כתרים לשיניים: חיוך מלכותי ויפה

(0)
לדרג

כתרים לשיניים מהווים אמצעי יעיל במיוחד לשיקום הפה ומחזירים את האסתטיקה והתפקוד לשיניים פגומות. מהם סוגי הכתרים הקיימים? ואיך בוחרים סוג מתאים?

מאת: ד"ר רז חנן

כתרי שיניים הם שם נרדף לכותרות השן - אותו חלק לבן, שיוצא מהחניכיים ומרכיב את קשת השיניים שלנו. עם זאת, כאשר מדברים על כתרים לשיניים - מתכוונים לרוב לתחליפים מלאכותיים של אותן כותרות שיניים. כתרים לשיניים הם כתרים מלאכותיים, הנוצרים במעבדה - ומשמשים להחלפת כותרת שן קיימת, כחלק מטיפול דנטלי, במסגרת פתרון לבעיות דנטליות מגוונות.

מעצבים במיוחד את כתר השיניים המלאכותי, הנוצר במעבדה עבור המתרפא - וממקמים אותו בקשת השיניים, כתחליף לכותרת השן המקורית, אותה נדרש להחליף, בשל קיום נסיבות המחייבות את סילוק כותרת השן המקורית.

מתי יש צורך בכתרים לשיניים?

כאשר כותרת השן הרוסה ואיננה יכולה לשמש את המתרפא. כותרת שן הרוסה, ודאי בחלק הקדמי של הפה - מהווה פגיעה אסתטית קריטית. בנוסף, התפקוד המכני של השן עלול להיפגם (למשל: קושי בלעיסה, בחיתוך מזון ובדיבור). הכתרים, המהווים כיסוי המקיף את חומר השן הנותר מכל צדדיו, מחליפים שיניים פגומות, חלשות או חסרות.

איזה פגמים דנטליים מחייבים שימוש בכתרים לשיניים?

כותרת השן עלולה להיהרס בשל תהליכים שונים ומגוונים, כגון עששת, או שן שעברה טיפול שורש ועוד. כאשר הפגיעה גרמה לכך שאין אפשרות לשחזר את כותרת השן, יגויס כתר לשיניים - כדי להחליפה.

העיקרון המנחה בעת ההחלטה לגבי החלפת כותרת שן טבעית בכתר לשיניים, הוא עקרון השמירה על השיניים הטבעיות. המטפל תמיד מעדיף את שיקום השן המקורית והטבעית, כך שאם ההרס הכותרתי הוא קטן וניתן לשקם את השן על ידי סתימות (גם אם הן נרחבות) - אפשרות זו תיבחר.

עם זאת, כאשר ההרס הכותרתי משמעותי - והשן שנותרה חלשה, פגומה או שאין מספיק חומר שן, אז יותאם כתר לשיניים, שימוקם בפה, כחלק מפתרון אסתטי ושיקומי. שימוש בכתר יאפשר תפקוד מיטבי של השיניים, שיפור המראה וכן הגנה על השן, מפני שבר.

איזה סוגי כתרים לשיניים קיימים?

כתרי חרסינה בלבד, כתרי חרסינה המאוחים למתכת (קיימים מספר סוגי מתכות) וכתרי זרקוניה. לכל אחד מסוגי הכתרים - יש יתרונות וחסרונות. בטרם בחירת סוג הכתר, שישמש את המתרפא - חשוב שהמתרפא יקבל הסבר אודות סוגי הכתרים ועל מאפייניהם, יתרונותיהם וחסרונותיהם. באופן זה, הוא יוכל לקבל - כמובן, בסיוע הרופא המטפל - החלטה בדבר סוג הכתר האידאלי, לשימוש במקרה שלו.

מהם ההבדלים בין סוגי הכתרים?

כתרי חרסינה בלבד: כתרים אלה עשויים מחרסינה בלבד ואינם מאוחים למתכת. יתרונם הבולט של כתרים אלה הינו יופיים, אולם מבחינה פרקטית חסרונם בולט מאד: הרכבת כתרי חרסינה בלבד מחייבת שיוף נרחב מאד של חומר שן; ופגיעה מסיבית בשן הטבעית - באופן שמסכן אותה. לפיכך, ברוב המקרים, כתרי חרסינה אינם נבחרים לשמש ככתרים לשיניים.

כתרי חרסינה מאוחה למתכת: אלה הם כתרים העשויים ממתכת וחרסינה. ישנם שלושה סוגי מתכות: הפשוטה ביותר היא מתכת לא אצילה; ישנה גם מתכת חצי אצילה; ומתכת אצילה. המתכת האצילה נחשבת לאיכותית והמומלצת ביותר לשימוש, משום שהיא מתקבלת בסביבת הפה באופן אידאלי, ידידותית ביותר לחניכיים - והתוצאה האסתטית המתקבלת בעזרת כתרים המכילים אותה היא הטובה ביותר, לאורך זמן.

עם זאת, לא כל המתרפאים יכולים לממן כתרי חרסינה עם מתכת אצילה - ולעתים הם בוחרים להתפשר. הבחירה בכתרים פחות איכותיים איננה בהכרח נוראית: גם הכתרים הללו שורדים, מתפקדים מעולה - והתוצאות המתקבלות בעזרתם טובות מאד (בפרט אם הטיפול הוא בחלק נסתר של השיניים ולא בקדמת הפה, מה שמפחית מחשיבות התוצאה האסתטית - ומאפשר חיסכון מבורך בעלות הטיפול).

כתרי זרקוניה: אלה הם כתרים חדשניים, העשויים מחרסינה המאוחה לזרקוניה - שגם היא מתכת, אולם היא מתכת לבנה. זהו היתרון הבולט של כתרי זרקוניה - בזכות תכונותיהם, הם מעניקים את התוצאה האסתטית הטובה ביותר. כתרי זרקוניה מיטיבים עם החניכיים, הם בעלי זוהר, שקיפות וגוון אידאליים. כתר זרקוניה נראה ממש כמו כותרת שן טבעית ומשתלב נהדר בקשת השיניים. החיסרון הבולט של כתרי זרקוניה הוא מחירם היקר: כתרי זרקוניה יקרים יותר מכתרי שיניים מאוחים למתכות - ולא כל המתרפאים מסוגלים לממן את הטיפול המשלב שימוש בהם. שימוש בכתרי זרקוניה מבטיח תוצאה אסתטית מיטבית - ולפיכך הם מומלצים למתרפא שיכול לממנם, בפרט כאשר הכתרים ממוקמים בקדמת הפה - מה שמעניק משנה חשיבות לתוצאות האסתטיות של הטיפול.

האם בחירת סוג הכתר משפיעה גם בטווח הארוך על הישרדות הכתרים?

ככלל, כל כתרי השיניים שורדים היטב בסביבת הפה והחניכיים. מדובר על הישרדות לאורך תקופה בת שנים רבות. כתרי זרקוניה וכתרי חרסינה עם מתכת אצילה שורדים יותר. עם זאת, חשוב לציין שהעובדה שהכתרים עצמם שורדים - לא נשברים, לא נסדקים, לא משנים את צבעם ולא מתנתקים - איננה תמיד מספקת.

במקרים רבים, יכולה להיווצר פגיעה אסתטית הדרגתית, שלא בהכרח ניתנת למניעה. ישנם כל מיני תהליכים מורפולוגיים בפה, כגון נסיגת חניכיים (עקב מחלות חניכיים, הזדקנות, צחצוח יתר ועוד), שמובילים למצב בו מידות הכתר כבר אינן מתאימות - ויש צורך להחליפו בכתר חדש. גם בהקשר זה, יש לכתרי זרקוניה יתרון - מאחר שמדובר במתכת לבנה, במקרה שנגרמת פגיעה אסתטית - היא פחות בולטת.

האם פגיעה כזו ניתנת למניעה?

במקרים מסוימים - כן. חלק מהתהליכים המתרחשים בפה ומובילים לצורך בהחלפת כתרים על רקע אסתטי, ניתנים למניעה; או שניתן, לכל הפחות, להאט את היווצרותם - בעזרת התנהלות שגרתית נכונה. כלומר, ישנם אמצעים שניתן לנקוט - על מנת להאריך את חייהם של הכתרים בפה ולהבטיח את התאמתם גם בטווח הארוך. כך, למשל, שמירה על שגרת היגיינה נחוצה, טיפול במחלות חניכיים, צחצוח נכון, מעקב רפואי וטיפול שוטף בפה ובשיניים.

לסיכום: הגורמים המשפיעים על בחירת כתרים לשיניים הינם עלות הכתרים ויכולתו הכלכלית של המטופל, מיקום הכתרים בפה (אסתטיקה) ומטרות הטיפול. בטרם בחירת הכתרים, המטופל צריך ללמוד להכיר את כל סוגי הכתרים ומאפייניהם - כדי לקבל החלטה מושכלת ונבונה, בהדרכת הרופא המטפל.

ד"ר רז חנן הוא רופא שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום