בדיקת זרע: אבחון בעיית פריון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גברים רבים מתמודדים עם חסמים פסיכולוגיים הקשורים לבדיקת זרע. קיימות 4 שיטות שמאפשרות בדיקת פוריות אמינה, כולל שימוש בקונדום מיוחד ביחסי מין

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

למרכז ברטוב המומחים לפוריות הגבר, מגיעים זוגות רבים המתקשים להרות. אחת הבדיקות שמבצעים כבר בשלב הראשוני של בירור הפוריות, היא בדיקת זרע של הגבר - שמטרתה לבדוק את כמות הזרע ואיכותו. אולם, אחוז לא מבוטל מהגברים הנבדקים בעקבות תת-פוריות של הזוג, מתקשה בנתינת זירמה, לצורך הבדיקה, בעיקר בשל חסמים פסיכולוגיים שונים.

מהם החסמים הפסיכולוגיים שמקשים על הגברים לתת זרע?

עבור גברים רבים, בדיקת הזרע אינה דבר פשוט - ויש בה כדי לגרום להם לחץ נפשי, שמונע מהם להפיק את הזירמה.

חלקם חוששים שהבדיקה תוכיח שהם תת-פוריים, או לא פוריים בכלל; חלקם טוענים שאינם מורגלים בנתינת זרע מחוץ לבית, בחדר שאינו מוכר ובתנאים שאינם נוחים; חלקם אינם מורגלים באוננות - ולכן מתקשים לבצע את הפעולה, מבחינה טכנית. כמובן הצורך לתת את הזירמה בזמן שהוכתב מראש, כאשר אנשים זרים מצפים לקבלת מנת הזרע עלול להפריע מאד לגבר.

הסיבות השונות האלה מקשות עליהם להפריש זרע לצורך הבדיקה, בין אם לכוסית סטרילית במעבדה/ בבית - ובין אם תוך כדי קיום יחסי מין בבית. אצל גברים אלה, התחושה המתלווה לבדיקה - כמוה כצעידה לגרדום; ולכן, אין זה פלא כי הם דוחים את הבדיקה משעה לשעה, עד שהם מתייאשים, אפילו כשהם מתבקשים לתת את הזרימה בבית.

עבור גברים רבים בדיקת הזרע גורמת ללחץ נפשי. צילום: שאטרסטוק
עבור גברים רבים בדיקת הזרע גורמת ללחץ נפשי. צילום: שאטרסטוק

איך משפיע הלחץ הנפשי על איכות הזרע?

מעבר לקושי הטכני שבהפרשת הזירמה, פעמים רבות הזירמה שניתנת מגברים אלה תוך כדי לחץ, גורמת למתן שתן (במקום זירמה) - שכמובן אינה מכילה תאי זרע. הגבר מקבל תשובה שהינו חסר זרע (עקר), מכיוון שהדוגמא הייתה ללא תאי זרע; ולא בהכרח מכיוון שהוא אכן כזה.

בנוסף, הוכח מבחינה מדעית, שנתינת זירמה בתנאים זרים ובאווירה בלתי ידידותית, עלולה לגרום לכך שהזירמה אינה באיכות טובה, בהשוואה לאיכות זרע שניתן באופן טבעי באמצעות קיום יחסי מין עם בת הזוג.

כיצד ניתן להתגבר על הקושי, הנגרם מהלחץ?

במרכז ברטוב שמים דגש מיוחד על סיוע למטופלים שלהם קושי במתן הזרע. ישנן ארבע שיטות שונות, בהן ניתן להשתמש, כדי לפתור את הבעיה - ולשקף את פוטנציאל הפוריות האמיתי של הגבר.

כאשר אחת מהשיטות מצליחה, ניתן לקבל זירמה רגילה, שמכילה מיליונים של תאי זרע בתנועה. את הזירמה שניתנת, ניתן להקפיא - ולהשתמש בה, לצורך הזרעה ו/או הפרייה חוץ גופית.

שיטה ראשונה - יחסי מין: קיום יחסי מין עם קונדום מיוחד שאינו מכיל קוטלי זרע או חומרים שיכולים לפגוע באיכות הזרע. את הקונדום ניתן להסיר לאחר מתן הזרע - ולהביאו למעבדה. איסוף הזרע בקונדום בזמן קיום יחסים, מאפשר לבני הזוג להפיק את מנת הזרע באופן כמעט טבעי ובמקרים רבים מתקבלת מנת זרע איכותית בצורה קלה. במרכז ברטוב ניתן לקבל חומר מעבדתי השומר על חיוניות הזרעונים, אותו שומרים בבית עד ליום הבדיקה ומוזגים אותו לתוך הקונדום לאחר קיום היחסים. כאשר חומר זה שומר על מנת הזרע, ניתן להביא את הקונדום למעבדה תוך מספר שעות ובני הזוג לא מחוייבים להביא את הדגימה למעבדה בתוך שעה, כדרישת ארגון הבריאות העולמי. העובדה כי אין צורך למהר עם דגימת הזרע, מסירה מבני הזוג חלק גדול מהלחץ. במרכז ברטוב מאפשרים להביא את מנת הזרע לבדיקה, גם ללא תור וכך בני הזוג אינם מחוייבים להביא את הזרע בשעה מסויימת דווקא.

שיטה שניה - קרי לילה: בשיטה זו הגבר הולך לישון עם קונדום סטרילי מיוחד. לאחר שהוא מתעורר, אם הייתה פליטה, עליו לשים בקונדום את החומר השומר על הזרע, אותו הוא לקח מראש ממרכז ברטוב - ולהגיע למעבדה בבוקר כדי למסור את הדגימה. גם במקרה כזה לא נקבע תור מראש לבדיקת הזרע, ומרכז ברטוב ערוך לקבל את בני הזוג ללא תור.

טרם הפריה חוץ גופית בוחרים תאי זרע תקינים תחת מיקרוסקופ. צילום: שאטרסטוק
טרם הפריה חוץ גופית בוחרים תאי זרע תקינים תחת מיקרוסקופ. צילום: שאטרסטוק

שיטה שלישית - ויברטור: מכשיר מיוחד שגורם לוויברציות (רעידות), בעוצמה מסוימת, על איבר המין - וגורם לפליטה מהירה, שנאספת בתוך כוס סטרילית. השימוש בוויברטור מתבצע באופן עצמאי על ידי הגבר או על ידי טכנאי מומחה מיוחד ופעמים רבות ניתן להפיק באמצעותו זירמה של מיליוני תאי זרע, גם אצל אותם גברים שחשבו שכלל אין להם תאי זרע. במרכז ברטוב ניתן לקבוע פגישה עם הטכנאי המיוחד והזרע שמופק בעזרת הוויברטור, עובר הישר לחדר המעבדה לבדיקה.

שיטה רביעית - הפקת זרע ע"י גירוי חשמלי (אלקטרו אג'קולציה): במקרים בהם הגבר לא מצליח להפיק זירמה, באחת מהשיטות שלעיל (יחסי מין עם קונדום מיוחד, קרי לילה או ויברטור) - ניתן להפנות אותו לאורולוג, לצורך הפקת זרע ע"י גירוי חשמלי.

הפקת הזרע ע"י גירוי חשמלי מתבצעת בהרדמה מלאה - ובה מחדיר האורולוג לרקטום (פי הטבעת) אלקטרודה מיוחדת, שמייצרת שדה חשמלי באזור התעלה הזכרית ומגרה את מערכת העצבים שאחראים על הזקפה ועל נתינת הזירמה (מערכת הפליטה של הזרע). הזרע שמתקבל כתוצאה מהגירוי החשמלי עובר למעבדה לבדיקה.

מה קורה כשתאי הזרע באיכות ירודה?

ישנן פעמים שבהן דוגמאות הזרע שמתקבלות הן באיכות נמוכה ויש צורך לאבחן אותן בשיטות מתקדמות שפותחו במרכז ברטוב, כגון בדיקת חיפוש זרע או אבחון מורפולוגי של הזרע במיקרוסקופ בהגדלה גדולה. לפי שיטה זו נלקחת דגימת זרע מהגבר אשר נסרקת באופן אקראי כדי לבדוק מהו שיעור תאי הזרע בעלי המבנה התקין. במידה ומתגלה בבדיקה כי קיים שיעור גבוה של תאי זרע בעלי מבנה שאינו תקין מומלץ להפנות את הזוג לתהליך של הפריה חוץ גופית. טרם ההפריה החוץ גופית בוחרים את תאי הזרע התקינים תחת מיקרוסקופ בהגדלה של פי 6,000! בחירת תאי הזרע מתבצעת לפי 80 פרמטרים כדי להעלות את השיעור ההצלחה לקבלת הריון.

לסיכום: קיימות מספר דרכים לעודד את הגבר לתת זרע באיכות טובה, במסגרת בדיקת פוריות. אוננות בחדר הבדיקה עלולה להיות כרוכה בסטרס - ולגרום לאיכות זרע לא טובה, שאיננה משקפת את המצב של הגבר. במקרים כאלה מומלץ אפוא להשתמש באחת השיטות האחרות.

פרופ' בנימין ברטוב הוא מנהל מרכז ברטוב - המומחים לפוריות הגבר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום פוריות הגבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום