סרטן: שימור פוריות בילדות

(0)
לדרג

לראשונה בעולם: בבי"ח בילינסון הצליחו להקפיא ביציות ברות הבשלה מילדות חולות סרטן לאחר טיפולי כימותרפיה. מהלך זה מעלה משמעותית את הסיכוי להרות בעתיד

מאת: מערכת zap doctors

בשורה חדשה לילדות חולות סרטן במהלך מחקר חדש, שנערך בבית החולים בילינסון, הצליחו טובי המומחים בתחום לשמר ביציות ברות הבשלה מ-42 ילדות חולות סרטן, מה שמעלה את סיכוין להרות בעתיד.

בשונה ממבוגרות חולות סרטן העוברות הליך של שאיבת ביציות לפני טיפולים אונקולוגים, אצל ילדות חולות סרטן נהוג להוציא רקמת שחלה או לקחת ביופסיה מהשחלה ולהקפיאה. החשש בהליך זה הוא שבעתיד, בהליך ההחזרה - תוחזר לגופן רקמת שחלה נגועה, שייתכן ויש בה תאים ממאירים.

שיטה זו נהוגה עד היום אצל ילדות, כי עד עתה לא ניתן היה לשאוב ביציות מילדות צעירות כל כך. לפיכך לא הייתה ברירה, אלא להקפיא רקמת שחלה ובעתיד להחזירה לגוף, כיוון שרצו לשמר בכל זאת סיכוי לפוריות אצל ילדות חולות סרטן.

בין השנים 2014-2007 שקדו טובי המומחים והחוקרים מתחומי הפוריות, האונקולוגיה וכירורגית הילדים מבתי החולים בילינסון ושניידר, על פתרון אחר לשימור פוריות אצל אותן ילדות וערכו מחקר רחב היקף, הגדול בעולם עד כה, שכלל 42 ילדות בגילאי שנתיים עד 18 - מהן 22 היו לפני טיפול כימותרפי, ו-20 היו לאחר סיום הכימותרפיה. בסיומו של המחקר הצליחו צוות המומחים לשמר 395 ביציות ברות הבשלה מ-42 ילדות. תוצאות המחקר פורסמו בחודש מאי האחרון בעיתון הפוריות החשוב ביותר בעולם: Human Reproduction.

פרופ' בנימין פיש, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית (IVF) בבילינסון, מסכם כי: "העובדה שביציות של ילדות צעירות כל כך הן ברות הבשלה היא מפתיעה ביותר. הצלחנו להבשיל ביציות של בת שנתיים, של בת 3, בבת 5 מצאנו 31 ביציות ברות הבשלה. אלו נתונים מדהימים. כל זאת בלי מתן הורמונים לילדה. בתנאי מעבדה הצלחנו להביא את הביציות למצב שהן מוכנות להפריה. סה"כ מצאנו 395 ביציות מ-42 בנות. זהו הדיווח הראשון בעולם על סדרה כה גדולה של הקפאה משולבת (רקמות שחלה + ביציות בשלות) אצל ילדות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום