הכל על אוסטאופורוזיס

(21)
לדרג
תוכן מקודם

אוסטאופורוזיס היא מחלה שקטה, העלולה לגרום לשברים קשים. מדוע חיוני לבצע בדיקת צפיפות עצם? מהי בדיקת סמני עצם? ומהם הטיפולים החדשים? מדריך

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לרפואה פנימית
077-2306943 (מספר מקשר)

בעצמות גופנו, קיימים תהליכי פירוק ובנייה, אשר מתרחשים במקביל. אוסטאופורוזיס היא מחלה שבה פירוק העצם גובר על בניית העצם, מה שהופך את העצם לשברירית וחלשה. בעקבות היחלשות העצם, עלולים להיווצר שברים ספונטניים ושברים כתוצאה מנפילה קלה, ללא טראומה משמעותית (למשל: נפילה מגובה עמידה). אוסטאופורוזיס היא "מחלה שקטה": מחלה שהמטופלים בה אינם חשים כאב, עד אשר נוצר השבר.

מהי השכיחות של אוסטאופורוזיס?

המחלה מאוד נפוצה, בעיקר בקרב נשים אחרי גיל המעבר - אולם גם גברים עלולים לחלות במחלה. אישה אחת מתוך שלוש נשים וגבר אחד מתוך חמישה גברים מעל גיל 50 - יחוו שבר המוגדר כשבר אוסטאופורוטי.

בנוסף, ישנן אוכלוסיות חולים המצויות בסיכון מוגבר לפיתוח מחלה, כגון אנשים הסובלים מסוכרת, תת משקל ואנורקסיה, אנשים מעשנים, מושתלי איברים או חולים במחלות אחרות, הנוטלים סטרואידים.

כמו כן, אנשים הנוטלים תרופות נגד דלקת קיבה וצרבות, מסוג מעכבי משאבת פרוטוןPPI וחולים המקבלים טיפול כימותרפי - נמצאים בסיכון למחלת אוסטאופורוזיס.

מימין: עצם בריאה, משמאל: עצם עם אוסטאופורוזיס. צילום: שאטרסטוק
מימין: עצם בריאה, משמאל: עצם עם אוסטאופורוזיס. צילום: שאטרסטוק

מדוע לגילוי מוקדם יש חשיבות כה רבה?

לבדיקות צפיפות עצם ולגילוי מוקדם של המחלה - יש חשיבות עליונה. מטרת בדיקת צפיפות העצם היא לגלות את המחלה מוקדם ככל הניתן - כדי למנוע את השבר, באמצעות טיפולים תרופתיים. כמו כן, ידוע כי באוסטאופורוזיס, השבר הראשון עלול להוביל לשברים נוספים, מאחר שהעצם שברירית ביותר.

מהי בדיקת צפיפות עצם?

בדיקת צפיפות עצם היא צילום פשוט של עמוד השדרה והירכיים, שבאמצעותו מעריכים את מידת החומרה של מחלת האוסטאופורוזיס. כיום, הבדיקה כלולה בסל הבריאות עבור גברים ונשים מעל גיל 60, אחת לחמש שנים (ותיתכן תדירות שונה, במחלות שונות). כמו כן, אישה או גבר מעל גיל 50 שמקבלים טיפול למחלה - אחת לשנתיים.

בדיקת סמני עצם היא בדיקת דם, שאינה כלולה בסל הבריאות, אך עלותה נוחה (100-200 שקלים). הבדיקה מבוצעת בבתי חולים רבים - ומטרתה תוספת מידע על מידת פירוק העצם. הבדיקה משמשת כיום כבדיקה משלימה לבדיקת צפיפות העצם, בפרט במקרים בהם הרופא מתקשה לקבל החלטה טיפולית.

כיצד מטפלים נכון באוסטאופורוזיס? מהן התרופות הקיימות כיום למחלה?

הטיפולים באוסטאופורוזיס הם טיפולים מגוונים. למשל: טיפול הורמונלי לגיל המעבר מחזק גם את העצם - ומונע שברים, במידה מסוימת. אוויסטה (Evista) הוא טיפול לא הורמונלי לנשים בלבד, המשפיע בצורה חיובית על העצם ואף עשוי למנוע סרטן שד. תרופה זו ניתנת לנשים צעירות יחסית, שאינן סובלות מגלי חום - במיוחד אם יש להן היסטוריה של סרטן השד (אישית או משפחתית). התרופה אסורה במקרים של קרישיות יתר.

תרופות ממשפחת הביספוספונטים - שמונעות את פירוק העצם, הן הנפוצות ביותר להתחלת הטיפול באוסטאופורוזיס; בין התרופות בקבוצה: פוסלאן, אקטונל, ריבון, מקסיבון, אלנדרונט (שניתנות דרך הפה בתדירות של אחת לשבוע או אחת לחודש) ואקלסטה/חומצה זולדרונית, שניתנת בעירוי תוך ורידי, אחת -למספר שנים.

יחד עם זאת, טיפולים אלה (למעט אקלסטה) - כרוכים לעיתים בתופעות לוואי במערכת העיכול, כגון צרבות וכאבי בטן. כיום, השימוש בביספוספונטים מוגבל ל-5-7 שנים, מאחר שנמצא כי לאחר חמש שנים לערך, תועלת הטיפול איננה עולה יותר - והסיכון לתופעות לוואי גדל.

תרופה נוספת היא פורטאו, התרופה היחידה שבונה את העצם - ואיננה מונעת פירוק. התרופה ניתנת בזריקה יומית, למשך שנתיים. הזריקה ניתנת באופן עצמאי - וחשוב להקפיד לקחת אותה בכל יום.

מי שלוקח פורטאו יצטרך להתחיל טיפול אחר לאחר שנתיים, אחרת בניית העצם שהושגה באמצעות הטיפול - תלך לאיבוד. חשוב לציין, שאנשים שקיבלו הקרנות לטיפול בגידולים סרטניים או סבלו מגידולים סרטניים בעצם - אינם יכולים לקבל פורטאו. כמו גם אנשים שסובלים מבעיות ביותרת התריס -הפרתירואיד.

 מטרת בדיקת צפיפות העצם היא לגלות את המחלה מוקדם. צילום: שאטרסטוק
מטרת בדיקת צפיפות העצם היא לגלות את המחלה מוקדם. צילום: שאטרסטוק

האם קיימות תרופות חדשות לאוסטאופורוזיס?

פרוליה (דנוסומאב) היא תרופה חדשנית, הפועלת במנגנון ייחודי. פרוליה היא נוגדן לתאים שאחראים על פירוק העצם. כך, התרופה מעכבת את פירוק העצם האופייני למחלת האוסטאופורוזיס.

פרוליה ניתנת בזריקה תת עורית, על ידי אחות, אחת לחצי שנה. מחקרים הוכיחו יעילות מתמשכת בעלייה בצפיפות העצם ובהפחתה בשברים, למשך כעשור, בשונה מהביספוספונטים. לתרופה אין תופעות לוואי במערכת העיכול. כיום התרופה כלולה בסל התרופות, בקו הראשון לאחר שבר בצוואר הירך; וגם לאחר שהטיפול בביספוספונטים כשל או גרם לתופעת לוואי. כמו כן, זו התרופה היחידה המאושרת לשימוש באנשים עם כשל כליות (לרבות חולי דיאליזה).

מה בנוגע לתופעת הלוואי ONJ - נמק של עצם הלסת?

תופעת לוואי מוכרת של תרופות לאוסטאופורוזיס, ממנה חוששים רבים היא תופעת ה-ONJ. חשוב להבין כי מדובר בתופעת לוואי מאוד מאוד נדירה. ONJ (Osteonecrosis of the jaw) היא נמק של עצם הלסת. ניתן למנוע את התופעה על ידי רופא שינים לפני הטיפול - וביצוע הטיפולים הכירורגיים הדרושים, לפני הטיפול באוסטאופורוזיס.

אחד היתרונות של הפרוליה, בהשוואה לביספוספונטים - התרופה משפיעה לפרק זמן קצוב של חצי שנה; ולכן, אם אדם נזקק לטיפול שינים פולשני, ניתן לבצע אותו חצי שנה מהזריקה הקודמת - ולדחות את הזריקה הבאה לאחר סיום הטיפול, ללא חשש רב לסיבוכים.

יש לזכור כי ההשלכות של שבר אוסטאופורוטי הינן השלכות קשות. לעתים, האדם אף הופך לסיעודי. גם הסיכון לתמותה לאחר השבר עולה. מכאן, עולה החשיבות הגדולה של מניעה וטיפול.

בנוסף, מומלץ לכל החולים באוסטאופורוזיס (לא משנה באיזו תרופה הם מטופלים) - להקפיד על צריכת סידן ותוספים של ויטמין D, לפי הרמה בדם. חשוב גם להפסיק לעשן ולהקפיד על פעילות גופנית סדירה.

לסיכום: אוסטאופורוזיס היא מחלה שקטה, העלולה לגרום לשברים והשלכות קשות (הפיכת האדם הסובל מהמחלה לאדם סיעודי; ולעתים אף סיבוכים - העלולים להסתיים במוות). יש להקפיד על שגרת בדיקות ונטילת תרופות, לבצע פעילות גופנית ולהפסיק לעשן.

ד"ר נירית אבירן היא אנדוקרינולוגית בכירה ב"מכבי שירותי בריאות" ובמרפאה פרטית.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום