יישור שיניים שקוף: אינויזליין

(2)
לדרג
תוכן מקודם

שיטה חדשה יחסית ליישור שיניים מבטיחה תוצאות מרביות בזמן קצר, תוך שמירה על חיוך אסתטי לאורך הטיפול. כיצד נולדה שיטת אינויזליין (Invisalign) ומהם יתרונותיה, בדרך לחיוך המושלם? צרכנות רפואית

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
077-2307869 (מספר מקשר)

אינויזליין - יישור שיניים בלתי נראה - הינו מכשיר של חברת Align Technology, השייך למשפחה ידועה של מכשירים אורתודונטיים. מכשירים אלה כוללים סדרה של קשתיות, האחראיות בפועל לתזוזת השיניים. שיטת יישור שיניים זו מתאימה למגוון רחב של אנשים בעלי שיניים בלתי ישרות, בסוגים ובמצבים שונים. בעבר, היו מקרים רבים יותר שהשיטה לא התאימה להם מסיבות מבניות, אך כיום, לאחר שהושגו שיפורים במכשור ובשיטה ונצבר ניסיון נוסף, ניתן לטפל במגוון רחב של ליקויי סגר.

מהם יתרונות השיטה?

שיטה זו הינה אלטרנטיבית, לשיטה הקונבנציונלית - ומטפלת בשיניים העקומות, באמצעות סמכים חיצוניים. שיטה זו חליפית גם לשיטת סמכים פנימיים ("סמכים לינגואליים"). יתרונות השיטה מצויים במספר רבדים: הן מהבחינה האסתטית (האמצעים הינם שקופים ובלתי נראים); והן מבחינת נוחות השימוש בראיית משתמש הקצה - המטופל (הקשתיות נוחות לשימוש וקלות, מבחינה תחזוקתית, במהלך הטיפול). נוסף על כך, השיטה מאפשרת שמירה מיטבית של היגיינת הפה ושמירה על בריאות השיניים. לעומת סמכים פנימיים, שיטת אינויזליין כרוכה בעלויות נמוכות יחסית לשיטה הלינגואלית - והינה נוחה בהרבה לשימוש, מנקודת מבט של המשתמש הסופי - המטופל.

אינויזליין מתאימה למגוון רחב של אנשים בעלי שיניים בלתי ישרות. צילום: שאטרסטוק
אינויזליין מתאימה למגוון רחב של אנשים בעלי שיניים בלתי ישרות. צילום: שאטרסטוק

כיצד התפתחה השיטה?

בעבר, שיטה זו לא התאימה לכל סוגי הטיפולים. עם זאת, כיום, לאחר שהושג שיפור טכנולוגי משמעותי במכשיר עצמו, התרחב עד מאוד ספקטרום הטיפולים המתאימים לביצוע, בעזרתו. אמירה זו מיוחסת ספציפית למכשיר ליישור שיניים בלתי נראה, של חברת Align Technology.

על מנת להבין את יתרונות אינויזליין, לעומת חברות אחרות, חשוב להכיר את ההיסטוריה של החברה ואת התפתחות השיטה. שיטת אינויזליין נולדה בשנת 1997, בעקבות יוזמה של מטופל בוגר, שבמהלך הטיפול האורתודונטי שביצע, בשלביו הסופיים - האורתודונט שלו יצר לו סדרת קשתיות, לטובת סיום הטיפול.

הקשתיות הוכנו לפי תכנון האורתודונט, באופן "ידני", על בסיס מידות שנלקחו בפה המטופל. הלחץ שהופעל על השיניים לצורך היישור, נעשה תוך התאמה הדרגתית של הקשתיות. פעולה זו בוצעה על ידי שינויים ידניים בעמדת שיניים, במודל הגבס - וייצור סדרת קשתיות בהתאם.

לטיפול ניסיוני זה היו תוצאות מאוד טובות, שתובנותיהן יושמו על ידי מודלים תלת ממדיים ממוחשבים והזזת שיניים וירטואלית. שיטה זו פועלת משנת 1998 - ומשמשת את מרבית רופאי יישור השיניים בארה"ב.

איזה בדיקות יש לבצע, לפני תחילת הטיפול?

לפני הטיפול, בנוסף לבדיקה האורתודונטית, נדרש לבצע בדיקה כללית אצל רופא שיניים - ובדיקות נוספות ספציפיות, בהתאם למקרה, כגון בדיקת חניכיים או ייעוץ נוסף, מתחומי התמחות אחרים.

כמה זמן נמשך הטיפול?

משך הטיפול תלוי בדרגת קושי ליקוי הסגר ומידת תנועת השיניים הנדרשת. במקרים מסוימים, טיפול בשיטת אינוויזליין יכול להיות קצר ויעיל יותר, מטיפול בסמכים רגילים. לאחרונה, התקצר זמן ההרכבה של כל קשתית, דבר התורם לקיצור משך הטיפול הכולל.

כיצד יש לשמור על השיניים, בזמן הטיפולים?

נדרש להקפיד על היגיינת הפה והשיניים, במשך כל תקופת הטיפול (ובכלל). לעומת טיפולים בשיטות סמכים, חיצוניים או פנימיים, שמירה על היגיינה במקרה זה קלה - לאור העובדה שהקשתיות ניתנות להסרה ומאפשרות ניקוי קל ונוח.

כל כמה זמן יש לבוא לביקורת?

תדירות הפגישות תיקבע על ידי האורתודונט ותושפע, בין היתר, מפעולות אקטיביות של הרופא המטפל, הנדרשות בחלל הפה - ומתוזמנות כחלק מהטיפול. בנוסף, לרוב, האורתודונט ירצה להיפגש על מנת לעקוב אחר התקדמות הטיפול - ולוודא כי עמדת השיניים תואמת את התכנון.

האם השיטה מלווה בכאבים כלשהם?

באופן כללי, יישור שיניים כרוך בתחושות של לחץ או אי נוחות מסוימת. בשיטת אינוויזליין, עלול להתעורר כאב קל באופן נקודתי. בדרך כלל, מדובר בכאב לא ממושך. כמו כן, ישנם מקרים בהם לא יורגש כאב כלל.

האם לשיטה יש סיכונים?

שיטת אינוויזליין אינה כרוכה בסיכונים מיוחדים. עם זאת, חשוב להדגיש שבשיטה זו נדרש שיתוף פעולה מלא ורציני מצד המטופל. הרכבת הקשתיות צריכה להיות עקבית והמשכית - על מנת לשמר את התאמת הקשתיות ואת פונקציונליות הקשתיות שהותאמו לטיפול.

מי איננו יכול להשתמש בשיטה?

במקרים מסוימים, כגון הבקעת שיניים כלואות וליקויי סגר חמורים, אינוויזליין לא תהיה השיטה המועדפת. נדרש להגיע לבדיקה מקצועית אצל אורתודונט, מומחה ליישור שיניים ולסתות - על מנת לבדוק את מידת ההתאמה.

התחלת טיפול מותנית בהתייעצות עם רופא, אורתודונט מומחה. צילום: שאטרסטוק
התחלת טיפול מותנית בהתייעצות עם רופא, אורתודונט מומחה. צילום: שאטרסטוק

לאיזה בעיות אורתודונטיות, שיטה זו מתאימה במיוחד?

השיטה מתאימה במיוחד לאוכלוסייה בוגרת, שיש לה עניין ביישור שיניים בלתי נראה.

כיצד מתבצע הטיפול?

התחלת טיפול מותנית בהתייעצות עם רופא, אורתודונט מומחה. לאחר בדיקה מקיפה (ולעתים לאחר התייעצויות עם רופא שיניים כללי ומומחים נוספים רלוונטיים בתחום רפואת השיניים) - יתווה האורתודונט את תוכנית הטיפול.

חשוב להדגיש ששיטת אינויזליין אינה מכתיבה את תוכנית הטיפול, הנקבעת אך ורק על ידי האורתודונט. על בסיס התובנות המקצועיות שלו יציע האורתודנט את האפשרויות הרלוונטיות, מבחינת סוגי המכשירים ושיטות הטיפול.

תוכנית הטיפול תקבע את כיווני תנועות השיניים, הצורך בעקירות שיניים ועוד. יחד עם המטופל, תיבחר שיטת הטיפול והאמצעי הרלוונטי (סמכים חיצוניים מתכתיים או שקופים, סמכים פנימיים או קשתיות שקופות - Invisalign).

לאחר בחירת שיטת הטיפול וקביעת תוכנית העבודה, יילקחו מידות השיניים והפה. המידות יהיו ברמת דיוק גבוהה - ויישלחו למעבדה, ליצירת מודל וירטואלי של השיניים והסגר. עד לאחרונה, נלקחו מידות של השיניים בשימוש בחומרי מידה אלסטומרים (חומרים רכים המתקשים בפה, בעלי גמישות, המעתיקים את הפרטים בפה באופן מדויק).

עם זאת, כיום, לעומת התהליך הקודם שהיה מעט מסורבל ולא נוח - התפתחו טכניקות של סריקה תלת ממדית בתוך הפה. הסורקים הקיימים כיום הינם מתקדמים - ומאפשרים סריקה מהירה ונוחה. רק לאחר השלמת התכנון על ידי האורתודונט, ייוצרו הקשתיות, על פי הטכנולוגיה החדישה - והן יימסרו למטופל להרכבה. כל קשתית תורכב למשך שבוע עד שבועיים, בהתאם להוראות האורתודונט, עד לסיום הטיפול. לעיתים יהיה צורך בסט קשתיות שני או יותר.

לסיכום: אינויזליין היא שיטה חדישה ומצוינת, ליישור שיניים אסתטי. שיטה זו מבטיחה תוצאות טיפול מעולות. גם במהלך הטיפול עצמו, ניתן פתרון אסתטי מקסימלי, תוך שמירה על בריאות השיניים. חשוב לדעת כי טיפול בשיטה זו מחייב מעקב צמוד של אורתודונט מומחה, בעל ניסיון נרחב בשימוש בשיטה.

ד"ר עודד זילברמן הוא אורתודונט, מומחה ליישור שיניים ולסתות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום