ליקוי שמיעה פתאומי במבוגרים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קשה לכם לפתע לשמוע? כנראה שמדובר בליקוי שמיעה פתאומי, המחייב התערבות מהירה באמצעות טיפול פשוט, למניעת נזק קבוע. כתבה לרגל יום מודעות השמיעה הארצי

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2306923 (מספר מקשר)

ליקוי שמיעה פתאומי (Sudden hearing loss) אצל מבוגרים נחשב אחת האינדיקציות הדחופות הקיימות במחלות אף, אוזן גרון - וסיכויי הצלחת הטיפול גבוהים, רק אם החולה יטופל מיד עם פרוץ המחלה.

מהם תסמיני ליקוי שמיעה פתאומי?

המחלה, כשמה כן היא - מופיעה בפתאומיות; ומתבטאת בירידה בשמיעה באוזן אחת (לעיתים רחוקות בשתי האוזניים). בדרך כלל, ירידת השמיעה הפתאומית מתרחשת עם הקימה בבוקר ולעיתים גם לפתע, באמצע היום. בחלק מהמקרים, לליקוי בשמיעה יכולה להתלוות פגיעה בתחושה באזור האוזן והלחי.

הבעיה היא שהמודעות למחלה איננה גבוהה מספיק וכי החולה איננו מזהה תמיד שמדובר בירידה בשמיעה, אלא לעיתים מרגיש תחושת אטימות כמו "פקק". יתרה מכך, גם חלק מהרופאים הכלליים בקופות החולים ובבתי החולים, שאינם רופאי אף, אוזן גרון - אינם מכירים את המחלה; ונוטים לייחס את התלונות למחלה אחרת.

חלון ההזדמנויות לטיפול במחלה הוא בין שבוע לעשרה ימים, מיום הופעתה - ולכן יש חשיבות רבה להגעה מהירה לבדיקה אצל רופא, לביצוע בדיקת שמיעה ולקבלת טיפול.

מהם הגורמים לירידה פתאומית בשמיעה?

הסיבות להופעת המחלה יכולות להיות שונות:

1. דלקת ויראלית - במיוחד אצל צעירים.

2. חסימה של כלי דם - בעיקר במבוגרים הסובלים מיתר לחץ דם, סוכרת, או רמה מוגברת של שומנים בדם. האוזן ניזונה מכלי דם קטנים, שמובילים דם לאוזן הפנימית (כלי הדם האלה מוגדרים "כלי דם סופיים", היות שהאיבר שבקצה שלהם - אינו מקבל אספקת דם ממקורות אחרים). כאשר העורק הקטן נחסם, אין אספקת דם לאיבר - ובמקרה שבו מדובר באוזן מופיע ליקוי שמיעה.

3. עליית הלחץ באוזן הפנימית שינוי לחץ בחלל האוזן (תחושה שדומה לסתימה באוזן), עלול לגרום לקרעים באוזן הפנימית ולהופעת ליקוי שמיעה פתאומי.

צינורית שמחברת בין האף לפה (החצוצרה) - היא זו שמגנה על האוזן, מפני עליית לחצים. דרך החצוצרה, נכנס ויוצא האוויר מהחוץ לאוזן - ובכך נמנעים הפרשי לחץ, העלולים לגרום לקרעים באוזן הפנימית. שינויי לחץ עלולים להיגרם כאשר נוחתים בטיסה. הגברת הלחץ עשויה גם להתרחש באופן יזום, מבלי לשים לב לכך: שיעול, מאמץ בשירותים, עליה של לחץ תוך בטני, בעת הרמת משקולות ועוד.

יש לשים לב שכאשר ישנה נזלת החצוצרה אינה מתפקדת ולא יכולה להשוות לחצים ולכן ישנה סכנה מוגברת להופעת ליקויי שמיעה בטיסה.

4. גידול במוח - לעיתים נדירות (אחוזים בודדים בלבד) - יכולה המחלה להופיע כתוצאה מגידול במוח.

כיצד ניתן לטפל בירידת שמיעה פתאומית?

טיפול בסטרואידים - לא משנה אם הגורם למחלה הוא וירוס, חסימת כלי דם, או קרע באוזן הפנימית - הטיפול הניתן הוא באמצעות סטרואידים. במרבית המקרים בכדורים, הניטלים דרך הפה לשבוע ימים; לאחר מכן, מבצעים בדיקת שמיעה - ובוחנים האם השמיעה השתפרה. על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי, חשוב שהמינון יהיה נכון (1 מיליגרם לקילוגרם משקל גוף ביום).

ליקוי שמיעה פתאומי הוא סוג של חבלה ובדומה לטיפול בחבלות אחרות, חשוב להקפיד על מנוחה. בחלק מבתי החולים, נוהגים לאשפז את החולה למשך הטיפול, זאת כדי לאלץ אותו לשכב במיטה; בשכיבה מוחלטת.

כאשר לאחר תום תקופת לקיחת כדורי הסטרואידים חלה הטבה חלקית או שאין הטבה כלל - ניתן לטפל באמצעות הזרקה של סטרואידים, ישירות לתוך האוזן (דרך חור קטן, שיוצרים עם מחט בעור התוף). לעומת סטרואידים שנוטלים דרך הפה, שמגיעים בריכוז גבוה לכל אברי הגוף ובריכוז נמוך לאוזן - סטרואידים שמוזרקים ישירות לאוזן, מגיעים בריכוז גבוה לאוזן ובריכוז נמוך לשאר חלקי הגוף, כך שבדרך זו ניתן להציף את האוזן הפנימית בתרופה.

למרות היעילות הרבה, משתמשים בזריקה רק במקרה שהטיפול באמצעות כדורים לא הצליח - מאחר שהזריקה כואבת ומחייבת ניקוב עור התוף, מה שעלול לגרום להופעת נקב קבוע.

בדיקת MRI לשלילת גידול - במקרה ששני הטיפולים הקודמים (סטרואידים בכדורים ולאחר מכן בזריקות) שיפרו את השמיעה באופן חלקי, או שלא שיפרו אותה כלל - מבצעים בדיקת MRI מוח, על מנת לשלול את האפשרות שמדובר בגידול.

עזרי שמיעה - אם גם לאחר הטיפול בכדורי סטרואידים ובזריקות אין הטבה בשמיעה (עד כחצי שנה לאחר תום הטיפול); ונשללה האפשרות שמדובר בגידול ניתן להיעזר במכשירי שמיעה או בשתלים להטבת השמיעה.

לסיכום: ירידת שמיעה פתאומית היא מצב שמחייב התערבות רפואית מהירה, למניעת נזק קבוע. ירידת השמיעה עלולה להתרחש על רקע מספר סיבות (דלקת ויראלית, חסימת כלי דם, לחץ באוזן; ולעתים - גידול). במרבית המקרים, שימוש בסטרואידים והקפדה על מנוחה למשך כשבוע - יפתרו את הבעיה.

פרופ' יונה קרוננברג הוא מנהל לשעבר של מחלקת אף, אוזן גרון, במרכז הרפואי שיבא.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום