האם האסתמה שלך בשליטה?

(5)
לדרג

חולי אסתמה רבים נמצאים במצב של חוסר שליטה במחלה, העשוי אף לגרום להחמרתה. לרגל יום האסתמה הבינלאומי, בואו לבחון את עצמכם - מה מצב מחלת האסתמה שלכם?

מאת: מערכת zap doctors

ד"ר אמיר בר-שי, מנהל המערך לרפואת ריאות, המרכז הרפואי האוניברסיטאי ברזילי, אשקלון, מסביר על החשיבות בשליטה במחלת האסתמה:

"שליטה במחלה היא אחת המטרות העיקריות בניהול אסתמה. אי שליטה במחלה עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך לריאות, המוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים של המטופלים. הנזק יכול להתבטא בקוצר נשימה בכל מאמץ קל, שיעול כרוני קשה, ואף במקרים קיצוניים לצורך בשימוש בחמצן.

הסיבות העיקריות להעדר שליטה במחלה הן היענות נמוכה לטיפול (חולים לא מקפידים על נטילת הטיפול שהומלץ להם) ושימוש לא נכון במשאפים.

כלי קל לשימוש המסייע לאבחון מצב השליטה באסתמה הוא שאלון ה-ACT - Asthma Control Test - שאלון בינלאומי, הכולל חמש שאלות פשוטות. טווח הציונים הוא בין 5-25. ציון מעל 20 מצביע על כך שהאסתמה בשליטה טובה, ציון מתחת ל-20 מצביע על אסתמה שאינה בשליטה.

מטופלים הסובלים מאסטמה שאיננה בשליטה זקוקים להערכה מחודשת של הרופא המטפל, התאמת הטיפול, הסבר מפורט על נטילה נכונה של משאפים, בירור מחלות רקע העלולות להחמיר את האסתמה ושקילת טיפולים ביולוגיים חדשניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום