סרטן הפין: מומלץ לעבור ברית המילה

(2)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מפצעון בעטרה או בעורלה? מזהים שינוי בעור בפין? מומלץ להיבדק. ברית מילה מפחיתה מאוד את הסיכון להתפתחות סרטן הפין - ולכן שכיחותו בישראל נמוכה

רופא מנתח אורולוג ,מומחה לכירורגיה אורולוגית
077-2310117 (מספר מקשר)

סרטן הפין היא מחלה נדירה יחסית במדינות מפותחות (מהווה פחות מ-1% מכלל המחלות הממאירות בגבר). בארה"ב, לדוגמה, מאובחנים מדי שנה כ-2,100 מקרים חדשים ו-360 מקרי מוות בשנה.

המחלה שכיחה יותר (10%-20% מכלל סוגי הסרטן אצל גברים) במדינות עולם שלישי, בהן שיעור המחלות הזיהומיות גבוה, לרבות מחלות זיהומיות בפין. מדי שנה, מאובחנים בעולם כ-22,000 מקרים חדשים, רובם בדרום אפריקה ובדרום אמריקה.

השכיחות של סרטן הפין בישראל נמוכה מאוד. צילום: שאטרסטוק
השכיחות של סרטן הפין בישראל נמוכה מאוד. צילום: שאטרסטוק

מהם תסמיני סרטן הפין? מהם הסימפטומים המעוררים נורה אדומה?

בסרטן הפין, התאים הסרטניים הממאירים הם חיצוניים, בדרך כלל - ויכולים להופיע על כל חלק לאורך הפין: על העטרה (ראש הפין), על העורלה (קפל עור, המכסה את ראש הפין אצל גברים לא נימולים) או על עור אבר המין עצמו.

ידוע על יחס הפוך בין ברית מילה לבין סרטן הפין. לכן, השכיחות של סרטן הפין בישראל נמוכה מאד. במדינות ביבשת אפריקה, בהן השכיחות לתחלואה בסרטן הפין גבוהה, מבוצעות בריתות המוניות, בניסיון למנוע את סרטן הפין.

ככלל, אם החולה לא יטופל בשלב הראשון של המחלה, כאשר התאים הממאירים חיצוניים ומרוכזים על עור הפין, עלול הסרטן להתפשט לחלקים הפנימיים של הפין, כולל אל צינור השופכה, העובר לאורך הפין ודרכו מופרש השתן ונוזל הזרע.

יצוין כי אם הסרטן הגיע גם לבלוטות הלימפה במפשעות ובלוטות לימפה נוספות, הוא עלול להתפשט בגוף, דרך מערכת הלימפה וזרם הדם - ולשלוח גרורות לאיברים אחרים, כגון ריאות, עצמות וכבד. בשלב זה, הטיפול יהיה מורכב הרבה יותר - וסיכויי ההישרדות נמוכים, בפרט בקרב אלה שאינם מגיבים לטיפול הכימותרפי.

לכן, כל שינוי ברקמת העור של ראש הפין: צמיחה לא מובנת, גוש (גם אם קטן), יבלת, כיב, או פצעון, במיוחד אם אינו כואב, מחייב בדיקה על ידי מומחה לאורולוגיה או מומחה ברפואת עור, כדי לקבוע האם יש צורך בביופסיה של הממצא.

מהם גורמי הסיכון להתפתחות סרטן הפין?

יבלות עוריות, קרעים ואדמומיות מעל חודש ימים.

פימוזיס - חוסר אפשרות למשוך את עור העורלה - ולהפשילה לחלוטין מהעטרה.

מחלות זיהומיות בעורלה, כגון וירוס הפפילומה האנושי (HPV), בעיקר מזן 16 ו-18.

זיהום בנגיף ה-HIV (איידס).

עישון כבד.

טיפול בקרם Psoralen A, בשילוב פוטוכימותרפיה אולטרה סגולית (PUVA) לטיפול במחלות עוריות שונות.

היגיינה ירודה מאוד באזור אבר המין.

מהם הסימפטומים בפין, שיש לשים לב אליהם?

אחד או יותר מהסימנים הבאים, שמופיעים בדרך כלל על העטרה (ראש הפין) או על העורלה אצל מי שלא נימול:

התעבות העור, יבלות (בליטות קטנות וקשות).

פצעון שחשוד לממצא דלקתי, שאינו נרפא גם לאחר יותר משבועיים - ולאחר טיפול אנטיביוטי.

שינוי של צבע העור בראש הפין או בעטרה.

כתמים לבנים, או בגוון כחלחל-חום או כעין פריחה אדומה.

חשוב להדגיש כי התסמינים הללו בדרך כלל אינם מלווים בכאב וכי עם הופעתם יש לפנות מידית לרופא.

כיצד ניתן למנוע את סרטן הפין?

קיום יחסי מין עם קונדום.

הפשלת העורלה והקפדה על ניקיונה וניקיון העטרה בכל היקפה.

ביצוע ברית מילה בגיל מוקדם, ככל הניתן.

אחת הדרכים להימנע מסרטן הפין היא קיום יחסי מין עם קונדום. צילום: שאטרסטוק
אחת הדרכים להימנע מסרטן הפין היא קיום יחסי מין עם קונדום. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול בסרטן הפין?

הטיפול בסרטן הפין נקבע לאחר ביופסיה, המוכיחה את האבחנה - ובהתאם למיקומו של הגידול הסרטני, מידת התפשטותו ברקמות הפין ומעורבות בלוטות הלימפה שבמפשעות.

בשלב 1 של המחלה, כאשר התאים הסרטניים הם רק חיצוניים, על גבי העור המכסה את ראש הפין - ובדרגת ממאירות נמוכה, ניתן לטפל באמצעות גירוד כירורגי עדין של הנגע, כריתה חלקית, או לייזר מסוגים שונים, הממוקד לתאים הסרטניים. כחלופה, ניתן לטפל במריחה מקומית של משחות מיוחדות.

בסוגים מסוימים של סרטן שטחי של העטרה, ניתן גם להציע טיפול בקרינה ממוקדת, מסוג ברכיתרפיה. לגברים לא נימולים, יוצע לבצע ברית מילה לפני הטיפול.

בנגעים שטחיים בעורלה ובגוף הפין, ניתן לטפל בכריתה כירורגית, עם שימור רקמות, עד כמה שניתן - וכחלופה, טיפול בלייזר או במשחות.

במקרים של גידולים מתקדמים מעט יותר, יש לטפל באמצעות כריתה כירורגית מקומית, עם השארת שוליים נקיים מגידול.

בשלב 2, כאשר הגידול חדר לרקמות עמוקות יותר של הפין, עם או בלי מעורבות של בלוטות לימפה אזוריות, נדרשת כריתה מקומית משמרת, ככל שניתן, של הפין. יחד עם זאת יש לוודא כי לאחר הכריתה, השוליים יהיו נקיים מתאים סרטניים (בדרך כלל 1 ס"מ, מהגידול עצמו).

חלופה טיפולית: קרינה, כפי שמתואר לעיל. במקרים אלה, יש לכרות גם את בלוטות הלימפה הנגועות.

שלב 3: אם הגידול התפשט עמוק בראש הפין, כולל מעורבות של השופכה, נדרש ניתוח להסרת כל העטרה. במצב זה, לאחר ריפוי - המטופל עדיין יוכל להטיל שתן ישירות, מקצה השופכה.

שלב 4: הגידול הסרטני התפשט לרקמות סמוכות לפין - ובדרך כלל גם לבלוטות לימפה במפשעה ו/או לבלוטות לימפה נוספות. לדוגמא: באגן. במקרים אלה, יש לשקול טיפול מקדים בכימותרפיה. ניתוח יבוצע רק לחולים, אשר הגיבו לטיפול זה.

במקרים בהם הגידול התפשט לרקמות עמוקות יותר, או לכל אורך הפין - ונדרשת כריתתו, הטלת השתן יכולה להתבצע לאחר יצירת פתח מיוחד מהשופכה לעור, באזור חיץ-הנקבים, מתחת לשק האשכים. השליטה על מתן השתן תישמר.

כאשר מבוצעת כריתה שלמה של איבר המין, לא ניתן לשחזר את הפין, על מנת לקיים יחסי מין.

לסיכום: סרטן הפין הינו סרטן נדיר מאוד, בקרב גברים שעברו ברית מילה (רוב הגברים בישראל). עם זאת, אין להיות שאננים. ולכן, מומלץ לשים לב לכל שינוי בעור הפין - ולהיבדק בהקדם. אבחון מוקדם יסייע לטפל במחלה ביתר יעילות.

ד"ר דב אנגלשטיין הוא מומחה באורולוגיה, תת-התמחות באורולוגיה אונקולוגית; מנהל המחלקה לאורולוגיה במרכז הרפואי לגליל בנהריה; יועץ-על ומנתח, במסגרת "כללית מושלם" ורוב חברות הביטוח.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום