OCD: יסודיות או אובססיה?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הקפדה על סדר, ניקיון ודייקנות הן תכונות מבורכות שמסייעות לאדם להצליח - אך כשהן מוגזמות וגובות מחיר מהאדם וסביבתו, ייתכן שמדובר ב-OCD: הפרעה טורדנית כפייתית

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2310110 (מספר מקשר)

האם אתם מתעקשים שהילדים יורידו את הנעליים לפני הכניסה לבית? מסדרים את החולצות בארון בסדר מופתי? משתגעים כשיש מעט בלגן? עושים הכל כדי להגיע בזמן לעבודה - ולעמוד במטלות השונות?

כל אלה מהווים מעשים שמערבים אלמנטים של אובססיביות וכפייתיות. במצב דברים מסוים, אלמנטים אלה יכולים גם להיות ברכה וערובה להצלחה (אישית, משפחתית, חברתית ומקצועית). עם זאת, במקרים אחרים, אלמנטים אלה יכולים גם להעיד על קיומה של הפרעה טורדנית כפייתית (ר"ת בלעז: OCD) - מצב המחייב אבחון וטיפול.

רחיצה תכופה וחוזרת של הידיים היא סוג של טקס כפייתי. צילום: שאטרסטוק
רחיצה תכופה וחוזרת של הידיים היא סוג של טקס כפייתי. צילום: שאטרסטוק

מהי הפרעה טורדנית כפייתית, OCD?

OCD - ראשי תיבות של Obsessive compulsive disorder - ובעברית: הפרעה טורדנית כפייתית. זוהי הפרעה נפשית, המתאפיינת במחשבות טורדניות (אובססיה) ו/או במעשים כפייתיים (קומפולסיביות). אדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית איננו מצליח להשתלט על מחשבות שמציפות אותו שוב ושוב - ומשתלטות עליו בדרכים שונות. האדם יכול לסבול גם מכפייתיות, בנוגע למעשים: הוא מבצע מעשה מסוים באופן כפייתי - ולא יכול להימנע מביצועו.

מהן מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות שמשתלטות על הליך המחשבה של האדם הסובל מ-OCD יכולות להיות מחשבות מכל סוג. הן יכולות להיות תהיות קיומיות, שאלות בנוגע לדת ומוסר, מחשבות "אסורות" (מנוגדות לערכים או למצפון) ועוד. העניין המרכזי ההופך אותן להפרעה הוא חוסר היכולת להפסיק אותן ולשלוט בהן: המחשבות צפות ומסיחות את דעתו של האדם, ממחשבות ו/או פעולות אחרות. הן מעסיקות ומטרידות אותו, מסבות לו אי נחת, חרדה וחוסר מנוחה - והוא לא יכול להפסיק לחשוב.

מהם מעשים כפייתיים?

ישנם סוגים רבים של מעשים כפייתיים, אשר מי שסובל מ-OCD מבצע - בשל ההפרעה הנפשית הזו. העניין הוא חזרתיות והיעדר שליטה: האדם מרגיש מחויב לעשות את המעשה - ולא יכול להימנע ממנו. הוא נעדר שליטה - בנוגע לביצוע המעשה.

מעשים הנעשים בכפייתיות יכולים להיות טקסים שונים, רחיצה תכופה וחוזרת של הידיים, תלישת שיער, חזרה על פעולה (הכנסת פריטים לתיק, כיבוי והדלקת אור) מספר פעמים: בדיקה חוזרת ונשנית של פעולות חשובות לביצוע (האם נעלתי את הדלת? האם שלחתי את המייל החשוב? האם כיביתי את הגז?).

האם יש דרגות חומרה שונות להפרעת OCD?

אכן, הפרעה טורדנית - כפייתית עשויה להופיע בדרגות חומרה שונות. במקרים קלים ביותר, ישנם רק תסמינים קלים של ההפרעה. למשל: במקרים בהם אדם מאד אחראי, מאד מסודר, דייקן בצורה קיצונית, מאורגן וממלא מטלות בדבקות. ייתכן שאדם כזה נמצא על הספקטרום של הפרעת OCD - והתנהלותו הנוקשה היא ביטוי לקיום ההפרעה.

לרוב, תסמינים קלים יעידו על הימצאות בקצה הקל של קשת ההפרעות הטורדניות-כפייתיות. אולם, ישנם כמובן גם מי שסובלים מתסמינים חמורים יותר; וישנם אנשים המצויים בקצה הקשה של הסקאלה, אשר ההפרעה משבשת לחלוטין את חייהם ואת תפקודם.

מתי התנהגות אחראית, בוגרת ומוקפדת תוגדר כ-OCD?

הכל שאלה של כמות ואיכות: אם התסמינים פוגעים בתפקוד ו/או באיכות החיים של האדם; ו/או במצבים בהם הסביבה (ילדים, בת זוג, עמיתים לעבודה) סובלים בשל התנהלותו של האדם. במקרים אלה, צריכה להידלק נורה אדומה.

בקלות רבה מאד, נטייה לדייקנות, שאיפה לפרפקציוניזם והקפדה יתירה - עלולות להפוך להפרעה טורדנית כפייתית, המחייבת אבחון וטיפול. כך קורה כאשר המחשבות והמעשים הופכים טורדניים, כפייתיים - והאדם מאבד שליטה. מצב כזה גורם נזק לאדם עצמו ולסובביו. יש לזהות את ההפרעה - ולטפל בה.

כיצד מאובנת הפרעה טורדנית כפייתית?

חשוב שאבחון מצבו הנפשי של אדם וקביעה לפיה הוא סובל מ-OCD יבוצעו רק על ידי אנשי מקצוע מוסמכים,
בתחום רפואת הנפש. מומחים לפסיכיאטריה ולעתים גם פסיכולוגים קליניים יכולים לאתר את החשש לקיומה של המחלה - ולאבחן את קיומה, גם במקרים בהם התסמינים פחות ברורים ומובהקים.

ישנם אנשים הסובלים מהפרעה בדרגה חמורה - ואז ברור להם, או לסובבים אותם שהם צריכים עזרה. כשהם אכן פונים לעזרה נפשית, ניתן לאבחן אותם ביעילות. לעומת זאת, אנשים עם תסמינים פחות מובהקים מתמהמהים בקבלת טיפול - ולא תמיד מבינים מה מפריע להם ומזיק להם. כאשר אנשים אלה מגיעים לטיפול, ניתן לאבחן את קיומה של ההפרעה - ולהציע טיפול מתאים.

מהו הטיפול המקובל בהפרעה טורדנית כפייתית?

הטיפול ב-OCD הוא טיפול משולב: טיפול המשלב מתן תרופות, לצד טיפול פסיכולוגי. כיום הטיפול היעיל ביותר ל-OCD הוא טיפול המשלב בין טיפול תרופתי, לבין טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).

הטיפול ב-OCD הוא משולב: מתן תרופות לצד טיפול פסיכולוגי. צילום: שאטרסטוק
הטיפול ב-OCD הוא משולב: מתן תרופות לצד טיפול פסיכולוגי. צילום: שאטרסטוק

מה כולל טיפול תרופתי ב-OCD?

הטיפול התרופתי להפרעה טורדנית כפייתית נעשה על ידי תרופות נוגדות דיכאון וחרדה (SSRI). הטיפול התרופתי מסייע לרבים מהמטופלים ומוביל להפחתת התסמינים. חשוב להתאים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל, מאחר שההשפעה של תרופות אלה על כל אדם היא השפעה שונה.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD?

זהו טיפול המכונה CBT (ראשי תיבות: Cognitive Behavioral Therapy; ובעברית: טיפול קוגניטיבי התנהגותי). טיפול זה שואף לשנות דפוסי מחשבה ודפוסי התנהגות "בעייתיים" ולאפשר לאדם לשפר את תפקודו, תוך מיתון האובססיות והדחפים ושליטה במחשבות ובמעשים.

מהן התוצאות המיוחלות של הטיפול?

הטיפול המשולב (טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול תרופתי) נחשב טיפול יעיל, המסייע לאדם הסובל מ-OCD לשלוט בהפרעה ובהשלכותיה על חייו. רבים מהמטופלים מדווחים על שיפור בתפקוד והפחתת התסמינים, בעזרת טיפול משולב.

על פי רוב, קל יותר להשפיע על ההיבט "המעשי" של ההפרעה, כלומר להשפיע על ההשלכה של הפרעת OCD בהקשר של המעשים הכפייתיים: מעשים קל יותר למנוע; זאת, בעוד שאת המחשבות קשה יותר לנווט ולרסן - ולפיכך הטיפול בהיבט זה נחשב למאתגר יותר.

לסיכום: קיים גבול עדין בין יסודיות ודייקנות, לבין הפרעה טורדנית כפייתית. רק אנשי מקצוע מומחים יודעים לאבחן האם מדובר ב-OCD. במקרה שמדובר בהפרעה טורדנית כפייתית, מומלץ לטפל בה בשילוב של תרופות ופסיכותרפיה.

ד"ר אילן ניסל הוא מומחה לפסיכיאטריה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום