סחרחורת: כיצד מאבחנים ומטפלים?

(57)
לדרג
תוכן מקודם

מסתובב לכם הראש? אתם לא לבד: אנשים רבים מתמודדים עם סחרחורות. איך תדעו אם מדובר במחלת הקריסטלים, מנייר, וסטיבולר נויריניטיס או "סתם" כאב ראש? מדריך

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2306923 (מספר מקשר)

סחרחורת היא תסמין שכיח. חלק גדול מהאנשים שמגיעים לחדרי מיון בבתי החולים מתלוננים על סחרחורת.

מהם הגורמים לסחרחורת?

הגורמים לסחרחורת שונים; ובאופן עקרוני, נהוג לחלק את הגורמים לשתי סיבות עיקריות, השונות באבחנה ובטיפול:

1. סחרחורת שמקורה במערכת שיווי המשקל שבאוזן הפנימית.

2. סחרחורת שמקורה אינו במערכת שיווי המשקל - ועלולה לנבוע מסיבה מוחית, סיבה פנימית (למשל: יתר לחץ דם), סיבה אורתופדית (בעיות בעמוד שדרה), סיבה עינית (בעיה בראייה) או פסיכולוגית.

מקורה של סחרחורת סיבובית הוא במערכת שיווי המשקל. צילום: שאטרסטוק
מקורה של סחרחורת סיבובית הוא במערכת שיווי המשקל. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לאבחן את מקור הסחרחורת?

ישנם שני סימנים המסייעים להבדיל בין סוגי הסחרחורות השונים:

תיאור הסחרחורת: התחושה של סחרחורת שמקורה במערכת שוויי המשקל שבאוזן הפנימית, תמיד תהיה סיבובית והחולה ירגיש שהוא מסתובב, או שהעולם מסתובב סביבו (בדומה לתחושה של סיבוב בקרוסלה).

ניסטגמוס (ניד): תנועה מיוחדת של העיניים, המופיעה בזמן הסחרחורת ומהווה סימן חשוב לסחרחורת של מערכת שיווי המשקל. את תנועת הניסטגמוס בודק הרופא במנוחה ובביצוע פעולות שונות המגרות את מערכת שיווי המשקל, כמו שכיבה במיטה והזזת הראש.

המאפיינים של סחרחורת שמקורה במערכת שיווי המשקל

1. כל סחרחורת שמקורה במערכת שיווי המשקל מופיעה בהתקפים, עם התחלה וסוף ההתקף שביניהם החולה מרגיש טוב. הסחרחורות שמקורן במערכת שיווי המשקל, נבדלות זו מזו במשך ההתקף (ולכל אחת טיפול שונה).

2. בהתקף החולה חש בתנועה סיבובית של הסביבה או של הראש. יכולה להתלוות לכך תחושת בחילה והקאה.

3. לעולם אין איבוד הכרה/ התעלפות.

4. מופיעה ניד אופייני.

המאפיינים של סחרחורת שמקורה אינו במערכת שיווי המשקל

1. הסחרחורת יכולה להופיע בצורה מתמשכת ללא התקפים. מחלת סחרחורת שמופיעה כל הזמן, בלי הפסקה ולא בהתקפים - מקורה אינו במערכת שיווי המשקל, אלא מסיבות אחרות: סיבות פנימיות, מוחיות, אורתופדיות, עיניים או פסיכולוגיות.

2. התחושה אינה סיבובית אלא תחושה של ריחוף, ראש קל, שחור בעיניים, או עומד להתעלף.

3. יכולה להיות התעלפות/ איבוד הכרה.

4. אין ניד אופייני.

כדי להבדיל בין שתי צורות הסחרחורת - זו שמקורה במערכת שיווי המשקל וזו שאינה, ניתן לבצע גם בדיקות מעבדה שונות שהחשובה שבהן היא בדיקת ENG (Electronyistagmography) שבה מגרים את מערכת שיווי המשקל על ידי תנועות שונות של הראש ובהכנסת מים חמים וקרים לאוזניים. תנועת העיניים- הניד נקלט על ידי מכשיר אופטי נרשם ומשווה בין שני הצדדים.

הטיפול בסוגי הסחרחורת השונים שונה זה מזה ולכן חשובה האבחנה.

מהם סוגי מחלות הסחרחורת, שמקורן במערכת שיווי המשקל שבאוזן הפנימית?

כאשר התקף הסחרחורת נמשך שניות, בדרך כלל מדובר במחלה של אבני הסידן של האוזן הפנימית, המכונה "מחלת הקריסטלים".

התקף סחרחורת שנמשך שעות הוא ככל הנראה מחלת "מנייר".

התקף שנמשך ימים יכול להיות מחלת "וסטיבולר נויריניטיס".

המבנה האנטומי של מערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית. אילוסטרציה: שאטרסטוק
המבנה האנטומי של מערכת שיווי המשקל באוזן הפנימית. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מחלת הקריסטלים:

הקריסטלים הם אבני סידן קטנות, שנמצאות באוזן הפנימית ותפקידן להפעיל לחץ על איבר החישה כדי לאפשר את תחושת העלייה והירידה של הגוף. כאשר אבני הסידן מתנתקות ממקומן, הן לוחצות על איבר התחושה של התנועה הסיבובית של הראש וגורמות כך להופעת סחרחרות בשינויי התנועה של הראש.

המחלה מתאפיינת בהתקפים קצרים, של מספר שניות, המופיעים בשינויי תנוחה (לרוב, תוך כדי שכיבה במיטה). המחלה עלולה להופיע לאחר חבלות ראש, במחלות ניווניות שונות (כמו סוכרת, לעיתים גיל) וגם ללא הסבר (אידיופטי). זוהי מחלת הסחרחורת השכיחה ביותר - ובחלק גדול מהמקרים, המחלה חולפת מעצמה, לאחר תקופה של כ-6 חודשים.

הטיפול המקובל הוא החזרת הקריסטלים למקומם. כדי להחזיר את הקריסטלים למקומם, עושים מניפולציות - תנועות ראש מיוחדות, שמחזירות את הקריסטלים למקומם; וכך, פוסקת הסחרחורת. אחרי הפעולה, מומלץ לעשות גם פיזיותרפיה של סחרחורות, שמאמנת את המוח להתגבר על תחושת הסחרחורת.

מחלת מנייר:

זוהי מחלה כרונית, המתאפיינת בהתקף סחרחורת שנמשך שעות ומלווה בדרך כלל בליקוי שמיעה, צפצופים ותחושת לחץ באוזניים. בתחילתה, המחלה חד צדדית; ובחלק מהמקרים, הופכת להיות דו צדדית. הסיבה להופעת המחלה היא עלייה בלחץ הנוזל בתוך האוזן הפנימית.

הטיפול במחלת מנייר מחולק לשלבים:

1. בשלב הראשון, ניתנים כדורים שמפחיתים את לחץ הנוזל באוזן הפנימית.

2. כאשר הכדורים אינם עוזרים - ניתן להזריק ישירות לתוך האוזן התיכונה אנטיביוטיקה מסוימת (גנטמיצין), שפוגעת במערכת שיווי המשקל באותו הצד - ובכך מעודדת את הריפוי העצמי של הסחרחורת. כאשר איבר שיווי המשקל פגוע חלקית, המוח אינו יכול להתגבר על הפגיעה ורק כאשר הפגיעה הופכת להיות מלאה, מתרחשת הבראה והתאמת המוח לסחרחורת. תפקיד האנטיביוטיקה המוזרקת לאוזן - הינו לאפשר למוח להבריא.

מחלת "וסטיבולר נויריניטיס":

וסטיבולר נויריניטיס נגרמת ככל הנראה על ידי וירוס. התקף הסחרחורת יכול להימשך עד 3 שבועות. הסחרחורת אינה מלווה בליקוי בשמיעה וחולפת מעצמה. הטיפול המקובל הוא מנוחה ותרופות נגד סחרחורת ובחילה.

לסיכום: האבחנה במקרים של סחרחורת חשובה שכן היא שקובעת את הטיפול הנכון. יש להבדיל תחילה בין מחלה של איבר שיווי המשקל באוזן הפנימית לבין מגוון בעיות אחרות שיכולות לגרום לתחושת סחרחרות שמקורן יכול להיות פנימית, אורתופדית, עיניים ופסיכולוגיה.

חשוב להבין כי מחלות הסחרחורת השונות, ממקור האוזן הפנימית (מערכת שיווי המשקל) - הן תסמין שאינו נעים ופוגע בתפקוד הגוף, אך אינו מאיים על הבריאות והחיים; ובמרבית המקרים - חולף מעצמו.

פרופ' יונה קרוננברג הוא מנהל לשעבר של מחלקת אף, אוזן גרון, במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום