מי מפחד מליצנים?

(0)
לדרג

מחקר שנערך בביה"ח כרמל בחיפה בנושא ליצנים רפואיים בבתי החולים, מצא כי 1.2% מהילדים המטופלים חוו תחושה פחד מהליצן הרפואי וכי רוב הילדים היו מרוצים מנוכחותו

מאת: מערכת zap doctors

מי לא מכיר את תופעת הליצנים הרפואיים במחלקות הילדים בבתי החולים? הם מגיעים עם בלונים צבעוניים וחיוכים גדולים, מצחיקים את הילדים החולים ועוזרים לצוות הרפואי בהרגעת הילד לפני ביצוע בדיקות.

לאחרונה עלתה לכותרות בארה"ב תופעה בשם "הליצנים המפחידים" (Scary Clowns), ואף פורסמם כי במלמעלה מ-20 מדינות בארה"ב נצפו ליצנים המטילים פחד ברחובות עד כדי תופעת "פחד מליצנים". התופעה התגלתה כנפוצה עד כי אפילו תפסה את תשומת לב התקשורת והבית הלבן בארה"ב, ומזכיר הבית הלבן אמר בשידור ב-CNN כי רשויות החוק צריכים להתייחס לתופעת הפחד מליצנים ברצינות ובתבונה.

כדי לבדוק כיצד התופעה של פחד מליצנים משפיעה על הילדים הנחשפים לליצנים רפואיים בבתי החולים,
התגייס צוות מיוחד מבי"ח כרמל החוקר את תחום הליצנות הרפואית במחלקת ילדים, בראשותו של פרופסור גיורא פילר, מנהל מחלקת ילדים בכרמל, והחוקר ד"ר נועם מאירי. הצוות בדק האם לפחד מליצנים יש גם השפעה על ליצנים רפואיים העובדים בין כותלי בית החולים - מחקר שלא בוצע עד היום מעולם בתנאים של רפואה מבוססת ראיות (EBM).

במחקר השתתפו 1,160 ילדים שביקרו במיון ובמחלקת ילדים בבי"ח כרמל. הילדים שחוו פחד מליצנים עברו הערכה דמוגרפית ושאלונים ייעודיים מולאו על מנת לאפיין את התופעה.

על פי תוצאות המחקר התופעה של פחד מליצנים נצפתה רק ב-1.2% מכלל הילדים, והגיל הממוצע של ילדים שחוו פחד מליצנים היה 3.5 שנים.

החוקר ד"ר נועם מאירי מעדכן כי במחקר נצפה כי התופעה של פחד מליצנים הייתה שכיחה יותר בקרב בנות (87.7%) מאשר בבנים, וכי התגובה הכי אופיינית לפחד הייתה בכי וניסיון להימנע ממגע או קשר עין עם הליצן.

עמיחי אנקרי, ליצן ביה"ח כרמל המוכר יותר בכינויי הליצני שלו 'טרז'ולי' והשותף במספר מחקרים בתחום הליצנות הרפואית, אומר כי " אחרי כמעט 10 שנים כליצן רפואי בכרמל ואחרי מאות ואלפי ילדים שפגשתי, מעט מאוד מהילדים מפחדים מליצנים. יש אומנם כאלה שחוששים מעט במפגש הראשוני עם הליצן, אבל למדנו לזהות אותם ולנטרל את בעיית הפחד. שילוב של תקשורת עם הורי הילד, הכרת הילד כי ההורים בעד הליצן ההסכמה וההכרה של ההורים מקלים על פחד הילד. גם שילוב של מוסיקה וטיפול מרחוק בתחילת המפגש, עוזרים בהפגת הפחד. עם קצת חיוך בדיחה וצחוק מתגלגל כמעט כל ילד מתחבר לצחוק ולליצן, מה שמשפיע מידית על ירידת הפחד שלו מכאב והחשש מבדיקת הרופא " מסביר הליצן טרז'ולי.

ליצנים רפואיים בישראל הידועים כ"רופאי חלום" הינם ליצנים העוברים הכשרה ארוכה ומסודרת בכדי להתאים את עבודתם לצרכי המטופלים ולשילובם עם הצוות הרפואי, "רופאי חלום" לומדים כיצד להתמודד עם מצבים שונים ברפואה המצריכים טיפול מיוחד.

החוקרים מביה"ח כרמל - פרופ' פילר וד"ר מאירי - מסבירים את הפערים העולים מתוצאות המחקר בבתי החולים בישראל אל מול התופעה בארה"ב, בכך שליצני בתי החולים משתמשים בפחות איפור ובכך נראים אנושיים יותר וכך מתחברים בייתר קלות לילדים. שנית, הם מוסיפים ליצני "רופאי חלום" עוברים הכשרה מיוחדת בגישה לילדים המראים סימנים של פחד מליצנים.

לדברי ד"ר מאירי אין הסבר ברור למה במסגרת המחקר בנות חוו יותר פחד מליצנים מאשר בנים, אך יתכן כי התופעה קשורה לכך שבנות מביעות רגש בצורה פתוחה יותר מאשר בנים.

פרופ' פילר מסכם ואומר "כי ליצנים רפואיים הפכו לנוף שבשגרה בבתי החולים ובמחלקות הילדים בפרט, התועלת של שילוב ליצנים רפואיים בפעולת רפואית ובשגרת בתי החולים נחקרה רבות בשנים האחרונות וגם אצלנו בביה"ח כרמל, והמחקרים הראו את יעילותם בשיפור הטיפול הניתן לחולים".

המאמר והמחקר פורסם בעיתון האירופאי לרפואת ילדים (Europian Jurnal of Pediatrics) והוא יוצג השנה בכנס של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום