מחסור אקוטי במיטות טיפול נמרץ

(0)
לדרג

במסגרת דיון בכנסת בנושא קיפוח בתי חולים הזקוקים למחלקות טיפול נמרץ נחשף כי בעשור האחרון חלה ירידה משמעותית במס' המיטות במחלקות לטיפול נמרץ בישראל

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר התכנסה לדיון בנושא קיפוח בתי חולים הזקוקים למחלקות לטיפול נמרץ. במהלך הדיון ציין יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, כי כבר לפני עשור ערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת מחקר בנושא המחסור במיטות במחלקות טיפול נמרץ שהצביע על כך שבשנת 2007, שיעור המיטות על כל 100,000 תושבים עמד על 460 מיטות, ואילו כיום שיעור המיטות על כל 100,000 תושבים עומד על 285 בלבד.

ח"כ זוהר הוסיף: "כבר לפני עשור הייתה מצוקה, ולא רק שלא חל שיפור אלא המצב אף הורע באופן משמעותי. ברור שמדובר בדבר המהווה סכנת חיים ממשית, בשל העובדה כי חולים המצויים בסכנת חיים ונזקקים לטיפול נמרץ - נאלצים בעל כורחם לשהות במחלקות רגילות כירורגיות, במחלקות פנימיות, או במסדרונות בקרבת האחיות. כמובן שסידור זה אינו נותן מענה הולם באשר לרמת ואופי הטיפול, לכשירות מקצועית של הצוות המטפל, למכשור ועוד, מה שמאפשר בפועל הטיפול הנמרץ במצב זה, נאלץ הצוות הרפואי לקבל החלטות גורליות את מי להכניס ואת מי להוציא מהטיפול הנמרץ."

אריאל בוצ'ינסקי, יו"ר ארגון המתמחים, אמר בדיון כי: "בישראל של 2017 יש מחסור אקוטי במיטות טיפול נמרץ, מה שעלול להביא לתמותה. הבעיה הידועה הרבה שנים ולצערנו לא רק ששום דבר לא נעשה, המצב גם הופך יותר גרוע. בכל בתי החולים מספר החולים הנזקקים לטיפול נמרץ גדול ממספר המיטות בתקן. יש בתי חולים, למשל, בשכל רגע נתון יש בהם בין 50 ל-70 חולים שזקוקים לטיפול נמרץ ואין להם מקום. מספר המיטות בארץ נמוך באופן משמעותי בהשוואה למדינות מערביות. בארה"ב, למשל, זה פי שלוש."

ד"ר ירון בר לביא מההסתדרות הרפואית הוסיף כי: "יש פער בין מספר המיטות בתקן למספר המיטות המופעלות, כי אין כוח אדם להפעיל אותן. יש היום מיטות שניתן להפעילן, אבל אין כוח אדם. בשביל שכל חולה קשה יקבל טיפול נמרץ כפי שמגיע לו, צריך פי שלוש מיטות. בלי ספק יש מחסור גדול יותר בפריפריה מאשר במרכז."

ד"ר ערן הלפרין, מנהל בית החולים בילינסון, אומר כי: "יש כוונת מכוון של האוצר לרסן את מערכת האשפוז, בגלל הקופות. המדינה נותנת חצי ממה שנותנים בעולם המערבי ומצפה שהרמה תהיה כמו בעולם המערבי."

ח"כ אכרם חסון: "משרד הבריאות קיבל תוספת של מיליארדים. שווה אולי להקים ועדת חקירה ממלכתית לראות מה קורה במשרד הבריאות. אנחנו מדברים על מצב שאנשים מתים. מישהו צריך לתת את הדין, לאן הכסף הולך? המערכת מתנהלת במצב לא תקין. כל שנה מערכת הבריאות מקבלת יותר כסף, אבל אנחנו הולכים אחורה."

ח"כ עבדאללה אבו מערוף: "עבדתי כ-20 שנה במערכת הבריאות והבעיה מוכרת לי. מה שנדרש זו מדיניות, זו אחריות של משרד הבריאות והרגולטור. צריך לעשות מיפוי. אני מכיר הרבה רופאים מחוסרי עבודה ואני בטוח שאפשר למצוא גם מתמחים. זה לא עניין של כסף זה עניין של מדיניות."

ח"כ מסעוד גנאים: "פוליטיקה זה לא רק התנגחות, אלא גם לעסוק בהצלת חיי אדם ויש לנו את הכלים הפרלמנטרים. לצערי למדתי שבמדינה הכל הפוך - ככל שהצורך עולה, הוא מקבל פחות תמיכה. אין יותר חשוב מחיי אדם והנתונים האלה הם זוועה. איך ימיינו את האנשים שמגיעים לטיפול נמרץ? ולאן ישלחו את אלה שאין להם מקום? שר האוצר אמר שיש עודף של מיליארדים. איפה הם?"

ד"ר ורד עזרא, ראש מנהל הרפואה במשרד הבריאות: "שיעור המיטות במדינה ירד באופן יחסי לגדילת האוכלוסייה. מערכת הבריאות רעבה למשאבים. אנחנו עומדים כרגע בפני תוכנית מיטות של חלוקת 1,500 מיטות בשש השנים הקרובות. התוכנית מאוד מפורטת. אי אפשר שכל המיטות ילכו לטיפול נמרץ כי יש הרבה צרכים למערכת. אנחנו בשלבי סיכום סופיים מול האוצר. אני מקווה שאחרי שנשחרר את התוכנית המצב ישתפר."

יו"ר הוועדה ח"כ זוהר אמר בסיכום הדיון כי בכוונת הוועדה לקיים דיונים נוספים בנושא ולעקוב אחר החלטות משרד הבריאות בנוגע לתקציב המחלקות לטיפול נמרץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום