על שינה טובה ומצב נפשי

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי גם חוסר שינה קל, של שעה בלבד, עשוי להשפיע עלינו לרעה ולגרום לנו לתחושת עצבנות, ייאוש, אי שקט ואפילו דיכאון וחרדה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

האם אתם מרגישים כי לאחרונה חלה התדרדרות במצבכם הנפשי? ייתכן והסיבה היא חוסר קל בשעות שינה. למרות שבעבר הדיווחים הצביעו על קשר בין הפרעות שינה חמורות בלבד לבין תסמינים פסיכולוגיים, ממחקר חדש שהוצג במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology עולה כי אפילו חסר שינה קל עשוי להשפיע עלינו לרעה.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 20,851 משתתפים (50.4% נשים, גיל ממוצע של 47.5 שנים) במערכת Behavioral Risk Factor Surveillance System בשנת 2012. בסקר טלפוני נשאלו נבדקים אודות מגוון נושאים בריאותיים, כולל הרגלי שינה, פעילות גופנית ומאפיינים דמוגרפיים.

המשתתפים נשאלו כמה שעות ישנו בדרך כלל במהלך פרק זמן של 24 שעות, כולל תנומות במהלך היום. הם גם נשאלו אודות תחושת עצבנות, ייאוש, אי-שקט או דיכאון ללא אפשרות להתעודד במהלך 30 הימים האחרונים, וכן כמה ימים מצבם הנפשי לא היה טוב.

שינה אופטימלית (7-9 שעות בלילה) תועדה ב-60.6% מהנשאלים, אך משך שינה קצר (6 שעות) תועד ב-23.8% ושינה לא-מספקת (עד חמש שעות שינה) ב-12.9% מהנשאלים.

לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון משתנים דוגמת גיל, מין ומדד מסת גוף, החוקרים זיהו קשר הפוך בין משך השינה ובין מספר הימים במצב נפשי ירוד. מהנתונים עלה כי כל שעת שינה נוספת מעבר לשינה האופטימלית לוותה בירידה בסיכוי להפרעת מצב רוח.

בנשים שישנו 6 שעות במקום 7-9 שעות בלילה תועד סיכון מוגבר לכל הסיבוכים שנבחנו, בהשוואה לגברים, בעיקר תחושת דיכאון. עוד תואר בנשים קשר הפוך בין משך שינה טוב ובין מספר הימים במצב נפשי ירוד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום