. הדבר כנראה נובע מחוסר מודעות לגילוי מוקדם של המחלה ולאורח חיים בריא.

בנוסף, משפיעה היסטוריה משפחתית: גברים שאבא שלהם חלה במחלה - נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה.

שיעורי התחלואה בסרטן הערמונית נמצאים בעלייה מתמדת בעשור האחרון. ככל שעולה הגיל - כך גם עולה הסיכון לחלות בסרטן הערמונית.

בישראל מתגלים כל שנה כ-2,250 מקרים חדשים של סרטן הערמונית. צילום: שאטרסטוק
בישראל מתגלים כל שנה כ-2,250 מקרים חדשים של סרטן הערמונית. צילום: שאטרסטוק

האם נטילת תוספי תזונה משפיעה על הסיכון לחלות בסרטן הערמונית?

הוכח באופן חד משמעי כי ניתן למנוע את התפתחות סרטן הערמונית על ידי נטילת תוספי תזונה.

ליקופן הוא סוג של קרוטנואיד (Carotenoid), הנמצא במגוון מוצרי מזון, כולל עגבניות ואבטיחים.

מחקרים אפידמיולוגיים שונים הראו שיש קשר בין צריכת ליקופן לבין סיכון נמוך יותר לחלות בסרטן הערמונית.

העבודה המשמעותית בנושא זה באה מ-Health professionals follow-up study. מחקר זה כלל כ-47,000 אנשים, מתוכם אובחנו 2,481 גברים עם סרטן הערמונית. נמצא כי צריכת ליקופן נמצאת במתאם לסיכון נמוך לחלות בסרטן הערמונית.

במחקר נוסף - Prostate, lung, colorectal and ovarian cancer study - נבדקו 1,338 גברים עם סרטן הערמונית; ונמצאה השפעה מגנה של ליקופן בחולי סרטן ערמונית תורשתי.

מהו ליקופן? האם בישול עגבניה מגביר את ספיגתו בגוף?

מחקרים מעבדתיים מראים שליקופן הוא נוגד החמצון (אנטיאוקסידנט) החזק ביותר בטבע והוא מצוי בריכוזים גבוהים בעגבניות, מוצרי עגבניות ומיני מזונות אחרים. עגבניות מבושלות מכילות ריכוז גבוה יותר של ליקופן, יחסית לעגבניות טריות. החימום משחרר את הליקופן ממקום אגירתו ועל ידי כך הוא נעשה זמין יותר לספיגה על ידי הגוף.

מהם פיטוכימיקלים? מה מייחד את האיזופלבונים משאר הפיטוכימיקלים?

איזופלבונים הם תת-קבוצה מבין מאות רכיבי המזון הנקראים פיטוכימיקלים.

הפיטוכימיקלים אינם רכיבי מזון חיוניים, אך לא אחת יש להם השפעות בריאותיות חשובות ומיטיבות. מספר צמחים מכילים כמויות קטנות של איזופלבונים - אך מבחינה תזונתית, פולי סויה ומוצרי סויה הם המזונות השכיחים היחידים שמספקים כמות משמעותית של רכיבים אלה. מחקרים רבים מצביעים על כך שמזונות סויה מקטינים את הסיכון להתפתחות סרטן הערמונית. בנוסף, ייתכן שאיזופלבונים מסייעים בטיפול בסרטן זה, משום שהוכח שהם מקטינים את רמת ה-PSA בגברים שלקו בסרטן הערמונית (PSA הוא "מרקר" לבדיקת רמת המחלה בגוף החולה).

נמצא קשר סטטיסטי בין רמת PSA נמוכה לבין החלמה מסרטן הערמונית. ייתכן שאיזופלבונים מקלים גם את תופעות הלוואי של טיפולי הקרנה, בקרב גברים שלקו בסרטן הערמונית.

מהי השפעת דקל ננסי על בריאות הערמונית?

דקל ננסי נחשב הצמח "מספר אחד" לטיפול בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית.

כידוע, השתנה דחופה והטלת שתן מרובה בלילה קשורה להרחבה שפירה של בלוטת הערמונית. כאשר תאי הערמונית משגשגים, הערמונית מתרחבת - ועלולה ללחוץ על דרכי השתן. זו הסיבה מדוע, בדרך כלל, התופעות של בלוטת ערמונית מורחבת קשורות למערכת השתן. תאי הערמונית משגשגים עקב חוסר איזון הורמונלי.

אורולוגים ממליצים על דקל ננסי, מכיוון שמדובר בצמח נחקר ומוכר - לשימוש בהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית וכל התופעות הנלוות אליה. ידועים מנגנוני ההשפעה של דקל ננסי על המערכת ההורמונלית הגברית.

 ליקופן נמצא במגוון מוצרי מזון, כולל עגבניות ואבטיחים. צילום: שאטרסטוק
ליקופן נמצא במגוון מוצרי מזון, כולל עגבניות ואבטיחים. צילום: שאטרסטוק

מהי ההשפעה של צריכת אבץ על בריאות הערמונית?

אבץ נמצא בערמונית בריכוז מאד גבוה. מתברר שהריכוז של האבץ ברקמת סרטן הערמונית מהווה רק 10%-25%, יחסית לרקמת ערמונית שפירה. עובדה זו מרמזת לכך שהאבץ חשוב ביותר לבריאות הערמונית.

במחקרים אפידמיולוגיים, הוכח שלאבץ יש תפקיד חשוב בתפקוד תקין של תאי הערמונית. מחקרים מוכיחים שריכוז נמוך של אבץ בפלסמה קשור עם התפתחות סרטן הערמונית ובעלייה בתמותה, כתוצאה ממחלה זו. לעומת זאת, תוספת תזונה של אבץ גרמה לירידה בסיכון לחלות בסרטן הערמונית. מחקרים אחרים מוכיחים שתוספת אבץ מנעה את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית אלים.

מה בנוגע לסלניום והשפעתו הרפואית על הערמונית?

סלניום מופיע בשתי צורות: אורגנית (סלנו-מתיונין וסלנו-ציסטאין) ואנאורגנית (selenate ו-selenite). בשתי צורות אלה, יכול סלניום להוות מקור טוב במזון. מספר מחקרים דיווחו שצריכת סלניום נמוכה במזון כרוכה בסיכון מוגבר לסרטן הערמונית.

במהלך ניסוי פרוספקטיבי, בקרב למעלה מ-50,000 גברים עובדי מערכת הבריאות בארה"ב (HPS), נמצא מתאם הופכי מובהק - בין רמת סלניום בציפורן הבוהן, לבין הסיכון לסרטן הערמונית: במחקר זה התגלו 181 גברים שאובחנו עם מחלה מתקדמת. לעומתם, נבדקו 181 גברים בריאים. אלה מהנבדקים עם רמת סלניום בציפורן הבוהן, שהתאימה לצריכת סלניום יומית של 159 מיקרוגרם, היו בעלי סיכון נמוך ב-65% ללקות בסרטן ערמונית מתקדם, בהשוואה לאלה ממשתתפי המחקר, בהם רמת סלניום בציפורן התאימה לצריכה יומית של 86 מיקרוגרם סלניום בלבד.

לסיכום: תוספי תזונה עשויים לעזור במניעת סרטן הערמונית והטבה במצבם של גברים, שכבר חלו בסרטן הערמונית. חשוב לציין שמומלץ להתייעץ עם רופא מומחה אורולוג, לפני תחילת הטיפול בתוספי מזון.

ד"ר יוסף אריאלי הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום