טיפול שמרני בכאבי גב תחתון: מתיחה דינמית

(0)
לדרג

אורח החיים המודרני גורם לעלייה מתמדת בשכיחות כאבי גב תחתון. ניתוחי גב כרוכים בסיבוכים מידיים או מאוחרים. מכשיר Veretrac מבצע מתיחה דינמית של החוליות ומסייע ב-80% מהמקרים. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר אריה גרובר

אין (כמעט) אדם שאיננו יודע מהם כאבי גב: 98% מאוכלוסיית העולם המערבי יסבלו מכאבי גב תחתון, בשלב כלשהו במהלך חייהם, בעיקר כתוצאה מבלט דיסק או מפריצת דיסק. כאבים חזקים בגב התחתון פוגעים ביכולת התפקוד היומיומית ומעיבים על איכות החיים. בארצות הברית, כאבי גב תחתון הם הסיבה מספר אחת להפסד ימי עבודה - מה שעולה למשק האמריקאי למעלה מ-40 מיליארד דולר בשנה.

מהם הגורמים לבלט דיסק או פריצת דיסק?

"דיסק" הוא סוג של סחוס, שנמצא בין החוליות, לאורך כל עמוד השדרה - ומשמש כמעין בולם זעזועים. בלט דיסק הוא מצב שבו הדיסק בולט החוצה. מצב זה קיים אצל כל בני האדם. לרוב האנשים הבלט אינו מפריע, אך אצל חלקם הוא לוחץ על חוט השדרה - וגורם לכאבים. פריצת דיסק היא מצב שבו חלק מהדיסק יוצא מהמעטפת - וגורם לכאבים, בעוצמות שונות.

מהי ההגדרה המדויקת של כאבי גב תחתון? מה הגורם המרכזי לכאבי גב תחתון?

כאבי גב תחתון הם כאבים שמקורם מהאזור שמתחת לקו הצלעות - ועד לקו העכוז (כ-80% מהכאבים נובעים מחמש חוליות תחתונות); לעיתים, עם הקרנה לאזור האגן והירכיים.

אחד הגורמים השכיחים - פגיעה מתאונה (תאונת דרכים, עבודה או ספורט); אך ברוב המקרים, הגורמים לכך אינם ידועים - ובלט הדיסק או פריצת הדיסק יכולים להופיע בלי סיבה ממשית - לאחר התכופפות, תנועה לא נכונה (אפילו תנועה פשוטה כגון שיעול או התעטשות) וכ"ו. הסיבה לשכיחות הגבוהה של כאבי גב בעולם המערבי, נעוצה ככל הנראה באורח החיים המודרני, שכולל ישיבה מרובה וממושכת.

האם כדאי לעבור ניתוח, לטיפול בכאבי גב תחתון?

הרוב הגדול של הסובלים מבלט דיסק או פריצת דיסק - מתמודד עם התקפי הכאב באמצעות תרופות ו/או זריקות. חלק מהחולים מקבלים המלצה לניתוח.

למרות שהניתוחים, ברובם, הם ניתוחים זעיר פולשניים הנחשבים חדשניים ומספקים פתרון מהיר, חשוב לדעת כי אחוזי ההצלחה של הניתוחים עומדים על כ-40% בלבד. ברוב המקרים, ניתוחים אלה אינם יעילים, או יעילים לפרק זמן קצר - וטומנים בחובם לא מעט סיכון וחשיפה לסיבוכים, החל מ-קלים עד למורכבים וכרוניים, ללא פתרון או ניתוח חוזר.

עובדה נוספת, שלמרבה הצער לא תמיד מובאת לידיעת החולים, שעד חמש שנים, לאחר ניתוח הוצאת דיסק, באחוז גבוה, תהיה למטופל פריצת דיסק חדשה למעלה או מתחת לדיסק שהוצא; והחולה שב למעגל הכאב וחוסר התפקוד כפי שהיה בעבר.

האם ניתן להסתפק בטיפול שמרני בכאבי גב תחתון?

בשנים האחרונות, עולם הרפואה שוקד על חיפוש בלתי פוסק - אחר פתרון שמרני שימנע ניתוחים; ויסייע לחולים לעבור את התקף הכאב מהר ובעוצמת סבל פחותה.

בין הטיפולים השמרניים המוצעים, ניתן למנות טיפולי פיזיותרפיה וטיפול באמצעות גלי רדיו.

מהו הטיפול המסורתי, באמצעות טכניקת מתיחה?

אחת מטכניקות הטיפול השמרני המסורתיות ביותר, היא טכניקת המתיחה - שבה משכיבים את המטופל; ובאמצעות עזרים שונים, מותחים את החוליות התחתונות וגורמים ללחץ שלילי בין חולייתי ובכך מופחת הלחץ מחוט השדרה או מהשורשים המעצבבים את הגפיים התחתונות.

מכשירי מתיחה אלה (ובהם גם מכשירי המתיחה הגדולים, המתוחכמים והיקרים ביותר) - מחייבים את המטופל לשכב רתום על מיטה או על שולחן מתיחה, ללא יכולת תנועה, במשך כל זמן הטיפול. לרוב, בשל אופן רתימתם לגוף, מכשירים אלה אינם מסוגלים לייצר כוח אפקטיבי דיו - שיגרום להגדלת המרווח הבין חולייתי ואינם מאפשרים ביצוע תרגילים אקטיביים, המאיצים את תהליך הריפוי והשיקום והחולה שוכב באופן פסיבי.

מהי טכניקת מתיחה דינמית? מהם יתרונותיה, ביחס לטכניקה המסורתית?

מכשיר Veretrac, שפותח על ידי הח"מ (ד"ר אריה גרובר), יחד עם ד"ר לודביג שטבהולץ ז"ל וקיבל את אישור ה-FDA האמריקאי.

המכשיר מאפשר להתאימו לגובה הדיסק הפרוץ ביצוע מתיחה לשלושה כיוונים, בהתאם לפתולוגיה של החולה, כולל מתיחה א-סימטרית, בגבהים שונים ולא מקבילים, משני צדי עמוד השדרה.

בניגוד לשיטות המתיחה האחרות, השיטה הזו מתבצעת - כאשר החולה עומד (ולא שוכב על הגב). הפעלת המתיחה ישירות על עמוד השדרה המותני (עד כ-40 ק"ג על כל צד); ובנוסף - מתיחה ללא חיכוך נטו על גוף החולה באמצעות כוח הפונה כלפי מעלה (ורטיקלי), לאורך עמוד השדרה כוח אופקי ממוקד בו זמנית. בשיטה זו, מפעילה המתיחה לחץ שלילי בין חולייתי (Intra Discal), מחוץ למעטפת הדיסקלית של חוט השדרה - ויוצרת ואקום, שגורם לשאיבת המעטפת הרכה.

איך מתבצע הטיפול?

המכשיר הוא מעין חגורה, שמולבשת על הגב התחתון של החולה, למשך כ-30 דקות שבהן החולה עומד, או הולך על הליכון. לכל חולה מותאמת סדרת טיפולים המשתנה בין חולה לחולה ומותאמת באופן אינדיבידואלי.

למי מתאים הטיפול?

הטיפול במכשיר מתאים לכל מי שסובל מפריצת דיסק מותני או בלט דיסק; בעיית גב על רקע Facet joint (מפרקי הפאצט מחברים בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה); בעיות גב על רקע שינוים דגנרטיביים; בעיות גב, על רקע של הצרות המרווח בין החוליות; סקוליאוזיס (עקמת) אצל מטופלים מבוגרים ושל ילדים מתבגרים; ופגיעות ספורט בגב.

הטיפול אינו מתאים במקרים של היצרות התעלה, או לחולה לאחר ניתוח עם קיבוע.

האם המתיחה עלולה לגרום לנזק בגב?

המכשיר אינו יכול לגרום לנזק, אך יש להשתמש בו אך ורק בהתאם להתוויות הרפואיות הרשומות לגביו ובהדרכה רפואית.

לסיכום: כ-80% מהמטופלים דיווחו כי בעקבות הטיפול פחתו התקפי הכאב (הן בתדירותם והן בעוצמתם) ברוב המקרים חלפו הכאבים. מה שאפשר להם לחזור לשגרת חיים רגילה - ושיפר את איכות חייהם.

ד"ר אריה גרובר הוא אורתופד מנתח, מנהל המכון לטיפולי גב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום