פטרת ציפורניים? כך תיפטרו ממנה!

(0)
לדרג

פטרת ציפורניים גורמת לפגיעה אסתטית ועלולה להופיע באצבעות הידיים והרגליים. איך מזהים את הזיהום הפטרייתי? איך מטפלים בו - ואיך מונעים הופעה חוזרת? מדריך

מאת: שושי וסרמן

פטרת ציפורניים היא מחלה הנגרמת מזיהום פטרייתי בציפורניים של האצבעות. הזיהום עשוי להופיע בציפורניים של אצבעות הידיים, אך הוא נפוץ יותר בציפורניים של הבהונות (אצבעות כפות הרגליים).

הזיהום הגורם לפטרת ציפורניים הינו זיהום פטרייתי, הפוגע בחלק הקשה של הציפורן (הקרטין) - ומתפשט מתחת לציפורן. פטריות הן מיקרואורגניזם, בעל מבנה פיזיולוגי מסובך, המאפשר להן לשנות את צורתן - בהתאם למקום מחייתן.

הפטריות מצויות באוויר, על פני צמחים, על גוף האדם ועל פני גופם של בעלי חיים. הפטריות המתפתחות על ציפורני האדם חיות בסביבה לחה; ועם חלוף הזמן, במצבים מסוימים, הזיהום מהציפורניים עלול להתפשט לעור עצמו. זאת, כאשר הפטריות חודרות לעור דרך הסדקים של הציפורן, למשל, במצב של פצעים או במצב של התנתקות הציפורן.

האם פטרת נחשבת מחלה שכיחה?

כן, בהחלט: פטרת ציפורניים היא מחלה נפוצה, המופיעה בשיעור גבוה יחסית באוכלוסייה; שכיחותה עולה עם הגיל. שכיחותה הגבוהה נובעת מכך שקל להידבק בזיהום הפטרייתי ומכך שהתנאים להתפתחות הזיהום קיימים אצל רבים מאתנו.

מהם הגורמים לפטרת ציפורניים?

כאשר אדם נחשף לזיהום הפטרייתי, הוא נדבק - ומתפתחת אצלו פטרת ציפורניים. הדבקה עלולה להתרחש כמעט בכל מקום (למשל: במלתחות משותפות, בהן אדם עלול ללכת יחף). כמו כן, ישנם מצבים נפוצים רבים, המעודדים את התפתחות הזיהום הפטרייתי: הפטריות משגשגות בתנאי חום ולחות.

לכן, כל מי שנועל נעליים סגורות בקיץ ומזיע - עשוי לפתח פטרת ציפורניים. נעילת נעלי צבא גבוהות ונעילת נעלי ספורט (גם בקרב ילדים) - מעודדת את הופעת המחלה. גם נשים שגורבות גרבי ניילון, סובלות מסיכון מוגבר לזיהום, המושפע גם מגיל. עם העלייה בגיל, יש סיכון מוגבר לפתח זיהום פטרייתי בציפורניים.

לצד גורמים אלה, ישנן גם מחלות רקע העשויות להגביר את הסיכון לפתח פטרת ציפורניים. כך, למשל: מחלת הסוכרת, הפוגעת בזרימת הדם, פציעות ספורט שונות. ובנוסף, מחלות שמחלישות את מערכת החיסון.

מהם התסמינים של פטרת ציפורניים?

לרוב, פטרת ציפורניים גורמת למפגע אסתטי בלבד - והיא איננה מסוכנת, אלא אם כן הזיהום מתפשט לעור וגורם לזיהום מקומי. התסמינים שנגרמים כתוצאה מפטרת ציפורניים כוללים שינוי של מראה הציפורן: שינוי צבע הציפורן - לצהוב, התפוררות של הציפורן, ניתוק הציפורן מהמקום ו/או עיבוי של העור מתחת לציפורן.

מהם הטיפולים היעילים לפטרת ציפורניים?

ישנם מספר טיפולים לפטרת ציפורניים, אשר מידת יעילותם משתנה: תרופות לנטילה דרך הפה; משחות למריחה, הנמשחות על הציפורניים; ובנוסף, טיפול חדשני יעיל במיוחד - בעזרת מכשיר ה-PACT, המשלב טיפול בעזרת ג'ל מקומי למריחה וקרינת אור אינפרה אדומה. טיפול זה מחסל את פטרת הציפורניים בידיים וברגליים. הטיפול משולב עם שיוף הציפורן - ולרוב מהווה פתרון ארוך טווח, למחלה שנוטה לחזור במקרים רבים.

מדוע פטרת ציפורניים נוטה לחזור, לאחר שהיא ממוגרת?

הפטרת נוטה לחזור, משום שקל להידבק בה שוב: הפטריות מחוללות המחלה מצויות בכל מקום; ובנוסף: חום ולחות, בעיקר באזור כפות הרגליים, הם תנאים שמתקיימים לרוב - ומעודדים התפתחות פטרת. לכן, מי שעובר טיפול מוצלח בפטרת ציפורניים ומצליח להיפטר מהזיהום - יסבול שוב ושוב מפטרת ציפורניים, עקב היגיינה לקויה או מכה באזור. אבל, בעזרת טיפול יעיל ותשומת לב, ניתן לקבל גם שנים ארוכות של הפוגה - ואפילו למנוע הופעת פטרת ציפורניים פעם נוספת.

איך מונעים חזרה של פטרת ציפורניים?

ניתן לשמור על הציפורניים ולהבטיח שלא תתפתח שוב פטרת ציפורניים, באופן הבא: יש להקפיד על היגיינה יום יומית, למנוע לחות, לגזור ציפורנים - ולמנוע הארכתן, להגיע לטיפול אצל הפדיקוריסטית (שתאבחן את מצב הציפורניים ותטפל בהן במועד, בהתאם לצורך), להימנע מגריבת גרבי ניילון ולהשתדל לאוורר את הרגליים כמה שיותר.

טיפ מצוין נוסף, שעוזר מאוד למניעת הזעה ברגליים הוא שימוש בטלק: בטרם נעילת נעליים סגורות, מומלץ לפדר את הציפורניים ואצבעות הרגליים בטלק נגד פטריה: פשוט לפזר את הטלק, בתוך הנעלים וגם על הציפורנים - וכך למנוע את ההזעה.

לסיכום: פטרת הציפורניים היא מחלה מאוד נפוצה. קיימים מספר טיפולים בפטרת, כולל הטיפול החדשני במכשיר ה-PACT. לאחר שנפטרים מהפטרת - מומלץ לנקוט אמצעי זהירות, כדי למנוע חזרה של המחלה.

שושי וסרמן, המרכז לטיפולים פרא רפואיים - פטרת ציפורניים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום